idachristin3 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hei! Jeg ønsker å jobbe som lærer i helse- og oppvekstfag med muligheter for andre arbeidsplasser som voksenopplæringen, NAV, HR i kommunen og opplæring i bedrift, derfor ser jeg for meg å ta en mastergrad etter endt bachelor som Yrkesfaglærer. Pr dags dato er jeg helsefagarbeider. Jeg må jobbe 2 år og opparbeide arbeidspraksis før jeg kan søke Yrkesfaglærer-studiet på høgskolenivå. Etter endte studier kan jeg søke master i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk. Nå ser jeg på studier i spesialpedagogikk, og bare undrer....... Det står beskrevet at bachelor ikke gir undervisningsgrunnlag. -Men muligheter for å søke masterstudie innenfor yrkesdidaktikk. Der står ingenting beskrevet om undervisningsgrunnlag.. Med denne mastergraden- vil jeg da være egnet til å undervise? Er det noen med tilsvarende utdanning der ute som kan svare? Noen som kan forklare meg godt forskjellene på ord. yrkesrettet lærerutdanning kontra sped.ped? Forklaringer og tips tas i mot med et stort takk!!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 En bachelor i yrkesfaglæreryrket er sikkert et bra studievalg for å få undervist i helsefag. Jeg tviler på at mastergrad i spesialpedagogikk alene gir undervisningkompetanse i den videregående skolen, der må en ha praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg (60 poeng). Så da blir det Bachelor + Master + PPU, 360 studiepoeng totalt og normert til 6 års studier, heltid. Tar du bachelorgraden i yrkesfaglærer kommer du deg raskere i jobb. Lenke til kommentar
idachristin3 Skrevet 21. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2016 En bachelor i yrkesfaglæreryrket er sikkert et bra studievalg for å få undervist i helsefag. Jeg tviler på at mastergrad i spesialpedagogikk alene gir undervisningkompetanse i den videregående skolen, der må en ha praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg (60 poeng). Så da blir det Bachelor + Master + PPU, 360 studiepoeng totalt og normert til 6 års studier, heltid. Tar du bachelorgraden i yrkesfaglærer kommer du deg raskere i jobb. En bachelor i yrkesfaglæreryrket er sikkert et bra studievalg for å få undervist i helsefag. Jeg tviler på at mastergrad i spesialpedagogikk alene gir undervisningkompetanse i den videregående skolen, der må en ha praktisk-pedagogisk utdanning i tillegg (60 poeng). Så da blir det Bachelor + Master + PPU, 360 studiepoeng totalt og normert til 6 års studier, heltid. Tar du bachelorgraden i yrkesfaglærer kommer du deg raskere i jobb. Spes.ped. kan jeg starte opp når jeg måtte ønske. Yrkesfaglærer forutsetter 2 år arbeidspraksis før jeg kan søke. Grunnet lokasjonen blir jeg også nødt til å velge deltid over 4 år kontra heltid. Yrkesfaglærer: 2 år arbeid + 4 år deltid bachelor + 2 årig master. Spes.ped: 3 årig bachelor + 2 årig master + 1 år PPU. velger å gå for spes.ped neste høst ?? :-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Alright, kult! Masse lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå