Redaksjonen. Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Over 1000 individuelt styrbare lysdioder i én.Denne mikroskopiske lysdioden kan gi smarte billykter uten mekanikk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) En lavoppløst projektor (64x48 piksler?) med høy lysstyrke kan ha mange andre interessante anvendelser også. F.eks animerte bedriftslogoer på bedriftens fasade, rulletekster på fasader, virtuelt piano på gulvet på offentlige steder som kunstinstallasjoner, scenebelysning som følger de som er på scenen selv om de er mange (uten at de trenger tilsvarende mange lyskastere), Endret 11. oktober 2016 av Simen1 6 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Problemet med all denne tenknologien i bilene er at ingen har råd til å få det reparert den dagen garantien er borte. Ser jo bare på min egen bil fra 06 hvor ei frontlykt koster 10500 kr. Skjønner godt at nyere biler blir kondemnert med bare mindre skader. 6 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hvordan kjøler de denne? Et av de store problemene med kraftige LED er at de krever svært god kjøling da varmen blir konsentrert på et svært lite område. 1 Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Jeg håper da at slike smarte adaptive lys også kan bevege seg inn i hodelykt segmentet en gang i fremtiden - er nok av gjøker i marka, spesielt på vinterstid med 1000 lumen og null hensyn til andre enn seg selv. (Y) 2 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene? Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen. Lenke til kommentar
markula78 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Problemet med all denne tenknologien i bilene er at ingen har råd til å få det reparert den dagen garantien er borte. Ser jo bare på min egen bil fra 06 hvor ei frontlykt koster 10500 kr. Skjønner godt at nyere biler blir kondemnert med bare mindre skader. Da burde du glede deg til denne LED lyset kommet, holder lengre en selv en Taxi bil Lenke til kommentar
Dr. Liland Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Greit nok at 'mega' høres kulere uten enn 'kilo', men det avrundes litt vel kraftig oppover hvis 3072 piksler blir til 3 megapiksler. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene? Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen. Selv på de verste slaps-dagene er det sånn at sjåfører må kunne se veien når de kjører. Det mest logiske vil altså være å plassere kameraene ganske nært synsfeltet til sjåføren. Enten det eller inne i lyktene. Lykter skal selvsagt børstes ren for snø og slaps før man kjører. Lenke til kommentar
Jan Ingeberg Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Liten rettelse: 3 kilopiksler ifølge teksten forøvrig :-) Lenke til kommentar
Jan Ingeberg Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Liten rettelse: 3 kilopiksler ifølge teksten forøvrig :-) Beklager - så ikke Liland. Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene? Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen. Selv på de verste slaps-dagene er det sånn at sjåfører må kunne se veien når de kjører. Det mest logiske vil altså være å plassere kameraene ganske nært synsfeltet til sjåføren. Enten det eller inne i lyktene. Lykter skal selvsagt børstes ren for snø og slaps før man kjører. Det er da ikke noe problem _før_ man kjører, det er under kjøring at slaps og is legger seg foran på bilen... Radaren og ultralydsensorene på min E-klasse faller ut på is-slapsete dager når det ligger noen cm foran der. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Men de sensorene varmes vel ikke opp av hverken lyktene eller frontruta? Ideen er jo å sette kameraene der det er klar sikt selv i slaps. Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Interessant nok figurerer ikke Opel i den lista over matriselysavtagere. Men Opel er amerikanske GM som har reklamert hardt med sitt allerede eksisterende matriselys. Såvidt jeg kan skjønne er styringslogikken her adskilt fra COB LED matrisen, og levert av like amerikanske Linear Technology: • http://www.linear.com/solutions/6079 Linear er forøvrig et amerikansk selskap det er lov å sette pris på. Koblingen til GM gjenstår dog å bekrefte. Som andre allerede har påpekt så er PWM styring av hver pixel bare et lite stykke på veien. I tillegg skal hver pixel ha en klart retningsbestemt lyskjegle. noe som fordrer mikrooptikk (fesnel.) Rundstålende pixler er flott for hjemmebelysning, men ikke i en frontlykt. Dernest skal datamaskinen på noe vis ta inn terrenget foran bilen og gjøre seg opp en formening hva som må maskeres ut og hva som må belyses særskilt. Her er hunden begravet langt dypere som de foreskrevne 6 fot. Å dømme etter fjernlysautomatikken i min egen bil, så er vi fortsatt langt unna den påkrevde kunstige intelligens. Og tenk om de hadde husket at også radaren må vendes med rattutslag, det hadde gjort seg. Eller i det minste vektet inn sidelobene noe tyngre. Endret 12. oktober 2016 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Kameraet pleier å sitte øverst i frontruta hvor de er innenfor virkeområdet til vindusviskerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå