Nordlendingen Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Hei, Har en 2010 modell 3008 1,6 diesel som har rundet 170.000 trofaste km, jeg tipper mye pga at jeg fortsatt setter den inn til service hos Bertel O. Steen når den ber om det. Nå la jeg om til vinterdekk, det gjør jeg alltid selv. Etter det kommer feilmeldingen "tyre pressure not monitored" opp! Jeg har hatt bilen i noen år og byttet dekk flere ganger, uten at noe slikt har kommet opp. Bilen var sist på service i sommer, kan det være at de jævl... hos BOS har installert dette for at de eksklusivt skal få bytte dekk på bilen 2 ganger per år, til den "beskjedne" prisen av kr 499,- (jeg tuller ikke) per gang? Så vidt jeg har googlet meg frem til er det fra 2014 års modell at det er påbudt med dekktrykkovervåking. Og når jeg først har "fått" dette, er det noen som vet hvordan det kan nullstilles eller rekalibreres, uten å måtte sette inn bilen hos BOS? Uten at jeg vet det så gjetter jeg at systemet teller hjulomdreininger, og at det ikke er basert på sensorer i ventilene. Noen som vet? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Pussig. Har du sett i brukermanualen til bilen? Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Du har ikke 2 profiler som du bare ban bytte mellom når du bytter om fra sommer til vinterdekk? Det har jeg på min bil. En profil for sommerdekk og en profil på vinterdekk og jeg må selv bytte profil i settings på bilen. Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Skal kikke igjen i instruksjonsboken, men i og med at det ikke har kommet opp noen feilmelding tidligere så gjetter jeg nesten at dette er kommet inn eller blitt aktivert i forbindelse med en software-oppdatering ved service? Lenke til kommentar
Nordlendingen Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Instruksjonsboken sier bilen kan være utstyrt med dekktrykkovervåking, i så fall med sensorer i ventilene. Rekalibrering kan kun gjøres på autorisert verksted står det. Enten er det blitt aktivert på siste service, eller så har sensorene i vinterdekkene tatt kvelden. Får stikke innom BOS i morgen da, og høre med dem. Takk til de som svarte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) På Peugeot iOn (som er en Mitsibishi i-Miev) rekalibrerer man fra computeren. Velg modus, trykk og hold en knapp, og etter å ha kjørt noen 100 m er alt resatt. Sikkert mer omstendelig på en fransk Pug. Edit: Ser nå at din bil er "gammel". Hadde en MB tidligere, der ble dekktrykk avlest med ABS-sensorene. Lett å rekalibrere. Den iOn jeg nevnte over er 2015, og har sensorer i hver felg. Endret 11. oktober 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå