Gå til innhold

Pc-markedet krymper videre. Verst for de mindre leverandørene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Legger man sammen de enkelte leverandørens 3Q15-leveranser i tabellen til Gartner, blir summen 73,098 millioner, ikke 79,098 millioner som Gartner har oppgitt.

Pinlig. Det er ikke akkurat som om å summere de tallene var den vanskelige delen av det Gartner skulle gjøre. 

Er Windows-brett med i dette regnestykket? De tre siste enhetene jeg kjøpte hadde Windows 8 men var brett. Det er PCer. Og Chromebooks er også PCer i min bok. 

Tenker at tallene for stasjonære PCer uten innebygget skjerm må være ganske forferdelige de siste 5 årene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

For min del så er det et 50/50 scenario nå blitt, etter at en oppdatering til android 6.0 tikket inn gratis til min budsjett LG-mobil. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg kanskje kjøpt ny telefon før eller siden av ren nysgjerrighet.

Nå kjøper jeg sannsynligvis ny PC før jeg kjøper neste mobiltelefon da PC'en er av det svakeste slaget på tross av SSD oppgradering. Neste grunn som jeg vet om som påskudd for å skifte ut mobiltelefon måtte bli "mer muskler", bluetooth 4.2 og bedre WiFi generasjon. Telefonen min har NFC, så da varer den litt lengre med hensyn på det kriteriet.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ifølge Gartner-analytikeren Mikako Kitagawa har utbredelsen av andre enheter, som smartmobiler og nettbrett, ført til at levetiden til forbrukernes pc-er har blitt lengre. Dette fordi forbrukerne ikke lenger føler det nødvendig å oppgradere pc-ene like ofte som de gjorde tidligere."

Huh? Det er ikke nødvendig fordi de aller fleste PC-brukere stort sett bruker kontorprogrammer, lette oppgaver, og maskinvaren har ikke "svekket seg" så mye som før med nye generasjoner av kontorsoftware. Hvis vi får MYE mer info og ser på de forskjellige kategoriene innenfor PC-bruk så vil tallene si mye mer.

Husker en tid da maskinvare (nesten) ble avlegs med en gang et nytt spill kom og grafikkendringene var så store at det på en måte rettferdiggjorde kjøpene. I dag så har nye spill som krever mer kraft veldig god grafikk selv på lavere innstillinger.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Føler ikke at det er noe behov for å bytte ut min gamle laptop til noe nyere, da den enda fungerer fint til mitt bruk. Samme kan vel sies om min gamle Z2. 

Når det skjer noe drastisk med batterikapasiteten på de nyere mobilene, så skal jeg nok vurdere å kjøpe en ny, men frem til da så duger enda Z2en til det aller meste.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1) Huh? Det er ikke nødvendig fordi de aller fleste PC-brukere stort sett bruker kontorprogrammer, lette oppgaver, og maskinvaren har ikke "svekket seg" så mye som før med nye generasjoner av kontorsoftware. Hvis vi får MYE mer info og ser på de forskjellige kategoriene innenfor PC-bruk så vil tallene si mye mer.

2) Husker en tid da maskinvare (nesten) ble avlegs med en gang et nytt spill kom og grafikkendringene var så store at det på en måte rettferdiggjorde kjøpene. I dag så har nye spill som krever mer kraft veldig god grafikk selv på lavere innstillinger.

1) Ja, en god 10 år gammel PC er stort sett like rask i dag, spesielt dersom man har satt inn mer minne og SSD. 

2) Med innføringen av 4K og/eller spilling på flere skjermer er fortsatt skjermkortet en flaskehals og spill en katalysator for ny PC. Jeg innbiller meg at en god andel av folk som bytter ut PCen med en ny i dag, er gamere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nja, vet nå ikke om jeg er enig i at en 10 år gammel PC nødvendigvis er så god. Men du sier jo utrykkelig "En god 10-åring", så..

Jeg kjøpte bærbar PC til billigste penge på kampanje i fjor (2015). Satte så inn en SSD. Den har 4 Gig, og er nok bedre enn mange "10-åringer". Problemet er dets elendige grafikkytelse og den litt for lavt spec'ede RAM størrelsen. PC'en småsliter litt i svingen på tross av en god Samsung SSD.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1) Huh? Det er ikke nødvendig fordi de aller fleste PC-brukere stort sett bruker kontorprogrammer, lette oppgaver, og maskinvaren har ikke "svekket seg" så mye som før med nye generasjoner av kontorsoftware. Hvis vi får MYE mer info og ser på de forskjellige kategoriene innenfor PC-bruk så vil tallene si mye mer.

2) Med innføringen av 4K og/eller spilling på flere skjermer er fortsatt skjermkortet en flaskehals og spill en katalysator for ny PC. Jeg innbiller meg at en god andel av folk som bytter ut PCen med en ny i dag, er gamere. 

Jepp :) Blir lettere oppgitt over slike tafatte statistikker, er ikke vanskeligere enn å sortere ut produkter. For eksempel om salget av high-end skjermkort har falt eller steget, det tilsier på en måte at gamermarkedet har fallt eller steget. Steam har også statistikk på GPU'er som brukes, 750Ti topper listene faktisk, og det vil hjelpe enda mer på å kunne gi direkte tall for gamermarkedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interesant. Pga Win10, tenker mange at de IKKE behøver ny PC? Merkelig logikk. -Eller er det fordi de tenker Win10 er dritt, og ruller tilbake til systemet som virker på den oldgamle PC?

-Men ja, jo, om man ikke bruker PC, er det jo logisk at man kjøper en telefon istedet for. Facebook on the go, er jo viktig for noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interesant. Pga Win10, tenker mange at de IKKE behøver ny PC? Merkelig logikk. -Eller er det fordi de tenker Win10 er dritt, og ruller tilbake til systemet som virker på den oldgamle PC?

-Men ja, jo, om man ikke bruker PC, er det jo logisk at man kjøper en telefon istedet for. Facebook on the go, er jo viktig for noen.

Win10 krever ikke nevneverdig mer enn win8, jeg kjører faktisk win10 på en PC med 1 GB minne.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes også det er litt merkelig undersøkelse. Jeg er av den oppfatning at stasjonære PC'er er produksjonsverktøy (og litt consumer, selvfølgelig), mens telefoner og nettbrett er pure consumer, mens laptops er ganske midt i mellom. At produksjonsverktøyene selger mindre, er opplagt, når man ikke er nødt til å kjøpe en oldskool PC for å hygge. -Er ganske sammenlignbart med fast vs. mobiltelefoni.

Lenke til kommentar

Win10 krever ikke nevneverdig mer enn win8, jeg kjører faktisk win10 på en PC med 1 GB minne.

AtW

Så ville jeg anbefale at du bruker 3-400kr på 4x mer Ram. Det blir en ny verden. Endret av Sandormen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW

Så ville jeg anbefale at du bruker 3-400kr på 4x mer Ram. Det blir en ny verden.

Det tviler jeg ikke på, men det hadde både doblet prisen på PCen, og den er ikke oppgraderbar :)

AtW

• Liker 4
Lenke til kommentar

AtW

Så ville jeg anbefale at du bruker 3-400kr på 4x mer Ram. Det blir en ny verden.

Det tviler jeg ikke på, men det hadde både doblet prisen på PCen, og den er ikke oppgraderbar :)

AtW

lol.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synes nå ikke dette er så merkelig jeg. Som det skrives her er det på smarttelefoner at utviklingen skjer nå til dags. Det er kun gamere som har behov for ny pc hyppig. Vanlige folk klarer seg vel rundt 5 år tenker jeg, minimum (så klart unntak).

Man må også ta hensyn til at mer og mer skjer i skya, og at bedrifter nå idag har bedre løsninger for backup, recovery og deployment, som gjør at man kan strekke levetiden på en pc lengre.

Jeg drifter ca 200 pc'er og for noen år siden var "tommelfingerregelen" at de hadde 3 års levetid. Nå idag har vi så enkle og effektive deployment, backup og recovery metoder at sålenge man har ett par pc'er liggende på lager, så kan maskinene bare kjøre til de dør. Eller til brukern synes det går så sirup at det ikke er morsomt lengre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...