Gå til innhold

Denne mikroskopiske lysdioden kan gi smarte billykter uten mekanikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lavoppløst projektor (64x48 piksler?) med høy lysstyrke kan ha mange andre interessante anvendelser også. F.eks animerte bedriftslogoer på bedriftens fasade, rulletekster på fasader, virtuelt piano på gulvet på offentlige steder som kunstinstallasjoner, scenebelysning som følger de som er på scenen selv om de er mange (uten at de trenger tilsvarende mange lyskastere),

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene?

 

Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen.

Lenke til kommentar

Problemet med all denne tenknologien i bilene er at ingen har råd til å få det reparert den dagen garantien er borte. Ser jo bare på min egen bil fra 06 hvor ei frontlykt koster 10500 kr. Skjønner godt at nyere biler blir kondemnert med bare mindre skader.

 

Da burde du glede deg til denne LED lyset kommet, holder lengre en selv en Taxi bil ;)

Lenke til kommentar

Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene?

 

Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen.

Selv på de verste slaps-dagene er det sånn at sjåfører må kunne se veien når de kjører. Det mest logiske vil altså være å plassere kameraene ganske nært synsfeltet til sjåføren. Enten det eller inne i lyktene. Lykter skal selvsagt børstes ren for snø og slaps før man kjører.

Lenke til kommentar

 

Men hvordan skal den kunne klare å finne ut hvor en møtende bils frontrute befinner seg? Analyse av bilde fra videokamera som sitter i frontruten? Beregne det med egne videokameraer som sitter i lyktene?

 

Morsomt å se hvor pålitelig de klarer å gjøre det her i landet hvor det ikke er uvanlig at bilen er dekket med 5cm hard slaps og is. Radar, ultrasoniske parkeringssensorer, ryggekameraer og annen automatikk feiler når man trenger det mest her i landet. Og "lane assist" er ikke mye verdt når man ikke ser feltskillene i kjørebanen.

Selv på de verste slaps-dagene er det sånn at sjåfører må kunne se veien når de kjører. Det mest logiske vil altså være å plassere kameraene ganske nært synsfeltet til sjåføren. Enten det eller inne i lyktene. Lykter skal selvsagt børstes ren for snø og slaps før man kjører.

Det er da ikke noe problem _før_ man kjører, det er under kjøring at slaps og is legger seg foran på bilen... Radaren og ultralydsensorene på min E-klasse faller ut på is-slapsete dager når det ligger noen cm foran der.

Lenke til kommentar

Interessant nok figurerer ikke Opel i den lista over matriselysavtagere. Men Opel er amerikanske GM som har reklamert hardt med sitt allerede eksisterende matriselys. Såvidt jeg kan skjønne er styringslogikken her adskilt fra COB LED matrisen, og levert av like amerikanske Linear Technology: 

 

• http://www.linear.com/solutions/6079

 

Linear er forøvrig et amerikansk selskap det er lov å sette pris på. Koblingen til GM gjenstår dog å bekrefte.

 

Som andre allerede har påpekt så er PWM styring av hver pixel bare et lite stykke på veien. I tillegg skal hver pixel ha en klart retningsbestemt lyskjegle. noe som fordrer mikrooptikk (fesnel.) Rundstålende pixler er flott for hjemmebelysning, men ikke i en frontlykt. Dernest skal datamaskinen på noe vis ta inn terrenget foran bilen og gjøre seg opp en formening hva som må maskeres ut og hva som må belyses særskilt. Her er hunden begravet langt dypere som de foreskrevne 6 fot. Å dømme etter fjernlysautomatikken i min egen bil, så er vi fortsatt langt unna den påkrevde kunstige intelligens.

 

Og tenk om de hadde husket at også radaren må vendes med rattutslag, det hadde gjort seg. Eller i det minste vektet inn sidelobene noe tyngre. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...