Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Rektor og lærer lyver i nytt vedtak.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før sommeren klaget jeg på en karakter fra ungdomsskolen. Denne fikk jeg svar på i forrige uke, etter å ha fått medhold fra fylkesmannen. Vanlig praksis her er at rektor/faglærer lager ny vurdering til klagen, noe som også var praksisen her.

 

Derimot, ser man klart at faglærer har tapt, men ønsker å beskytte seg selv, og eventuelt sitt rykte. Hun setter inn vurdering fra 8. trinn inn i en 10. klasse vurdering, to helt forskjellige år/vurderinger, som ikke kan kombineres. Dermed inkuderer hun usaklig vurdering i vedtaket. 

Læreren var ikke engang ansatt i 8. klasse, men hadde praksis i 1-2 måneder som student og i 10. klasse fikk rollen som musikklærer, hvor den tidligere læreren tok over en høyere stilling i skoleadministrasjonen. 

 

Dette vedtaket ble jo akseptert av rektor, noe jeg mener er et ukorrekt vedtak. Hun legger også til at jeg i 8. valgte å ytre meg uforstående om musikkfaget, og dets grunnlag for videre utdanning. Dette var en såkalt slengkommentar, men noe hun tydeligvis har tenkt på i det senere liv, og i tillegg skrevet at dette ble tatt opp under en samtale. Derimot, har vi aldri hatt noen reell samtale mellom elev og lærer i musikkfaget. 

 

Som jeg har forstått dette, er det ikke mulig å klage på vedtaket fra skolen, etter at fylkesmannen har gitt medhold til klagen. Da står jeg ingensteds på en uforsvarlig forklaring fra lærer, som blant annet inkluderer vurdering fra 2013 i 2016, i et fag som ikke skal ha noen betydning i 10. klasse. Hvis hun derimot mener dette er rett vurderingsmetode, undrer jeg meg virkelig på hvorfor det kun er JEG som har opplevd slik vurdering. Og i tillegg, hvordan de funderer på å vurdere andre som har startet på den respektive skolen, uten å ha vært i en Osloskole fra før av, eller evt. flyttet fra utlandet. 

 

Nå lurer jeg altså på hva jeg kan gjøre? Tenker å ringe saksbehandler hos Fylkesmannen, men lurer på om det vil ha noen effekt å snakke muntlig? Jeg har jo ingen rett til å klage på dette vedtaket, så et skriftlig brev, vil ugyldiggjøres. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Slik jeg ser av Udir er musikk avgangsfag i 10. klasse. Om du da har hatt musikk i 8/9-klasse vil det i utgangspunktet gå på kompetansemålene for "etter 10. trinn". Det er din kompetanse målt etter kompetansemålene som skal være grunnlag for endelig karakter, noe som gjerne drukner i at lærere tar gjennomsnittet av vurderinger uten å tenke mer på det.

 

Vurderingene fra 8. klasse kan i teorien spille inn hvis de dekket kompetansemål som aldri har vært vurdert siden. Da må isåfall læreren være veldig spesifikk på at "i åttende klasse ble kompetansemål X vurdert, og dette har ikke vært vurdert siden, derfor regnes den vurderingen med". Dog åpner jo det for et lass med spørsmål om hvorfor ikke det kompetansemålet har vært vurdert i senere år, spesielt hvis det gjelder flere kompetansemål, noe en skulle tro om det påvirket karakteren nevneverdig. 

 

Det er vel uansett ikke noe kompetansemål som sier at en må like musikkfaget. I verste fall kan dette være en adferdsanmerkning, men det har ingenting i en faglig vurdering å gjøre ved mindre det har noe med et kompetansemål å gjøre. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Slik jeg ser av Udir er musikk avgangsfag i 10. klasse. Om du da har hatt musikk i 8/9-klasse vil det i utgangspunktet gå på kompetansemålene for "etter 10. trinn". Det er din kompetanse målt etter kompetansemålene som skal være grunnlag for endelig karakter, noe som gjerne drukner i at lærere tar gjennomsnittet av vurderinger uten å tenke mer på det.

 

Vurderingene fra 8. klasse kan i teorien spille inn hvis de dekket kompetansemål som aldri har vært vurdert siden. Da må isåfall læreren være veldig spesifikk på at "i åttende klasse ble kompetansemål X vurdert, og dette har ikke vært vurdert siden, derfor regnes den vurderingen med". Dog åpner jo det for et lass med spørsmål om hvorfor ikke det kompetansemålet har vært vurdert i senere år, spesielt hvis det gjelder flere kompetansemål, noe en skulle tro om det påvirket karakteren nevneverdig. 

 

I forskrift til opplæringsloven §3-17 og 18 står et noe litt annet.

Først og fremst har eleven krav på å vite at dette skal telle på karakteren, men aller viktigst er det at karakteren skal sette på grunnlag av hva eleven kan når karakteren settes. Dvs. at en 2 år gammel prøve er nesten verdiløs. (Den kan fremlegges som bevis på kompetanse, men ikke fravær av kompetanse.) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

Slik jeg ser av Udir er musikk avgangsfag i 10. klasse. Om du da har hatt musikk i 8/9-klasse vil det i utgangspunktet gå på kompetansemålene for "etter 10. trinn". Det er din kompetanse målt etter kompetansemålene som skal være grunnlag for endelig karakter, noe som gjerne drukner i at lærere tar gjennomsnittet av vurderinger uten å tenke mer på det.

 

Vurderingene fra 8. klasse kan i teorien spille inn hvis de dekket kompetansemål som aldri har vært vurdert siden. Da må isåfall læreren være veldig spesifikk på at "i åttende klasse ble kompetansemål X vurdert, og dette har ikke vært vurdert siden, derfor regnes den vurderingen med". Dog åpner jo det for et lass med spørsmål om hvorfor ikke det kompetansemålet har vært vurdert i senere år, spesielt hvis det gjelder flere kompetansemål, noe en skulle tro om det påvirket karakteren nevneverdig.

I forskrift til opplæringsloven §3-17 og 18 står et noe litt annet.

Først og fremst har eleven krav på å vite at dette skal telle på karakteren, men aller viktigst er det at karakteren skal sette på grunnlag av hva eleven kan når karakteren settes. Dvs. at en 2 år gammel prøve er nesten verdiløs. (Den kan fremlegges som bevis på kompetanse, men ikke fravær av kompetanse.)

 

Det er ikke noe litt annet, det er forsåvidt akkurat det jeg sa - eller i det minste mente, men kanskje jeg ordla meg feil.

 

§ 3-3, 17, og 18 sier samlet at karakteren skal være basert på kompetansen til eleven "ved avslutninga av opplæringa i fag", og at "Grunnlaget for vurdering i fag er kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket". Det vil si at en lærer bør ha kjennskap til en elevs kunnskap innenfor hvert kompetansemål så nære slutten av opplæringa som mulig.

 

Hvis det er slik at noen av kompetansemålene ikke har vært undervist i/vurdert på to år, stå læreren med valget mellom å bruke en to år gammel vurdering, eller fastsette karakter på basis av et utvalg av kompetansemålene. Uansett hvilken av disse læreren velger vil vedkommende åpne seg for sterk kritikk for at regelverket ikke er fulgt.

 

Håper det var klarere.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...