Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier leilighet, huseier skal selge. Problemer vedrørende 'styling' og eiendeler.


Stoddart

Anbefalte innlegg

Heisann!

Vi er ett par som egentlig har hatt verdens beste utleiere i de 15-16 månedene vi har bodd her. Jeg trodde egentlig ikke det fantes sånne folk, men alt kommer jo til en slutt en gang uansett, og nå har det altså skjedd, og det til gangs.

Eier skal selge unna det de eier i denne byen og flytte til en annen by, og vi har blitt sagt opp. Noe som jeg ikke har noe problemer med, ting skjer.
Det har vært takstmann her, og nå også stylist, som vi også synes er helt greit, og vi har sagt at vi ikke har noen vesentlige problemer med at ting byttes ut da vi var særs økonomiske når vi flytta hit, og fikk tak på alt vi klarte gratis, men som da selvfølgelig har enkelte skjønnhetsfeil.

Men, vi sa også at vi hadde noen ting vi ville beholde her, TV og hver vår PC. Da dette handler om PC i forbindelse med jobb, og både TV og PC som generelle trivselsobjekter.
 

Problemet er at stylisten ikke finner plass til skrivebord noe sted i leiligheten, og heller ikke ønsker at en TV skal stå oppe. Eier var med stylist i dag og sa at de skal gjøre akkurat hva stylisten ønsker for å prøve å maksimere salgssummen. Det er også forståelig.
Vi har egentlig hatt en god dialoig oss i mellom, og har kommet frem til en avtale om å avkorte oppsigelsesperioden med 3 uker, for å unngå flytting for alle parter midt i julerushet.

Men, problemet er altså, Søndag kommer eiere for å hjelpe oss med å "flytte ut" våre ting, så da skal hele leiligheten tømmes. Men stylist kommer ikke før Mandag. Så på Søndag blir vi værende i en helt tom leilighet.
Etter stylisten har gjort sitt, så tar det 1 dag til før fotograf kommer, og først etter fotografen kommer, så kan vi teoretisk, hvis stylisten har funnet plass til en TV. Ta frem igjen TV'n vår frem til førse visning. Da må det bort igjen.

 

Altså. Jeg forstår jo det at eier vil selge, og at det er diverse ting som eier har rett til. Men kan virkelig eier her sette krav som gjør at vi blir uten ting som jeg vil kalle essensielle for en god hverdag? jeg synes ærlig talt det var "ille" nok at de skal gjøre om kontorrommet våres til soverom, men når vi faktisk blir sittende uten TV og PC i x-antall dager og uker.
De kunne tilby lagringsplass for våre ting i deres garasje, frem til 11.November (da flytter de), så hvis vi ikke har funnet ett nytt sted innen da, så vil vi altså i tillegg til alt annet, ikke ha noe sted å lagre våre egne saker og ting.

Jeg har egentlig ett ønske om å beholde ett godt forhold til utleier, da jeg vet vi vil få en strålende referanse til fremtidige utleiere. Men samtidig, vi skal jo faktisk bo her (i worst case scenario, til 5.Desember). Kan man virkelig kreve at vi skal gi avkall på alt frem til da?

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår jo det at eier vil selge, og at det er diverse ting som eier har rett til. Men kan virkelig eier her sette krav som gjør at vi blir uten ting som jeg vil kalle essensielle for en god hverdag?

Utleier/eier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

Utleier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for styling i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

Dere har sagt at dere vil beholde TV, hver deres PC. Utleier kan ikke kreve at TV og PC'er skal fjernes fra leiligheten ved styiling/visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dere har heller ikke gjort noen avtale om at dette kan gjøres.

Endret av mobile999
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår jo det at eier vil selge, og at det er diverse ting som eier har rett til. Men kan virkelig eier her sette krav som gjør at vi blir uten ting som jeg vil kalle essensielle for en god hverdag?

Utleier/eier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

Les og lær om rettigheter og plikter i forbindelse med visning...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg forstår jo det at eier vil selge, og at det er diverse ting som eier har rett til. Men kan virkelig eier her sette krav som gjør at vi blir uten ting som jeg vil kalle essensielle for en god hverdag?

Utleier/eier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

 

Les og lær om rettigheter og plikter i forbindelse med visning...

 

Husleiloven sier:

§ 10-1.Visning før flytting

I tiden før fraflytting plikter leieren i rimelig utstrekning å gi leiesøkende adgang for å se på husrommet.

 

Legg merke til at det står leiesøkende spesifikt, men ikke noe om salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg forstår jo det at eier vil selge, og at det er diverse ting som eier har rett til. Men kan virkelig eier her sette krav som gjør at vi blir uten ting som jeg vil kalle essensielle for en god hverdag?

Utleier/eier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

Utleier kan ikke kreve at du stiller leiligheten til disposisjon for styling i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dette høres det ut som at du og utleier allerede likevel har avtalt (muntlig?), noe som det selvfølgelig er anledning til.

 

Dere har sagt at dere vil beholde TV, hver deres PC. Utleier kan ikke kreve at TV og PC'er skal fjernes fra leiligheten ved styiling/visning i forbindelse med at leiligheten skal selges. Dere har heller ikke gjort noen avtale om at dette kan gjøres.

 

Vi har vel egentlig ikke avtalt noe muntlig. Vi har fått beskjed om, at ettersom vi ikke hadde mulighet til å kjøpe det, så måtte eier sette igang salgsprosessen og at det da "kommer til å bli styling, visning og det som hører med. At de håpet å slippe alt det styret ved å selge til oss, men når vi ikke kunne kjøpe, så ble det sånn".

Det eneste som vi faktisk har snakka om og avtalt, både muntlig og skriftlig er at oppsigelsestiden varer til 5.Des og ikke 30.Des.

 

@BIGG og Sveern, det er ikke noe problem for oss at det blir holdt visning(er) her. Som sagt, så har vi hatt ett helt utrolig bra forhold til utleiere i hele perioden, vi fikk tilbud om å kjøpe leiligheten til under markedsverdi (det er flere like leiligheter i bygget, som går for 300 - 500'000 mer enn det vi fikk tilbud om).

Der problemet dukker opp er med PC, TV, kontoret som gjøres om til soverom og at det må ryddes ut førstkommende Søndag, men at det ikke kommer noe inn før Mandag, så vi får en dag hvor leiligheten faktisk er tom. (Og ja, det er bare en dag, så det kan også fint ordnes).

 

Mulig jeg misforstod deres poster, men selve visningen i seg selv er ikke problemet her.

Lenke til kommentar

Vi har fått beskjed om, at ettersom vi ikke hadde mulighet til å kjøpe det, så måtte eier sette igang salgsprosessen og at det da "kommer til å bli styling, visning og det som hører med. At de håpet å slippe alt det styret ved å selge til oss, men når vi ikke kunne kjøpe, så ble det sånn".

Utleier/eier kan ikke kreve adgang til "styling, visning og det som hører med".

 

Utleieren har kun adgang til å gjøre det som er hjemlet i husleieloven §5-6

Endret av mobile999
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er et problem? Ved fotografering kan vel enkelt tv og pc flyttes rundt og i forbindelse med visning kan vel pc gjemmes i skuffer og skap. Et tv burde vel også kunne stues bort i bil/garasje/bod/naboleilighet ved visninger?

Der er jeg helt enig. Men da må vi jo faktisk ha ett sted som den nevnte TV og PC kan stå. Og det er ikke aktuelt, for det er ikke estestisk fint nok. Kontoret skal gjøres om til soverom med alt som hører med. TV-benken skal byttes ut med noe bokreol lignende.

Også er det snakk om 2 stasjonære pc'r, så det er ikke veldig lett å gjemme i skuffer eller skap. Det er ikke noe problem for oss å plassere det andre steder i forbindelse med fotografering og visning, men det er tiden fra og med førstkommende Mandag, og frem til leiligheten blir solgt som er problemet. Da har vi ikke noe sted å ha noe av dette.

 

Igjen, vi har ingen problemer med hverken visning eller styling pr.def, men det er enkelte ting vi føler vi faktisk må ha her for å ikke ende opp med å sitte å stirre i veggen i ett par måneder.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Men har du luftet problemet for utleierne?

 

Skulle jo tro at hvis dette er greie utleiere så vil de vise forståelse og finne en løsning...ikke straffe deg med dårlige referanser.

Jepp, jeg sa det i dag da stylist og utleierene var her, da var svaret at stylisten fikk utfolde seg fritt, og gjøre det hun synes er best for salgsmuligheter og pris.

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Det vanlige er at leieforhold ikke sies opp i forbindelse med salg, men løper videre som vanlig. Dvs. man må jo oppdatere kontrakten med ny utleier, kontonr osv, men i og med at det er en oppdatering av eksisterende kontrakt, ikke en helt ny kontrakt/leieforhold så kan leieprisen kun justeres etter de vanlige reglene om maks en gang i året og maks etter konsumprisindeksen.

 

Husleieloven har også krav om at oppsigelse må ha en saklig god grunn og eierbytte er ikke en slik god saklig grunn. Det er mulig at den nye eieren har saklig god grunn til å si dere opp, men det er vanlig å ta opp med den nye eieren når og hvis den tid kommer.

 

Det dere gjennomgår her virker ikke å ha noen rot i hva utleier har lov til å gjøre.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vanlige er at leieforhold ikke sies opp i forbindelse med salg, men løper videre som vanlig. Dvs. man må jo oppdatere kontrakten med ny utleier, kontonr osv, men i og med at det er en oppdatering av eksisterende kontrakt, ikke en helt ny kontrakt/leieforhold så kan leieprisen kun justeres etter de vanlige reglene om maks en gang i året og maks etter konsumprisindeksen.

 

Husleieloven har også krav om at oppsigelse må ha en saklig god grunn og eierbytte er ikke en slik god saklig grunn. Det er mulig at den nye eieren har saklig god grunn til å si dere opp, men det er vanlig å ta opp med den nye eieren når og hvis den tid kommer.

 

Det dere gjennomgår her virker ikke å ha noen rot i hva utleier har lov til å gjøre.

Det har forøvrig ikke vært noe samtaleemne det med fortsatt leie eller ikke, det er ikke noe vi har visst om heller forsåvidt, og blir for seint å komme med nå. Men greit å vite til fremtiden.

 

EDIT: Det er en tidsubestemt avtale det vi har, så da gjelder vel ikke dette uansett?

Endret av Stoddart
Lenke til kommentar

Joda, det er tidsubestemt som er den klart vanligste leieformen og eierbytte er ikke en saklig god grunn for å si opp leieavtalen. Andre ting for eksempel totalrenovering/riving av bygget er gyldige oppsigelsesgrunner men altså ikke eierbytte. Jeg ble faktisk klar over dette noen år etter at jeg var i samme situasjon selv, der vi sa opp en leietaker i forbindelse med salg, og trodde dette var saklig god grunn. Det trodde også leietakeren, så jeg bet meg skikkelig merke i det da jeg ble klar over at det ikke er det. Leietaker ville antagelig bodd der etter eierbytte om vi ikke hadde sagt opp vedkommende. De nye eierne måtte gå gjennom bryderiet med å holde visninger og skaffe ny leietaker, egentlig helt uten grunn.

Lenke til kommentar

Joda, det er tidsubestemt som er den klart vanligste leieformen og eierbytte er ikke en saklig god grunn for å si opp leieavtalen. Andre ting for eksempel totalrenovering/riving av bygget er gyldige oppsigelsesgrunner men altså ikke eierbytte. Jeg ble faktisk klar over dette noen år etter at jeg var i samme situasjon selv, der vi sa opp en leietaker i forbindelse med salg, og trodde dette var saklig god grunn. Det trodde også leietakeren, så jeg bet meg skikkelig merke i det da jeg ble klar over at det ikke er det. Leietaker ville antagelig bodd der etter eierbytte om vi ikke hadde sagt opp vedkommende. De nye eierne måtte gå gjennom bryderiet med å holde visninger og skaffe ny leietaker, egentlig helt uten grunn.

Hmmm, i følge Help Forsikring så er planlagt salg av bolig godkjent grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...