Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Flere som sliter med vondt i halebein etter skade?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! For 1 og et halvt år siden ca fikk jeg vondt i halebeinet, og smertene er mye mindre nå. Men når jeg sitter f.eks lenge i en bil eller på noe hardt og skal opp så kjenner jeg at det gjør vondt, spesielt om jeg strammer halebeinet om dere skjønner.

Flere som har samme? Hvor lenge varer dette?

Anonymous poster hash: 9888b...6c5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med noe av det samme etter at jeg knakk halebenet for nesten to år siden. Jeg er usikker på hvor lenge det varer men håper det selvfølgelig går over snart. Det er jo mange nerver som er festet i halebenet såvidt jeg har skjønt og jeg tipper det er mye av grunnen til slike "senskader". 

Lenke til kommentar

Jeg sliter med noe av det samme etter at jeg knakk halebenet for nesten to år siden. Jeg er usikker på hvor lenge det varer men håper det selvfølgelig går over snart. Det er jo mange nerver som er festet i halebenet såvidt jeg har skjønt og jeg tipper det er mye av grunnen til slike "senskader". 

Hmm, har ikke brukket det. Bare litt forslått hos meg

Lenke til kommentar

Det kommer an på. Ofte, om man faller på halebeinet, kan det bøyes. Dette fører til bieffekter, ofte innstramming av bekkenbunn, gluteus maximus eller lignende. Mange opplever å få hemorroider etter halebenskader, fordi bekkenbunnen overaktiveres for å stabilisere området.

Dersom halebenet er bøyd til siden, vil dette ofte indikere et problem med gluteus maximus. Er det kroket innover, er det ofte et problem med bekkenbunnen. Dersom det er kroket innover, må en behandler rette det opp manuelt, men dette må samkjøres med korrigering av bekkenbunndysfunksjonen.

Internt arbeid trengs ikke når halebenet er bøyd til siden.

Også dårlig holdning kan drive problemet. For eksempel ved posterior bekkentilt, da dette kontranuterer sacrum og dermed fører halebenet nærmere underlaget, og øker sjansen for kompresjon dramatisk.

Mye som kunne vært skrevet om dette temaet. Må egentlig ha mer informasjon. 

Hva gjør vondest? Å stramme anus, eller å stramme setemuskulaturen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...