Budeia Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Kan Nær døden-opplevelser bevise sjelens udødelighet? Kan Ut av kroppen-opplevelser bevise sjelens udødelighet eller at sjelen kan eksistere uavhengig av legemet? Vi bombarderes nemlig med historier om mennesker som har forlatt sine legemer midlertidig. Så kom jeg til å tenke på at dette kan være et bedrag. Hvis sjelen ikke er udødelig, kan djevelen få oss til å tro på en løgn. Djevelen ønsker å spre løgn overalt. Bibelen sier at oppstandelsen ennå ikke har skjedd. Og ja... det kan høres ut som et sjokk. Samtidig er det logisk, for de døde hviler ennå fysisk i sine graver. Men gjør også deres sjeler det? Enkelte kristne hevder at både kropp og sjel må hvile i graven helt til dommens dag, for hva skulle ellers være poenget med dommens dag? Etter å ha tenkt over det, tror jeg ikke det er urimelig at det hele kan skje i flere faser. Sjelene kan gå direkte til himmel og helvete uten å ha vært deltagere ved dommedag. For eksempel ble djevelen og hans engler kastet direkte ut av himmelen, lenge før de skulle delta på noen dommens dag. Helvete ble opprettet for djevelen og hans engler, og de kan gå ut derfra for å kjempe mot menneskene. Jesus er en førstegrøde av den fysiske oppstandelsen, Han har allerede gjenoppstått fysisk. Senere vil alle andre mennesker ha en felles fysisk oppstandelse. Da vil det også skje andre viktige hendelser på jorda, som slaget ved Harmageddon, og etterhvert at verden blir som ny, og at det nye Jerusalem vil komme ned fra himmelen og blir satt på jorda. De fleste kristne tror i dag at deres venner og slektninger går direkte til himmel eller helvete ved dødsøyeblikket. Og noen mener da at det ikke er støtte i Bibelen for dette. Men det er en del sitater som tyder på at Abraham, og de 24 eldste allerede er i himmelen. En kristen skal ha bedt Gud vise ham om sjelen var udødelig eller ikke, og den kristne skal da ha blitt tatt ut av sin kropp, passert gjennom en lukket dør og endt opp på gulvet ute i entreen. Dette stemmer også med alle fortellingene om ut av kroppen-opplevelser. De som ikke tror på sjelens udødelighet, kan jo bare blankt avvise alle former for himmel-reiser, helvetes-reiser, nær døden-opplevelser o.l. Men tror man på disse, er det fortsatt grunn til å bevare en skepsis til innholdet. Også disse kan være løgn eller delvis løgn. 1 Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Kan Nær døden-opplevelser bevise sjelens udødelighet? Man bør vel først påvise én sjel før man begir innpå en intrikat forklaring om dens egenskaper. Sjeler, er i likhet med ånder og alle andre tenkelige og utenkelige åndevesener høyst ubekreftede påstander som til størstedel har oppstått i en tid hvor viten var lik NULL. At noen fortsatt masturberer denne midtøsten møkka nær år 2017 er uforståelig. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 "nær år 2017" Vent til 2025 da, og se om det bare er ateister igjen på nettet... Lenke til kommentar
Quetzalcoatl Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 "nær år 2017" Vent til 2025 da, og se om det bare er ateister igjen på nettet... Finn på noe annet enn hva den dommedagssekta du høyst sannsynlig tilhører befaler deg å tro.. Verden skulle gå til grunne for 2000 år siden. Det finnes knapt én bibelsk skribent som ikke varslet dens snarlige nærhet der og da. Gadd vite hva "nu i den siste time" eller "ingen av dere skal smake døden før det har skjedd alt sammen" ellers skulle bety. Hils Harold Camping Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hva er "sjelen" for noe? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hva er "sjelen" for noe? Godt spurt. *Og hvis sjelen kan "overføres/føres videre", hvordan gjøres det? Magi? Lenke til kommentar
ozone Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 At vi tilfeldigvis er de mest avanserte biologiske livsformene på planeten Jorden, betyr ikke at der er en "sjel" i oss noe sted. Alle livsformer har en styringsmekanisme. Planter senser lyset, og dreier seg mot det. En larve kan kjenne gravitasjonen, og klatrer opp et tre. Et ekorn har en styringsmekanisme som er programmerbar (læring), og kan se nøtter, lære hvor den finner nøtter, og kan huske hvor den gjemte dem. Vi har en styringsmekanisme som er så avansert at den har blitt selvbevisst! Kanskje sjimpanser også er selvbevisste og tenker? Har de sjel? Uansett, det er å lure seg selv å tro at fordi jeg tenker (med min biologisk nedbrytbare hjerne), så vil noe som er deg fortsette å virke etter den er blitt til jord. For det hverken kan det, eller gjør det. Hvis det fantes en sjel, eksisterte den før du ble født? Ventet sjelene oppe i himmelen i milliarder av år på at menneskeheten skulle dukke opp og bli så mange vi er idag? Hva gjorde de i mellomtiden? Hva hvis vi blir for mange her på Jorden og det ikke er nok sjeler? Og når det gjelder nær døden opplevelser: Felles for alle som påstår at de var død, og "så" ting, er at: Ingen av dem var død! De levde, om ikke i beste velgående, så levde de iallfall. For hvis de virkelig hadde vært død, hadde de ligget i graven nå. Ergo fungerte hjernen deres helt fint mens de hadde disse opplevelsene. Altså var dette tanker eller drømmer i en fungerende hjerne. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hva er "sjelen" for noe? Godt spurt. *Og hvis sjelen kan "overføres/føres videre", hvordan gjøres det? Magi? Takk, skal forsøke heretter å bestandig huske på å spørre om definisjonen på sånne greier før jeg prøver å gå videre - ikke minst når ordet "Gud" kommer på banen - ellers er det helt bortkastet å få noe verdi ut av strevet Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvis sjelen er noe, må det være den som forårsaker min opplevelse av å være til. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Ikke opplevelsen av å være til men årsaken til opplevelsen av å være til? Vil det si at multihandikapede og andre som er uten evne til å fatte at de er til, er sjelløse mennesker? Betyr det dermed at sjelløsheten er grunnen til at de er født med slike defekter? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvis sjelen er noe, må det være den som forårsaker min opplevelse av å være til. Men ser man på hvordan bevisstheten fungere så er det du kaller "deg selv" en tanke/følelse som blinker av og på helt etter behov og forutsetninger, og mellom blinkene finner du ikke "deg selv", men bare ett opphold - og siden virkeligheten/universet endrer seg konstant, endrer din biologi seg konstant. Så da betyr det at du er ikke det samme "deg" mellom hvert opphold, men en helt ny "deg" ved hvert blink. Og sånne blink har vi mange tusen ganger hver dag, så da betyr det at det du er mange hundre milloner forskjellige "deg selv" i løpet av ett liv, så hvilke av disse "blinkene" er den rette deg og den korrekte sjelen som liksom går videre? Lenke til kommentar
Løgn Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Definer "sjel".Siden du ikke har definert konseptet, definerer jeg det selv slik jeg tror du mener, og bruker denne forståelsen av begrepet i det følgende.Sjel: En levende skapnings bevissthet og personlighet som eksisterer uavhengig av et fysisk medium. Kan Nær døden-opplevelser bevise sjelens udødelighet? Hvordan ser du for deg at dette kan bevise udødelighet? Jeg synes du trekker det litt langt her. Selv om det skulle eksistere en sjel og et åndelig liv etter døden, så betyr ikke det at dette åndelige livet aldri tar slutt. Gitt at en sjel kan dø i et liv etter døden, beviser ikke et liv etter døden at en sjel ikke kan dø.Mulig du heller bør spørre om en "nær døden"-opplevelse kan bevise at det finnes en sjel, og eventuelt om det finnes et liv etter døden. Du ser kanskje også at selv dette er to separate ting.Men for å ha noen videre tanker rundt et direkte svar på dette vil jeg først spørre deg hvordan du ser for deg at en slik opplevelse kan bevise noe som helst, gitt at denne opplevelsen oppleves fra kroppens levende standpunkt. "Nær døden" betyr "ikke død". Kan Ut av kroppen-opplevelser bevise sjelens udødelighet eller at sjelen kan eksistere uavhengig av legemet? Ikke vitenskapelig. Men det kan helt sikkert overbevise enkelte personer, eller i det minste få dem til å spekulere. Kan man da også si at psykedelika kan være en måte å oppleve dette åndelige, parallelle livet? Eller er man bare rusa?Dersom du aksepterer at både et åndelig liv etter døden, og hallusinasjoner kan være en del av den menneskelige opplevelsen, hvordan kan du da skille det ene fra det andre om de på et tidspunkt oppfattes å ligne på hverandre? Dette må det kunne kontrolleres for dersom man skal utelukke hallusinasjoner. Vi bombarderes nemlig med historier om mennesker som har forlatt sine legemer midlertidig.Så kom jeg til å tenke på at dette kan være et bedrag. Dette er en god og skeptisk holdning. Hvorfor tro på utrolige historier når historiene utelukkende baseres på formidlerens egne ord? Hvis sjelen ikke er udødelig, kan djevelen få oss til å tro på en løgn. Djevelen ønsker å spre løgn overalt. Jeg ser ikke helt hvordan tilfellet av en dødelig sjel muliggjør at djevelen kan få oss til å tro på løgn. Kan ikke djevelen få oss til å tro på løgn dersom sjelen er udødelig? Hvordan henger dette sammen?Og hva er egentlig bevisene for at denne djevelen eksisterer? Hvordan vet du noe om hva djevelen ønsker? Og hva skulle være bakgrunnen for dette ønsket?Gitt at både gud og djevelen eksisterer, at begge kan interagere med mennesker, og at gud ønsker å spre sannhet, mens djevelen ønsker å spre løgn, hvordan vil du kunne skille gud fra djevelen når de interagerer med deg?Gud vil utgi seg for å være gud, mens djevelen vil utgi seg for å være... gud. Djevelen kan fortelle deg nøyaktig hva du ville forventet å høre fra gud, slik at du lettere vil la deg lure når det smetter inn en løgn. Hva om dette allerede har skjedd, og kristne egentlig har blitt lurt til å tilbe djevelen? Bibelen sier at oppstandelsen ennå ikke har skjedd. Og ja... det kan høres ut som et sjokk. Samtidig er det logisk, for de døde hviler ennå fysisk i sine graver. Men gjør også deres sjeler det? Usikker på hvordan du tolker begrepet "logisk".Men jeg tror du har rett i at oppstandelsen ikke har skjedd. Enkelte kristne hevder at både kropp og sjel må hvile i graven helt til dommens dag, for hva skulle ellers være poenget med dommens dag? Men merk at dette bare er relevant dersom livet etter døden faktisk innebærer et liv i den menneskelige kroppen etter at gud har blåst liv i den igjen. Dette er altså ikke et åndelig liv, men et fysisk liv på jorden (paradis) etter oppstandelsen. Dersom gud kan bygge sammen et perfekt eksemplar av et menneske som døde for tusenvis av år siden, så vil likevel ikke dette bevise at mennesket har en sjel uavhengig av menneskekroppen. Dette menneske vil ikke kunne bevise eksistensen av en sjel på noen bedre måte enn hvem som helst andre. Bevisstheten og personligheten kan like fullt være et resultat av at gud har rekonstruert hjernen slik den var i et tilsvarende menneske for tusenvis av år siden. Så hvor kommer sjelen inn i bildet? Helvete ble opprettet for djevelen og hans engler, og de kan gå ut derfra for å kjempe mot menneskene. Kan de altså bare gå ut derfra? Da er jo vaktholdet i helvete tilnærmet likt hva man finner på Trandum asylmottak.Bravo, gud.Bravo.Og skal de "kjempe" mot menneskene? Nøyaktig hvor puslete antar du at djevelen og disse englene er? "Kjempe mot" indikerer at dette er en utfordring. Hvor problematisk tror du det er for djevelen å "vinne" over et menneske i en kamp hvor alle hjelpemidler er tillatt? Tror du djevelen ville nøyd seg med å hviske i øret på en prest at ei gammel dame i byen er en heks og må brennes, eller tror du djevelen også har mulighet til å fysisk interagere med mennesker, og derav også har muligheten til å rive dem i filler? Hva mener du at begrenser djevelens innflytelse? Spesielt dersom både djevelen og englene hans angivelig bare kan valse inn og ut av helvete slik det passer dem. Hva er da hensikten med helvete? Jesus er en førstegrøde av den fysiske oppstandelsen, Han har allerede gjenoppstått fysisk.Senere vil alle andre mennesker ha en felles fysisk oppstandelse. Da vil det også skje andre viktige hendelser på jorda, som slaget ved Harmageddon, og etterhvert at verden blir som ny, og at det nye Jerusalem vil komme ned fra himmelen og blir satt på jorda. "Alle mennesker"? Alle som allerede har dødd og vil komme til å dø skal plutselig eksistere samtidig på jorda i én enkelt by? Og dette er "paradis"?La oss si at dette faktisk er mulig, og at alle hadde klart å leve gode liv sammen i denne konteksten - hva kan man likevel si at er poenget med dette? Man skal altså først leve og dø i ulike menneskelig samfunn opp gjennom tidene, for så å leve evig sammen med alle andre mennesker i en by resten av evigheten... Og... hvorfor? En kristen skal ha bedt Gud vise ham om sjelen var udødelig eller ikke, og den kristne skal da ha blitt tatt ut av sin kropp, passert gjennom en lukket dør og endt opp på gulvet ute i entreen.[...]Men tror man på disse, er det fortsatt grunn til å bevare en skepsis til innholdet. Også disse kan være løgn eller delvis løgn. Problemet er at historiene og ideene er så utrolige og fjerne fra virkeligheten folk flest lever i, at det faktisk er umulig å bevise dem empirisk. Man må enten naivt la seg overbevise av andres forklaringer - uten bevis, eller man må ha en subjektiv opplevelse som overbeviser en selv, men som likevel ikke kan kontrolleres empirisk. En allmektig gud som ønsker at alle skal erkjenne hans eksistens og eksistensen av en sjel, kan simpelthen vise dette for alle tvilere, nøyaktig som du her forklarte. Siden dette ikke skjer, må det bety at gud ikke kan, ikke vil, eller ikke eksisterer. Derav kan man sammenligne gud med en fraværende far som er like god for oss død som levende. Hvorvidt gud eksisterer eller ikke er dermed irrelevant inntil guden eventuelt velger å interagere med oss. Og om en gud kun interagerer med oss på en måte som vi umulig kan oppfatte som guddommelig, hvor kommer da antagelsen om allmektighet fra? Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Om det finnes en "sjel", så syntes jeg det er forunderlig at man da fysisk kan skjære ut en bit av hjernen og fjerne dine "sjelelige" egenskaper på en måte at du aldri får undret deg over dette noen gang igjen.. Og for ordens skyld så ble den gode gamle løgnen om at kroppen blir 7 gram lettere i dødsøyeblikket fordi sjelen forlater den veldig debunka. Men sjeleønskerne gir seg nok ikke så lett og holder tilfreds på sitt standpunkt om at vettet deres kun veier 7 gram... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvis jeg får tippe utfallet av denne tråden og spørsmålet om "sjel" kommer man ikke til å få noen konkretisering fra ts, og det er greit fordi til nå har jeg ikke truffet en eneste troende som kan si noe forståelig om den saken, og jeg tror ikke denne troende får sagt noe mer selv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 fordi til nå har jeg ikke truffet en eneste troende som kan si noe forståelig om den saken, og jeg tror ikke denne troende får sagt noe mer selv. Støttes et hundre prosent, til forandring... Dette med sjel er heller diffuse greier som stort sett religiøse tror de har, men som ingen egentlig kan forklare... I kristen mytologi er det jo sjelen som går videre på magisk vis til et av to steder, alt etter hva hjernen (når den var i live) brukte logikk og rasjonalitet, eller ikke, til å tro på påstander om den kristne gud. På magisk vis blir man da enten løftet opp til et nitrist himmelrike der man må slite knærne og synge lovsanger enten man vil eller ikke, eller pines og tortureres i all evighet i det andre tilfelle... (Hvorfor satan skulle gjøre denne piningen for gud har jeg heller ikke forstått, ingen kristen har klart å forklare det heller... Ei heller har jeg fått svar på hvem som skal stå for torturen etter at gud liksom har tatt knekken på satan som lovet... Jesus er jo en hot kandidat der vil jeg tippe, etter så mange år med gudjammerlig kjedsomhet etter å ha mirakulert såre rikdame rumper og lignende mundane ting.. ) Vi vet jo at når hjernen slutter å fungere så slutter også de elektriske og kjemiske signalene og det som er vår bevissthet opphører og "jeg'et" vårt dør... Hvorfor noen ønsker seg slike bronse alder betraktninger som det en sjel faktisk er er meg derfor en gåte... Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Kan Nær døden-opplevelser bevise sjelens udødelighet? Kan Ut av kroppen-opplevelser bevise sjelens udødelighet eller at sjelen kan eksistere uavhengig av legemet? Kan hjernens kjemi bevise det motsatte? Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Kan Nær døden-opplevelser bevise sjelens udødelighet? Nei! Nær døden opplevelser er resultat av en "sviktnde" hjerne, ofte et resultat av manglende blodtilførsel. Den merkelige - og uforklarlige "Underbevisstheten" løper løpsk. Man/kvinne "drømmer" i våken tilstand, men er ute av stand til å skille mellom virkelighet og drømmer. Dette er min teori, basert på anekdotisk og egen opplevet erfaring. Det blendende lyset man ser, med kjente skyggeartige avdøde familiemedlemmer er virkelig - fordi det oppleves, der og da. Man husker det, og kan gjenfortelle det. Utrolig, men i en virlelig verden dessverre, lett å forklare. 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Her kan vi se hva forskning også viser: Near-death experienceSome people who have survived a life-threatening crisis report an extraordinary consciousness experience. A near-death experience (NDE) can be defined as the reported memory of a range of impressions during a special state of consciousness, including a number of special elements such as pleasant feelings, seeing a tunnel, a light or deceased relatives, or experiencing a life review, or an out-of-body experience with perception of one’s own cardiopulmonary resuscitation (CPR).Many circumstances are described during which related special and enhanced states of consciousness are reported, Such states include cardiac arrest (clinical death), shock after loss of blood, coma due to traumatic brain injury or intra-cerebral haemorrhage, near-drowning (mostly children) or asphyxia, but also in serious diseases not immediately life-threatening, during isolation, depression or meditation, or without any obvious reason. So an NDE can be experienced in a range of circumstances from severe injury of the brain as in cardiac arrest to continuum when the brain seems to function normally. What distinguishes a NDE is that it is a transforming experience causing enhanced intuitive sensibility, profound changes in attitude to life, and the loss of fear of death. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Hva med new ageres og okkultisters erfaringer, med astral projections, UFO-reiser og lignende? Jeg anbefaler jo ikke å prøve ut noe som fører bort fra Jesus,men jeg tror disse erfaringene er reelle. (Reelle i den forstand at "aliens" er demoner som gir seg ut for å være romvesener). Astral projections har til og med blitt så vanlige at de blir dradd inn i flat jord-diskusjonen... Det var en som kommenterte under en video at han visste at jorda var rund, for det hadde han sett i en astral projection. Jaja... (hva har det blitt av verden når slike ting kan dras inn i en diskusjon) Mange unge i dag tror også på reinkarnasjon eller sjelevandring. Så vil nesten si at ateister og andre som benekter at sjelen finnes, er ganske akterutseilte. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 (endret) Å snakke om sjelevandring, astralreiser, og annet spennende konsept er jo bare forvirrende før vi er noenlunde enige om hva "sjelen" er først, så enda en gang: Hva er sjelen for noe, Porcius Festus? Endret 13. oktober 2016 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå