28teeth Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Jeg er under 18 år og foreldrene mine har siden jeg var liten opprettet en sparekonto i mitt navn. Dette er den eneste kontoen i mitt navn ved siden av vanlig brukskonto. Jeg har ingen jobb, aksje eller andre former for inntekter. Hva type formue har jeg og har jeg noen kapitalbeløp? 28teeth Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Type formue? Kapitalbeløp? Er usikker på hva du spør om? Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Fikk et brev, og der det sto: Barnets opplysninger om formue: Formuens art (aksjer/innskudd og lignende) Kapitalbeløp: Avkastning pr år: Jeg vet ikke om sparekontoen som jeg ennå ikke har tilgang til er min formue? Og hva menes med kapitalbeløp og avkastning pr år? Lenke til kommentar
mattamat Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Formuetype er nok bankinnskudd, kapitalbeløpet er hvor mye som er innestående og avkastning pr. år er noe uvanlig å spørre om når det er snakk om iallefall aksjer, men i ditt tilfelle er det nok renten du får på sparekontoen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Fikk et brev.... Hører suspekt ut. Hvor kom dette brevet fra? Det er kun skatteetaten som spør om slikt, og de spør ikke på denne tiden av året. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Fikk et brev....Hører suspekt ut. Hvor kom dette brevet fra? Det er kun skatteetaten som spør om slikt, og de spør ikke på denne tiden av året. Eller overformynderiet.. Endret 12. oktober 2016 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 Nå ser jeg at dere trenger info. En av mine foreldre får pensjon, og barnetillegg. Jeg fyller 18 ut året, og dermed har h*n fått et brev fra pensjonsforsikringen, hvor opplysningene i innlegget over blir spurt om under "Opplysninger om barnets inntekts- og arbeidsforhold. Disse opplysningene avgjør om h*n har krav på barnetillegg. Vi er usikre på om sparekontoen min regnes som min formue, og lurte på om dere kan hjelpe oss litt? Google-søket gjorde oss ikke særlig smartere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Se her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Familie-og-helse/Barn/Barn-og-ungdom-med-egen-inntekt-eller-formue-om-selvangivelse-og-skatt/?chapter=112174 Vet ikke om det er helt relevant, men det beskriver barns formue ift selvangivelsen. Endret 12. oktober 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Ikke prøv å fylle ut feil for å lure til dere penger så får dere svaret på spørsmålet ditt når saken er behandlet Barns sparekonto (sparepenger) regnes som formuen til foreldrene og dersom det overstiger en gitt sum går det utover foreldrenes skatt. Husker ikke tallet, men det burde være lett å finne Edit; Hvis jeg ikke husker helt feil. Endret 12. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
28teeth Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Ikke prøv å fylle ut feil for å lure til dere penger så får dere svaret på spørsmålet ditt når saken er behandlet Barns sparekonto (sparepenger) regnes som formuen til foreldrene og dersom det overstiger en gitt sum går det utover foreldrenes skatt. Husker ikke tallet, men det burde være lett å finne Edit; Hvis jeg ikke husker helt feil. Selvfølgelig. Når velferdsordningen ønsker å hjelpe oss, og vi ønsker denne hjelpen, så er det en selvfølge at vi respekterer den også. Jeg fikk min første selvangivelse for ikke så lenge siden, og da sto sparekontoens penger oppført. Og siden dette brevet og skjemaet ble tilsendt for å se om min forelder har krav på barnetillegg fordi jeg fyller 18 snart, virker det naturlig å oppgi sparekontoen ettersom kontoen vil komme i mine hender når jeg fyller 18. Tror jeg har svaret nå. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå