Gå til innhold

[Løst] Pris på 3 - 4 meter statue

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva prisen på en 3 - 4 meter høy statue er? Jeg vil gjerne få en profesjonell skulptør til å lage en statue av meg, noe lignende som dette med tanke på detaljnivået:

Statue_Augustus.jpg

Bryr meg ikke om farger, statuen kan bare være hvit/beige sånn som den på bildet. Har vi noen skulptør(er) her på forumet eller folk som har erfaring med sånt som vet litt om hvor mye noe sånt vil koste?

EDIT:

Kom til å tenke på at det kanskje vil være mulig å lage noe sånt med en 3D printer. Finnes det større 3D printere på markedet som kan printe ut såpass store ting?

Endret av Captain Kuijt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er vel en av de tingene der om man må spørre om prisen, så har man ikke råd....

Jeg antar at det vil koste alt fra 20,000 kr til 500,000 kr, men det ville vært greit å få vite prisen. Om jeg så må spare i flere år/tiår så får jeg sette i gang og gjøre det. Dette er noe jeg har høyt oppe på listen over ting jeg vil prioritere.

Endret av Captain Kuijt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper du ikke kommer så langt med 500 000 om den skal være holdbar utendørs.

Om du godtar plast kan du kanskje få til en kopi med en eller annen enorm 3d-printer, men ikke regn med at det blir billig heller.

Om plast ikke er godt nok og den må være hvit, så er det nok marmor som gjelder. Vil tro bare blokken kommer opp i 6-sifret beløp

Lenke til kommentar

Noe preferanser for hva den skal være laget av? Marmor slik som godeste Julius her?

Mesteparten av marmoren er forresten ikke veldig slitesterkt for utendørsbruk pga myk stein og sur nedbør.

Ville heller gått for bronse eller granitt hvis den skulle stått ute og overlevd over lengre tid.

I tillegg er spørsmålet hva du skal ha på deg, kan tenke meg at bare kledet han har rundt midjen her tok ganske mange timer.

Her fant jeg pris i USA, fullstørrelse bronse kommer på  nok 883 440,-. Marmor 1 766 880,- +mva transport og sikkert noe fortollingskostnader hvis ikke du gjøre det selv.

http://www.portraitsculpture.com/price.html

Endret av multisync
Lenke til kommentar

En håndhugget statue med det nivået av detaljer og fagmessig håndtverk? Ikke regn med å finne noen som kan gjøre slikt på denne siden av skagerrak. Og ta det som en bonus om du kommer under syvsifret.

https://www.ancientsculpturegallery.com/colossal-kouros-statue-sculpture-identical-reproduction.html

Her er en statue i størrelsesordenen du snakker om, sånn cirka. Priset til 45.000$, altså en god halv million før den står i hagen din. Og det er i et støpt materiale, ikke håndhugget marmor...

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk funnet noe billigre også, det virker som at marmor generelt blir hugget ut i Italia, laget utifra en artists tegninger.

Du kan få ihvertfall materialene billigre om du er villig til å gå for bonded marmor, som jeg går utifra er mindre blokker limt sammen på en eller annen måte istedet for en solid marmorblokk som er stor nok.

De fleste stedene oppgir ikke noe pris over bystestørrelse, 10-25k $ for byste i top of the line marmor, 3.5-8k for bonded.

Støpt statue kan kanskje bli noe billigre, men har ikke samme kvalitet og som nevnt over, så er nok største kostnaden å få laget formen, så da er det ikke sikkert at det blir så ekstremt mye å spare.

Personlig ville jeg definitivt gått for bronse hvis den skal stå ute uten tak.

Det finnes store 3-d printere, men mest sannsynlig ingen som klarer detaljnivået i en skulptur. Det som er mer spennende er 3-d scanning, de har gjort store fremskritt med det, og man kan kanskje slippe unna med mindre kostnader til en kunstner for å lage formen.

Edit: du kan nok gange opp prisene jeg har funnet ganske mye, de er alle for skulpturer i 1:1

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk funnet noe billigre også, det virker som at marmor generelt blir hugget ut i Italia, laget utifra en artists tegninger.

Du kan få ihvertfall materialene billigre om du er villig til å gå for bonded marmor, som jeg går utifra er mindre blokker limt sammen på en eller annen måte istedet for en solid marmorblokk som er stor nok.

Men så er det jo frakt og moms også da, det er jo ikke bare å semde i posten akkurat. Det må nok sendes på en egen lastebil til norge
Lenke til kommentar

At dette er helt bisarr prioritering av penger. Hva med å bruke dem på et veldedig formål, eller fråtsing i luksus? Hvor skal du ha denne statuen?

Jeg tenker å ha denne statuen på en plass der lokalbefolkningen ofte møtes eller går forbi.
Hvorfor skal kommunen/eier av stedet ville ha deg på ett slikt sted?
Lenke til kommentar

Hva faen har dette med terapi å gjøre??

Vel, som en nazist med store eksponeringsbehov (virker det som), så krysser du kanskje av en del bokser? Jeg nevner nazismen fordi jeg regner med at dine politiske meninger ikke akkurat er en uavhengig variabel for hvorfor du har valgt romersk kunst (det er jo en klisjé), og hvorfor det skal være så stort (igjen, en klisjé). En får ganske mange timer for 1 million kr, så jeg synes ikke forslaget er så dumt.

Lenke til kommentar

At dette er helt bisarr prioritering av penger. Hva med å bruke dem på et veldedig formål, eller fråtsing i luksus? Hvor skal du ha denne statuen?

Jeg tenker å ha denne statuen på en plass der lokalbefolkningen ofte møtes eller går forbi.
Hvorfor skal kommunen/eier av stedet ville ha deg på ett slikt sted?

Disse folkene trenger å bli minnet på at jeg er en spesiell og fantastisk person. Høyden på statuen vil hjelpe på dette, da forbipasserende vil virke små og verdiløse i forhold til meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle er spesielle og fantastiske på hver sin måte :)

Hvorfor skal noen ville ha deg på sitt torg?

At du er fantastisk og spesiell hjelper nok lite om du ikke i tillegg er f.eks grunnlegger av byen.

Du må nok belage deg på å ha den i hagen...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Alle er spesielle og fantastiske på hver sin måte :)

Nei.
Det var nå en lite fantastisk og spesiell holdning til andre, det er holdningen om at andre skal føle seg små og verdiløse i forhold til deg også.

Men, som sagt, glem offentlig sted, det blir umulig.

Vil du forgude deg selv må du det på privat område.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...