manofwar Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hei har en sony dcrpc1005 og lurer på om jeg skal bruke FW eller usb ved redigering av video. Hva lønner seg? Har tenkt å kjøpe meg ny bærbar pc, men ser at de fleste kommer uten FW, de som kommer med FW er store og tunge og det ønsker jeg ikke. Noen forslag, takk for hjelpen. /M Lenke til kommentar
adonis Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 FireWire eller USB er ikke noe valg - det er FireWire som gjelder for video-overføring. USB er kun for bilder eller lavoppløselig video skrevet på minnekortet. Skal du ha video ut fra kassetten i full størrelse er det FireWire som gjelder. /Øystein Lenke til kommentar
jodajoda Skrevet 27. november 2003 Del Skrevet 27. november 2003 Hør på adonis og glem USB (til dette formålet). Ikke heng deg opp i om Laptop'en har innebygget Firewire. Det som betyr noe er YTELSEN på Laptop'en (prosessor, disk, minne...). Firewire får du i "løs vekt" i form av innstikks-kort (PCMCIA). Slike kort koster ikke all verden heller. Kjører selv et Ratoc-kort på min bærbare (Compaq Evo 800c) og det går så det griner... Også standardtipset mitt: Hvis ikke du MÅ ha en Laptop, så kjøp stasjonært i stedet. Du får mye mer for pengene, og skal du redigere video så må du være kompromiss-løs mht ytelse........ Men jøss, det er jo kjekt å ha noe å gjøre i sommerferien også...... //jodajoda// Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Firewire er diskutert mange ganger før også. Angående bærbar. Er harddiskene blitt raske nok? Lest noen steder at 7200rpm er for dårlig, selv om jeg har dette + raid 0 (som endelig fungerer). Men egentlig går det bra på disken uten raid også. Så hvorfor anbefaller man 10000 rpm? Lenke til kommentar
adonis Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 7200 rpm for dårlig? Har ikke redigert på annet en standard 7200 rpm IDE-disker på flere år, jeg. Jeg har også vært borte i disker med lavere hastighet (både 5400 og 4200 rpm). Disse fungerte også greit, men det var da veldig viktig å ikke fylle dem opp for mye, og kjøre de-fragment med jevne mellomrom. /Øystein Lenke til kommentar
Videoutstyr, Arne Skrevet 28. november 2003 Del Skrevet 28. november 2003 Folk sitter ofte igjen med begreper som var gjeldende for lenge siden. En 7200rpm ATA133 disk i dag har en overføringshastighet på mellom 50 og 60 MB pr sekund. DV (som de fleste bruker når de redigerer) har en overføringshastighet på 3,6MB/s. Skal ikke mye mattekunnskaper til for å skjønne at du får mange DV strømmer på en slik disk Jobber man derimot med ukomprimert video, eller f.eks HD, vil RAID og hastighet på disker ha mye mer betydning. Lenke til kommentar
kanonterje Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 angående usb, så har vel flere nyere kameraer usb2 istedet for firewire?? og usb2 er som kjent mye kjappere enn firewire.. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 Nå lurte du meg nesten terje... din luring. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 angående usb, så har vel flere nyere kameraer usb2 istedet for firewire?? og usb2 er som kjent mye kjappere enn firewire.. Mye feil her gitt Videokamera har ikke, og vil ikke på lang tid, få USB 2.0 tilknytning for video av ganske åpenbare grunner (standard, hastighet osv...). Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 ....Utenom de som ligger i 4000 kroners klassen (under det absolutte nullpunkt). Dette er på grunn av at usb 2 er billigere og at flere har det... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. november 2003 Del Skrevet 29. november 2003 ....Utenom de som ligger i 4000 kroners klassen (under det absolutte nullpunkt). Dette er på grunn av at usb 2 er billigere og at flere har det... Dette er ikke videokamera... heller innretninger med mulighet for å fange opp lys og lage noe som kan minne om ett bilde av noe om man ser veldig nøye etter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå