Dubious Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Da beklager jeg og har missforstått... trodde gjenboere mente leietakere.. Står jo som regel "ingen gjenboere" på alle annonser. Ja, og det betyr altså at det ikke er noen naboer med innsyn. Det står definitivt ikke på "alle" annonser. På finn.no er det 1167 boliger til salgs i Oslo, og kun 188 er merket med "ingen gjenboere" Nå er du pirkete og hvem bryr seg om Oslo.. 2 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 13. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2016 En liten update her. Ringte og forklarte situasjonen i Torsdag morgen, og fikk beskjed om at "dette kan dere ikke gjøre. Dette gidder jeg ikke. Om det er sånn dere vil ha det, så ber meg bare advokaten min kontakte dere". Noe jeg ikke hadde noe problemer med. Da ble det byttet til en "Jeg trodde vi har opptatte av å være snille, men ta tok jeg tydeligvis feil der". Etterhvert roet det seg ned fra utleiers side, og det ble vel en slags løsning på det. Håper uansett at vi får fullklaff på en eller annen visning som vi skal på de neste dagene, så vi kommer oss vekk herifra ASAP. Det er ikke videre en behagelig situasjon. Men igjen, takker for all hjelp, innspill og diskusjoner her inne. Jeg klarer fortsatt ikke finne en post som jeg klarer å huke av som beste svar, er for mange av de Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Akkurat hva var det utleier reagerte på? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 (endret) Det er ikke så nøye med å finne noe "beste svar". Det viktigste er at du fikk hjelp. Utleier har så vidt jeg kan se ingen grunn til å reagere fordi det er han som har opptrått urimelig, ikke dere. Å varsle om at andre opptrår urimelig er ikke populært hos dem, men det er ikke varsleren som har gjort noe galt. Utleier bruker sin maktposisjon og deres tidligere overdrevne ydmykhet til å ture frem som han vil og hisse seg opp. Jeg tror ikke noe på at han kommer til å kontakte advokat og om han gjør det så regner jeg med advokaten klarer å prate utleier fra å stå bastant på en tapt sak. Uansett, jeg tror det er bedre om _dere_ kontakter jusshjelpa eller lignende og får skrevet et brev til utleier der det refereres til lover og rettspraksis. Da vil han kanskje beklage seg så det ikke blir så anspent mellom dere, eller kanskje oppføre seg rimeligere ovenfor fremtidige leietakere. Forhåpentligvis begge deler. Endret 14. oktober 2016 av Simen1 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 14. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2016 Akkurat hva var det utleier reagerte på? At vi ikke aksepterte at stylisten skulle gjøre de store inngrepene som er blitt lagt frem. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 "Jeg trodde vi har opptatte av å være snille, men ta tok jeg tydeligvis feil der". Det er vi, men hvis du skal gjøre så store grep i en leilighet vi faktisk betaler for å bo i, forventer vi fratrekk i husleien. - Ville jeg svart. Anonymous poster hash: 1ff09...8c7 4 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 17. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2016 Ny liten update. I løpet av helgen fikk vi tak på en ny leilighet med innflytting 'omgående'. Da ble stylist og alt styr utsatt til vi fikk flyttet ut. Jeg aner forsåvidt heller ikke hva som egentlig skjedde her, kanskje Simen1 hadde rett, at hvis de ringte advokat og fikk høre ting der, eller om de selv har googlet lover og regler. For det har vært ett helt annet menneske å ha kontakt med siden Lørdag. 1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Da slipper dere forhåpentligvis å betale leie i oppsigelsesperioden, siden eier selv disponerer boligen for styling etc? Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 17. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2016 Da slipper dere forhåpentligvis å betale leie i oppsigelsesperioden, siden eier selv disponerer boligen for styling etc? Med tanke på at hun spurte om alt var klart for å levere tilbake nøkler etc. på Søndag, så vil jeg tro at det er en selvfølgelighet. Betaler jo ikke for noe man ikke har tilgang til. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 17. oktober 2016 Del Skrevet 17. oktober 2016 Husk å kreve tilbakebetalt for siste uka i oktober. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 18. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2016 Husk å kreve tilbakebetalt for siste uka i oktober. Ikke noe problem da vi betaler den 25. hver måned Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Husk å kreve tilbakebetalt for siste uka i oktober. Ikke noe problem da vi betaler den 25. hver måned Selv om du betaler hver 25, betaler du antagelig pr kalendermnd - dvs at du 25 oktober betaler for hele november, og at du 25 sep. betalte for hele okt. Ergo skal du ha igjen for de resterende dager i okt. Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 18. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2016 Husk å kreve tilbakebetalt for siste uka i oktober.Ikke noe problem da vi betaler den 25. hver måned Selv om du betaler hver 25, betaler du antagelig pr kalendermnd - dvs at du 25 oktober betaler for hele november, og at du 25 sep. betalte for hele okt. Ergo skal du ha igjen for de resterende dager i okt. Åh ffs... Så, det var ønskelig med tilbakelevering på Søndag, noe som vi var enige i. Men nå krever de husleie for tiden frem til 5.Des fordi "det var datoen vi avtalte at leieforholdet skulle opphøre". Med 3 måneder oppsigelse hadde vi egentlig mulighet til å bo der til 30.des (eller var det 1.Jan, uansett ikke relevant). Etter store ønsker fra huseier gikk vi med på 5.Des som siste dag før vi måtte flytte uansett. Nå har vi altså avtalt å møtes på Søndag, da skal leiligheten være tom, nyvasket og i orden. Nøklene skal også tilbakeleveres da, strømabb. Tilbakeføres til eier osv. Alikevel skal de altså ha betalt for tiden frem til 5.des Mulig jeg tar feil, men ved tilbakelevering av nøkler, er ikke det å betrakte som at leieforholdet er avsluttet? 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvis utleier krever husrommet tømt og nekter deg videre adgang fom 23/10, skal du heller ikke betale leie lenger enn til 23/10. Dersom han krever leie frem til 5/11, får han heller ikke adgang til husrommet eller nøkler før 5/11. 4 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 18. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvis utleier krever husrommet tømt og nekter deg videre adgang fom 23/10, skal du heller ikke betale leie lenger enn til 23/10. Dersom han krever leie frem til 5/11, får han heller ikke adgang til husrommet eller nøkler før 5/11. Krever det ikke tømt, men det er avtalen vi gikk inn på i går, da vi allerede har startet å flytte til ett nytt sted, så da ble vi enige om å møtes Søndags kveld for overlevering av nøkler etc. I dag fikk vi beskjed om at de vil ha betalt frem til 5.des Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Da ville jeg brukt leiligheten som lager frem til 5. des. Du finner sikkert noen som har behov for å lagre noen slitne møbler der.. Alternativt kan man jo finne slikt på finn gis bort. 1 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Still hardt mot hardt. Skal utleier ha betaling for leiligheten til 5 desember hadde jeg ville hatt ett par stygge skap stående frem til da. Utleier har ikke adgang til å fjerne disse. 2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 For at utleier skal ha rett til leie i oppsigelsestiden må utleier tilby sin ytelse etter avtalen (altså boligen). Gjør utleier ikke det har du krav på prisavslag i leien på samme måte som om det hadde skjedd midt i leieperioden. 2 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 18. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Ny update. Utleier hadde snakket med advokat,(nevnt som en "så dere vet det til neste gang" i en samtale med min samboer). Denne advokaten hadde sagt at de som utleiere har full rett til å kreve styling etc. Så her kommer det nok til å bli full krasj igjen seinere i uka. Så, er det noe relativt billig juridisk hjelp å hente i sånne situasjoner som vi har rotet oss opp i? Endret 18. oktober 2016 av Stoddart Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvor i landet bor du? Sjekk juss-buss eller jusshjelpa. De ligger i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå