Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Sitter her å vurdere forskjellige tilbud fra forskjellige leverandører til borettslaget der jeg bor.

Lest meg bittelitt opp, men skulle gjerne hatt forumets meninger/erfaringer/viten om GPON vs P2P..

Derav 2 av tilbyderene legger P2P (Viken fiber og homenet) og 1 GPON (Canal Digital/Telenor)

pros and cons?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken teknologi som benyttes er egentlig irrelevant ift å få det du betaler for. Om du kjøper 100 Mbps linje så er det uvensentlig om dette gjøres på P2P fiber eller masse brevduer.

Når det gjelder ut i fra borettslagets perspektiv så ville jeg hatt en preferanse på P2P fiber, da det vil være lettere å bytte leverandør senere. Ved en PON løsning så bør du passe på at splitter forblir på deres eiendom og i deres eie, slik at andre leverandører kan gjenbruke fiberen som går fra splitter til boligene.

Dere bør for all del sørge for å ha et "teknisk rom" i borettslaget deres der fiberen termineres slik at dere ikke risikerer at de går fra en bolig og rett ut i gata som i praksis vil si at det blir kostbart å gjenbruke fiberen som trekkes. Sørg også for at dere eier spredenettet (altså fiber fra teknisk rom til boligene), igjen for sikre gjenbruk og gjøre det billig å bytte leverandør. Når avtalen utløper vil forskjellige leverandører konkurrere om å få levere til dere og det blir billigere for konkurrentene om de ikke må trekke opp masse fiber på nytt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er behovet? Rask internet 1 gigabit eller høyere?

Ingen TV avtale?

I så fall ville jeg vurdert enten homenet\altibox.

Foretrekker dere TV avtale + under 500 mbit bredbånd kan telenor\canaldigital fungere.

Bare så det er sagt det er dyrt å gå fra PON til P2P senere da man må legge fiberen på nytt og bytte utstyret.

Skal dere ha 100 mbit eller lavere funger begge, canaldigital vil muligens ta linjeleie så vær ops på det fra neste år, eller øke prisene med 150 kr måneden for kun internett. Så ville sjekke ut det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg ville personlig valgt Viken eller Homenets og "P2P" dvs. Ethernet fremfor PON fra CD - fordi jeg ikke liker Telenors løsning, og det er relevant ift. Rims råd, da det blir litt enklere å kjøre en konkurranse etter endt kontraktsperiode.

Homenet leverer FTTH (singel fiber/1000BASE-BX20) over standard singelmodus-fiber inn i hver boenhet, terminert i en SC-fiberkontakt på veggen. Tror også Viken gjør det på samme måte

Homenet har tilgang på "egen" (Broadnet)-fiber i byområdene, spesielt sentrale deler av Oslo, og er ivrige på å utnytte denne nå.

Usikker på hva LMH1 mener med at dere må trekke fiber på nytt ved evt. etablering av PON? Trodde man benyttet singelmodus-fiber til PON? Kablene fra boenhetene må jo samles et sted, og regner med at de termineres i standardkontakter (LC/SC) på et panel e.l. uavhengig av om det benyttes Ethernet eller PON. Om de er koblet i en optisk splitter eller aktiv switch spiller jo ingen rolle?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med GPON brukes splitter istedenfor switch. Fordelen er det er billigere, ulempen er du deler f.eks 2.5 gigabit ned og 1 gigabit på 62\32 kunder. antakelig Huawei MA5600T

vet ikke om det er vanlig å ha under 500 meter på dette? Da det går en fiber fra node til splitter ofte.

Men homenet\altibox deler nok 10 gigabit inn i switchen og 1 gigabit ut til hver kunde i nærmeste node.

Sistnevnte er dyrere da switchene koster vesentlig mere. Fiberlengden kan være 10 km eller lengere.

Man kan vel ikke bruke splitter til altibox\homenett sitt nettverk, fordi switchen støtter det ikke mener jeg så da må man bytte\sveise fiberen hvis man bytter levrandør, derfor bør man være sikker på innenfor bindingstiden på 3-5 år at man har valgt riktig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med GPON brukes splitter istedenfor switch. Fordelen er det er billigere, ulempen er du deler f.eks 2.5 gigabit ned og 1 gigabit på 62\32 kunder. antakelig Huawei MA5600T

vet ikke om det er vanlig å ha under 500 meter på dette? Da det går en fiber fra node til splitter ofte.

Men homenet\altibox deler nok 10 gigabit inn i switchen og 1 gigabit ut til hver kunde i nærmeste node.

Sistnevnte er dyrere da switchene koster vesentlig mere. Fiberlengden kan være 10 km eller lengere.

Man kan vel ikke bruke splitter til altibox\homenett sitt nettverk, fordi switchen støtter det ikke mener jeg så da må man bytte\sveise fiberen hvis man bytter levrandør, derfor bør man være sikker på innenfor bindingstiden på 3-5 år at man har valgt riktig.

Om det er en optisk splitter eller switch burde ikke ha noe å si ift. hvilke konnektorer som benyttes?

Jeg vet dog lite om PON og hvordan det implementeres, bare tenkte det var vanlig å bruke standard konnektorer?

Det du linker til ser ut som sentralt utstyr, ikke noe man har i borettslaget.

Så det besvarer egentlig ikke spørsmålet om hva du mener med påstanden om at man må kable om ved installasjon av PON.

Lenke til kommentar

Nei, det er feil. Det går (minst) en fiber fra hver boenhet til splitteren. Det er vanlig å bruke connectorer for dette da splittere som oftest bruker SC connectorer. Da kan du bytte ut splitteren med en switch senere og kjører bidi på den. Det er derfor det er viktig at splitteren ligger på området til borettslaget og ikke i en kum eller i en stolpe på gata. Dersom det er i en kum eller stolpe må det antagelig trekkes på nytt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er feil. Det går (minst) en fiber fra hver boenhet til splitteren. Det er vanlig å bruke connectorer for dette da splittere som oftest bruker SC connectorer. Da kan du bytte ut splitteren med en switch senere og kjører bidi på den. Det er derfor det er viktig at splitteren ligger på området til borettslaget og ikke i en kum eller i en stolpe på gata. Dersom det er i en kum eller stolpe må det antagelig trekkes på nytt.

Nettopp det jeg tenkte, ja. Fint å få det bekreftet. :)

Så lenge det er riktig utført, vil man uansett valg av Ethernet eller PON sitte igjen med et fullverdig fiber-spredenett i huset som evt. kan gjenbrukes av andre senere. Manglende gjenbruk av fibernett bør derfor ikke være en faktor å regne med, så lenge man får leverandør med på å plassere splitteren i kjeller e.l.

Men det er jo delvis riktig det LMH1 påpeker - man kan ikke sette switchen bak en splitter. Splitteren må nødvendigvis fjernes fra kjeden slik at fiberkablene ut til boligene termineres rett i switchen.

Hos oss er SM-kablingen fra alle boliger terminert på SC-kontakter montert i et 19" rackpanel. Herfra går det patchekabler til SFP-moduler montert i switchen. Så det er ikke noe problem for oss å konvertere til PON hvis det i fremtiden skulle komme noen en god grunn til det.

Det eneste argumentet jeg kan finne for valg av PON fremfor Ethernet i en boligblokk er at man har 1 "aktiv" boks mindre som kan feile, trenger strøm, må overvåkes og driftes. Mest til operatørens fordel.

Selv er jeg strålende fornøyd med Ethernet "hele veien" uten noe mer tullball. :)

Lenke til kommentar

Vi er firemansboliger og ikke blokker...

Splitteme med GPON vil være i en brønn utenfor hvert hus v gata... vet ikke om dette da tilsier at de ligger på "vår" eiendom....

hvem eier utstyret her etter 5 år?

Blir ganske likt som i en bygård men med litt mer utekabel :). Her eier vi kablingen, men ikke switchen om 5 år. Hos dere vil splitterne være ISPens eiendom, mens kablingen bør dere kontraktsfeste eierskap til - regner med brønnene er på deres egen tomt? Hvordan har Homenet og Viken tenkt å designe kablingssystemet i sine tilbud?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...