Gå til innhold

Sjelens immortalitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

min hypothese er at vi streamer sjelen vår ved hjelp av hjernen, dvs vi befinner oss her og nå, mens den virkelige sjelen vår befinner et annet sted, akkurat som vi streamer youtube videoer vi ser video på vår pc, mens selve kilden til data ligger et annet sted

Tror det er overhengende fare for at dette annet sted egentlig bare er inni hodet vårt, som i hjernen, og at sjelen bare er ett samlebegrep på "jeg et" som i de tanker og følelser hver og en av oss har produsert av samme hjerne. Den har en tendens til å outsmarte oss selv slik at vi begynner å surre med begreper som sjel og what not :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er så vakkert det hele, fordi det er ingen særlig forskjell på søvn og våken tilstand, eller det vil si det er vanskelig å tro at vi i det hele tatt er våkne. Når vi drømmer har vi ingen kontroll på verden, og når vi er våkne fortsetter vi å drømme i våken tilstand og tror vi kan få kontroll på den samme verden

Bent frem magisk det hele og vi er den selve tryllekunstneren alle som en :)

love_story_from_deep_inside_my_soul__by_

Lenke til kommentar

Et menneske er en sjel. Det har ikke en sjel som er atskilt fra og forskjellig fra legemet.

1. Mosebok 2:7: Og Gud Herrren ( Jehova ) dannet mennesket ( Adam ) av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese og mennesket ble til en levende sjel.

Forsiktig med å referere til bibelvers. De er ikke like. Noen sier vesen, noen sier sjel (living soul, living being).

Youngs Literal translation benytter "living being" mens KJV "soul".

På engelsk er "Soul" the spiritual or immaterial part of a human being or animal, regarded as immortal. Det er klart at soul og being ikke er synonymt.

Er det noen som vet hva Torah'en sier?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Et menneske er en sjel. Det har ikke en sjel som er atskilt fra og forskjellig fra legemet.

1. Mosebok 2:7: Og Gud Herrren ( Jehova ) dannet mennesket ( Adam ) av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese og mennesket ble til en levende sjel.

Kroppen er elementer, så i hvilke av elementene finner du sjelen? Jeg mener at i løpet av noen dager har du erstattet alt vannet i kroppen. La oss si at du bare har drukket imsdal, og etter en viss tid er all fuktighet i din kropp kun imsdal vann. Er da imsdal sjelen din? 

I løpet av ca 7 år er vel kroppen din i bunn og grunn en ny kropp på cellenivå - så hvis du bare har spist pakistansk mat i 7 år, er du da blitt en muslim med islamsk sjel?

Hva med hvis vi befinner oss i samme rommet - da puster vi ut bittesmå deler av oss som vi deler med hverandre. Jeg puster inn deg og du puster inn meg - deler vi sjel da?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

min hypothese er at alt vi ser, vi gjør kommer fra hjernen vår, feks når vi går ut og handler mat, så går vi ikke ut, det er hjernen vår som prossesserer slik at vi tror vi går mens virkeligheten er at vi ligger helt stille. dette virker nesten som når vi spiller bil spill, vi ser bilen svinger til venstre, høyre osv, mens i virkeligheten så er det banen som svinger mens billen holder seg i ro i midten. som i "non locality" toerien

Endret av Anonimofied
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hypotesen er ikke så gærn i forhold til hva mystikken sier - nemlig at fra zero point, altså det stille punkt hvor du ser verden utenfor, finnes det ingen tid, og der står det stille. Når du så begynner å tenke beveges fokuset utover i det du observerer, og du blir det observerte som eksisterer i tid som skapes fordi du nå befinner deg i din egen tankeverden, og så veksler du mellom å bevege deg fra fortid og planlegge fremtiden. De to føles som om tiden går og at du beveger deg, men der skjer egentlig ingen forflytning av fast substans.

Kan billedgjøres med en snurrebass. I kjernen dreier den langsomt rundt egen akse, mens lengre ut mot "ekvator" spinner den fortere og drar tankene bort fra egen stille kjerne.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...