AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 I dagens samfunn er det mange som føler seg lett "byttbar", i den grad at hver minste feil man har kan føre til at den du er sammen med bare kommer til å "finne seg en annen". Vi har jo Tinder, og er det ikke Tinder så kommer du jo til å treffe noen "fantastiske" på det nye kurset/skolen du skal på. Altså, du er liksom ikke "elskbar" og du bør ikke føle deg elskbar heller - for da ender du opp skuffet. Så hvorfor ikke bare la være å føle seg elskbar, så blir ikke fallhøyden så stor..? "Easy come, easy go?" "Ingen kan vel elske meg eller like meg, for den og den er jo mye bedre enn meg" Og det som ofte skjer er jo at man sammenligner seg selv med andre på denne måten: det man synes er negativt med seg selv vs. noe man synes er positivt med noen andre. -Urettferdig, men mange gode og fantastiske mennesker går i en slik tankefelle. Og i dagens samfunn er det jo mange som er utro, bytter partnere som sokker - så frykten blir jo ofte bevist. Så hva gjør man, når man elsker et menneske som føler slikt eller hvis man er et menneske som føler slikt? Det fører jo sjeldent til noe positivt, det ender jo som regel bare opp med destruktive handlinger. En selvoppfyllende profeti, kan man vel trygt si at det ofte ender opp med å bli. Og jeg begynner å bli lei av å se så mange fantastiske menneskesorter gå rundt med hodet ned og føle seg som ingenting. Er lei av å se det hos de jeg elsker og er glad i, og aller mest kjæresten min. Kjæresten min skal føle seg som nummer EN, and only. Hva gjør man? Anonymous poster hash: 515d3...686 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Bare venter på at noen nå kommer til å si: du bør nok bare dumpe en som er så usikker Dump og finn deg en annen og bedre! Fra spøk til alvor.. Jeg lurer på det samme, så er spent på om det dukker opp noen gode svar. Anonymous poster hash: 905f4...7b2 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Bare venter på at noen nå kommer til å si: du bør nok bare dumpe en som er så usikker Dump og finn deg en annen og bedre! Fra spøk til alvor.. Jeg lurer på det samme, så er spent på om det dukker opp noen gode svar. Anonymous poster hash: 905f4...7b2 Leter nok etter andre svar enn det. Men må innrømme at det ligger noe sannhet bak det rådet også, for ofte ender slike tanker (jeg kan lett byttes ut) med å bli en selvoppfyllende profeti, der man ender opp med å såre partneren sin. Anonymous poster hash: 515d3...686 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Janteloven er en fin ting Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. Du skal ikke tro du er mere enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Janteloven er en fin ting Du skal ikke tro at du er noe. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss. Du skal ikke tro du er klokere enn oss. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. Du skal ikke tro du vet mere enn oss. Du skal ikke tro du er mere enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. Du skal ikke le av oss. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe. ..du skal ikke tro at noen kan elske deg og at du er spesiell for noen...blablabla Anonymous poster hash: 515d3...686 Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Illusjonen av at et forhold vil være livet ut vil nok de fleste finne ut av rimelig fort. Det er helt rett som du sier, markedet er enormt og mange vil alltid ha andre tilbud gjennom hele forholdet, ihvertfall om de er litt over gjennomsnittlig pene og smarte løsninger. Hardt liv, men slik er det bare. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg. ..du skal ikke tro at noen kan elske deg og at du er spesiell for noen...blablabla Ikke vet jeg hva man kan gjøre, men det er jo en ting å gi roser og gjøre småting i hjemmet som blir satt pris på. Problemet er vel samfunnet og menneskelig natur, misunnelse og til en viss grad grådighet. Alle som presenterer glansbildeliv på FB og andre sosiale medier utløser denne følelsen hos folk og gjør at de ønsker seg det samme selv om de som presenterer glansbildene egentlig ikke har noe bedre liv, kanskje dårligere siden de har behov for å vise hvor bra de har det. Denne trenden har i mine øyne eskalert ekstremt de siste årene og jeg tror at sosiale medier har mesteparten av "skylden" siden man via de har mulighet til å få presentert seg selv slik. Det fantes ikke aviser som fungerte slik for 25 år siden.... Bortsett fra motemagasiner, men de hadde andre funksjoner som å påvirke kroppsidealer. Religion og kultur er også en ting man må ta med i likningen. Religion mer eller mindre krevde at folk holdt sammen og kulturen for 100år siden var i stor grad påvirket av dette selv om man ikke var religiøs selv. Vår kultur har forandret seg i form av at man skal ha det godt og da har det blitt akseptert at å skille lag i (altfor) mange tilfeller er det riktige. Feminismen har nok også spillt en rolle siden frigjøring av kvinner betyr at de skal kunne velge selv og ha like rettigheter, det tilsier for meg at de har fått "makt" til å styre sine liv som igjen har gjort påvirkningen av tingene over sterkere. Misforstå meg rett frigjøring av kvinner er en bra ting, det har bare "hjulpet" kulturen å forandre seg i retning av det vi ser i dag. Jeg vil ikke si at alt av forandringen er negativ, men tankegangen har gått litt over "man er sin egen lykkes smed" streken. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Illusjonen av at et forhold vil være livet ut vil nok de fleste finne ut av rimelig fort. Det er helt rett som du sier, markedet er enormt og mange vil alltid ha andre tilbud gjennom hele forholdet, ihvertfall om de er litt over gjennomsnittlig pene og smarte løsninger. Hardt liv, men slik er det bare. Joda, sånt kan forekomme inntil man har lært seg å ikke være kjæresten til en illusjon og falle for illusjoner. Da blir jo gjerne forholdet bygget opp på illusjoner, som igjen bare blir en stor illusjon. Anonymous poster hash: 515d3...686 Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Så hva gjør man, når man elsker et menneske som føler slikt eller hvis man er et menneske som føler slikt? Det fører jo sjeldent til noe positivt, det ender jo som regel bare opp med destruktive handlinger. En selvoppfyllende profeti, kan man vel trygt si at det ofte ender opp med å bli. Og jeg begynner å bli lei av å se så mange fantastiske menneskesorter gå rundt med hodet ned og føle seg som ingenting. Er lei av å se det hos de jeg elsker og er glad i, og aller mest kjæresten min. Kjæresten min skal føle seg som nummer EN, and only. Hva gjør man? At du ser andre folk bytte partner som sokker trenger ikke, og bør ikke påvirke ditt eget forhold. Den beste medisinen er åpen kommunikajson. Ikke skjul ting for hverandre. Ikke hold ting tilbake. Ikke la partneren misforstå hva du gjør, hva du sier, eller hva som skjer. Ikke vær redd for å ha åpne samtaler selv om det kan kjennes "kleint". Mange tør ikke å spørre om det de lurer på fordi de ikke vil virke mistenksomme. Og da går de heller rundt og spekuelrer, mens de blir sjalu på sin egen fantasi. I den situasjonen må du selv ta ansvar for å igangsette og lede samtalen, og sørge for at ting kommer frem. Dette fungerer naturligvis best dersom du selv faktisk ikke har noe å skjule. Tilsvarende, dersom du selv ikke stoler på partneren din, og du ikke får klare og gode svar på spørsmålene dine, så kan ikke dette ignoreres. 1 Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Tror du missforstod meg litt. Det er det evige til døden skiller dere som er en illusjon. Det er derfor brudd er så jævlig vondt, fordi det føles som om det skal være evig, til det ikke gjør det lengre. Man kan ikke forsvare seg mot det, for da vil du holde følelser tilbake i forholdet. Man er nødt til å gå 100% inn for et hvert forhold, og derav ta de tilnærmet uunngåelige konsekvensene. Jeg sitter her, nettopp singel og tar meg i å tenke at jeg aldri i verden vil gå igjennom det her igjen, men da må man leve alene resten av livet også.. Man må rett og slett bare godta illusjonen for det den er, men samtidig forstå at den kun er det, en illusjon om et livsvarig forhold. Endret 12. oktober 2016 av InToRv Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Illusjonen av at et forhold vil være livet ut vil nok de fleste finne ut av rimelig fort. Det er helt rett som du sier, markedet er enormt og mange vil alltid ha andre tilbud gjennom hele forholdet, ihvertfall om de er litt over gjennomsnittlig pene og smarte løsninger. Hardt liv, men slik er det bare.Illusjonen du liksom. Ikke la din livssituasjon være en fasit for andre. Forhold som varer livet ut er slettes ikke en illusjon, selvom mange son gjennomgår trasige brudd føler det sånn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå