LMH1 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Slik så pakken ut da den kom fram Hei,vet de fleste postkontor som jeg vet er overvåket. Vil tro tollvenet også er det. Men slik som i dette tilfellet, kan jo posten si at de antar pakken så slik ut før den ble sendt å gi lavere verdi som erstattning en det den er verdt? F.eks man kan vise til tollpapirer som har langt høyere verdi. Eller man har sendt noe som ble ødlagt. Er også slik Norgespakken som antakelig betaler for forsikring. Ikke hjelper når pakken blir skadet, de kan anta pakken ble skadet før sendelse og kan nekte å gi kamera\bildebevis på dette? Da kamera er for å forebygge hærverk bland kunder, ikke for å overvåke ansatte på jobb. Endret 11. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Posten er det eneste firmaet som kan fraskrive seg alt ansvar Sender sitter igjen med regningen i 99% av sakene 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Det går an å få posten til å betale, meeeen de drar nok sakene ut så lenge at folk gir opp. Har hatt en sak før med ødelagt pakke og det forbanna skjemaet og dokumentasjonen man trenger er endte selvfølgelig opp med at jeg gav faen i hele greia, men det var bare verdier for et par hundrelapper. Et problem er ofte at pakkene er dårlig pakket inn, de skal tåle en støyt og det står også på postens sider, man pakker ikke inn porselen i gråpapir... Det er forskjell på utenlandspakker og innenlandspakker i forhold til bevisbyrde selvfølgelig. Da blir det kaos siden den ene bare kan skylde på den andre og motsatt. Jeg vet at noen ebay selgere tar på seg ansvaret ved ødelagte pakker, men da er det nok dem som drar saken videre. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Men sende laptop på åpenkjøp? Verste som kan skje er knust skjerm eller ødlagt harddisk. Da jeg fikk lyst på multicom laptop men må være 100% sikker i så fall da 15 000 kr til 20 000 kr er sure penger hvis man sitter med pc som ikke kan repareres uten det vil koste 8000 kr. Tegne ulykke forskring på grunn å sende en pakke er idiotisk. Endret 11. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Slik så pakken ut da den kom fram Posten kan jo ikke ta ansvar for frakten før pakken har blitt overlevert til Posten ... Bildet viser en pakke som er sendt fra Frankrike, og gud vet hva den har blitt utsatt for, men det er ikke gitt at det har skjedd mens Posten i Norge har hatt ansvaret for den. Pakker som forsvinner på vei fra sender i Norge til mottaker i Norge er selvsagt Postens ansvar. (Men det er en fordel å kjenne forsendelsesvilkårene før man kaster seg uti det.) Hvis du er redd for å bestille en laptop fra Multicom, så kan jeg anbefale deg å bruke postoppkrav; da kan du sjekke om pakken er synlig skadet før du betaler. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Det jeg reagerer på er at, på tross av at pakker regelmessig er skadet, registrerer aldri posten ut dette. Meg bekjent skal de fylle ut dette på et skjema når de leverer den fra seg. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Men sende laptop på åpenkjøp? Verste som kan skje er knust skjerm eller ødlagt harddisk. Da jeg fikk lyst på multicom laptop men må være 100% sikker i så fall da 15 000 kr til 20 000 kr er sure penger hvis man sitter med pc som ikke kan repareres uten det vil koste 8000 kr. Tegne ulykke forskring på grunn å sende en pakke er idiotisk. Elektronikk som laptop og TV skal pakkes inn slik at de tåler X-antall G. Husker ikke helt i farta hvor jeg leste det på norsk, men i følge denne skal innpakningen tåle 25G, altså slag eller fall må over det før pakken (varen) er i fare for å ta skade http://serverfault.com/questions/484555/what-is-the-shock-rating-g-force-load-of-a-typical-assembled-computer Se her også https://en.wikipedia.org/wiki/Cushioning Ideèlt sett så burde det vært slike "G-kraft klistremerker" som revner ved en viss kraft på pakkene så man hadde bevis på dårlig håndtering. Så har vi jo denne infoen fra posten http://www.posten.no/28057/emballering-av-pakker "Det er avsenders ansvar å sørge for at innholdet i en pakke er forsvarlig innpakket" Som igjen tilsier at posten må ha håndtert ting veldig dårlig før de er erstatningspliktige som igjen gjør at det burde vært "G-kraft klistremerker". Jeg vet ikke engang om transportører har en maksgrense for hvor mye kraft det kan være i et slag eller fall før de er ansvarlige. Endret 11. oktober 2016 av SlikGårNoDagan 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Posten er det eneste firmaet som kan fraskrive seg alt ansvar Sender sitter igjen med regningen i 99% av sakene Nei, det er rent pisspreik. Som vanlig, fra din side. Det er knapt noen firma som ikke kan fraskrive seg ansvar på denne måten i sine vilkår, når de handler med andre næringsdrivende. TS: Det hele er veldig enkelt. Næringsdrivende må kjøpe forsikring, eller sende pakker hvor posten inkluderer forsikring. Pakker sendt av private er som hovedregel inkludert 10 000 kroner i forsikring (Norgespakken). Ved salg av ting fra næringsdrivende til forbruker så er det den næringsdrivendes ansvar at pakken kommer fram. Om den er skadet i posten så er det en mangel, og ikke noe du trenger å bekymre deg for, det er en sak mellom Multicom og Posten. Grunnen til at det er slik er rett og slett at det er mye mer kostnadseffektivt med et postsystem system som ikke er perfekt, hvor de som trenger perfekt sikkerhet for at postsystemet fungerer betaler ekstra. Det ville blitt mye dyrere for alle om postsystemet skulle fanget opp alle pakker som forsvant, og man ville tjent relativt lite på det. Endret 11. oktober 2016 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Om den er skadet i posten så er det en mangel, og ikke noe du trenger å bekymre deg for, det er en sak mellom Multicom og Posten.Han bekymret seg for åpent kjøp - altså når han sender en vare til 20 000 kr tilbake. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Posten er det eneste firmaet som kan fraskrive seg alt ansvar Sender sitter igjen med regningen i 99% av sakene Nei, det er rent pisspreik. Som vanlig, fra din side. Det er knapt noen firma som ikke kan fraskrive seg ansvar på denne måten i sine vilkår, når de handler med andre næringsdrivende. Nei, det er ikke tull, det er det som skjer til daglig og som folk kommer her og klager på Det er tilogmed nesten daglig i ei avis Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Posten er det eneste firmaet som kan fraskrive seg alt ansvar Sender sitter igjen med regningen i 99% av sakene Nei, det er rent pisspreik. Som vanlig, fra din side. Det er knapt noen firma som ikke kan fraskrive seg ansvar på denne måten i sine vilkår, når de handler med andre næringsdrivende. Nei, det er ikke tull, det er det som skjer til daglig og som folk kommer her og klager på Det er tilogmed nesten daglig i ei avis Hjelpe meg. Det er selvfølgelig riktig at posten kan fraskrive seg dette ansvaret. Men det er ikke riktig at Posten er "det eneste firmaet som kan fraskrive seg alt ansvar". 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Da kan vel du nevne et annet firma som også fraskriver seg alt ansvar? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Hvis du har fulgt med i timen så er det en stor andel av de større firmaene som fraskriver seg alt ansvar helt til de er trengt opp i et hjørne mens skoa brenner Endret 12. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Beklager at jeg avbryter med å være seriøs, men jeg antar at svaret finnes på posten.no. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) TS: Det hele er veldig enkelt. Næringsdrivende må kjøpe forsikring, eller sende pakker hvor posten inkluderer forsikring. Pakker sendt av private er som hovedregel inkludert 10 000 kroner i forsikring (Norgespakken). Ved salg av ting fra næringsdrivende til forbruker så er det den næringsdrivendes ansvar at pakken kommer fram. Om den er skadet i posten så er det en mangel, og ikke noe du trenger å bekymre deg for, det er en sak mellom Multicom og Posten. Men problemet forsikring er det kan hende det er uklarheter hvem som har skylden. Posten kan skylde på kjøperen, forsikringselskapet kan skylde på posten. Men hvem er da ansvarlig? Da slike forsikringer er ofte ikke dekket avokat utgifter slik f.eks boligforskring. Nå vet jeg ikke i praksis hvor strenge forsikring selskap er på dette. Da svindelere kan ødlegge laptopen så sende den med posten så senere, mene at skjermen\harddisken ble knust under frakt. Det går ut over ærlige folk da de kan få skylden. Da forsikringselskapene vet i enkelt tilfeller dette kan skje. Men i slike saker kan det være vanskelig å bevise hvem som har skylden. Men godt mulig butikken\forsikringselskapet blir holdt ansvarlig i tvil tilfeller? Derfor vurder jeg å sende som brev uansett så sant det ikke blir dyrere en norgespakken. Endret 12. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Da kan vel du nevne et annet firma som også fraskriver seg alt ansvar? Sånn off the top of my head: Alle oljeselskapene og alle entreprenørselskapene, i standardkontraktene NF og NTK. Så Statoil mfl. i møte med Aker Solutions mfl. Alle andre fraktselskaper, som Schenker. For øvrig var ikke påstanden din at posten er det eneste firmaet som gjør det, men at de er det eneste firmaet som kan gjøre det. Det trengs ikke engang eksempler for å motbevise det, det holder å vise til at det ikke finnes noen regler som forhindrer dem i å gjøre det. Som vanlig har du ingen anelse hva du snakker om. Endret 12. oktober 2016 av Herr Brun 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 TS: Det hele er veldig enkelt. Næringsdrivende må kjøpe forsikring, eller sende pakker hvor posten inkluderer forsikring. Pakker sendt av private er som hovedregel inkludert 10 000 kroner i forsikring (Norgespakken). Ved salg av ting fra næringsdrivende til forbruker så er det den næringsdrivendes ansvar at pakken kommer fram. Om den er skadet i posten så er det en mangel, og ikke noe du trenger å bekymre deg for, det er en sak mellom Multicom og Posten. Men problemet forsikring er det kan hende det er uklarheter hvem som har skylden. Posten kan skylde på kjøperen, forsikringselskapet kan skylde på posten. Men hvem er da ansvarlig? Da slike forsikringer er ofte ikke dekket avokat utgifter slik f.eks boligforskring. Nå vet jeg ikke i praksis hvor strenge forsikring selskap er på dette. Da svindelere kan ødlegge laptopen så sende den med posten så senere, mene at skjermen\harddisken ble knust under frakt. Det går ut over ærlige folk da de kan få skylden. Da forsikringselskapene vet i enkelt tilfeller dette kan skje. Men i slike saker kan det være vanskelig å bevise hvem som har skylden. Men godt mulig butikken\forsikringselskapet blir holdt ansvarlig i tvil tilfeller? Derfor vurder jeg å sende som brev uansett så sant det ikke blir dyrere en norgespakken. Det samme problemet oppstår jo om det er posten som er ansvarlig, og du ikke har forsikring. Sånn er det i alle kontraktsforhold. Ja, det kan finnes svindlere, og svindlere kan gjøre fæle ting. Velkommen etter. Om du er redd for å bli svindlet, gjør bedre undersøkelser av hvem du handler med, eller avtal at kjøper skal ha ansvaret fram til pakken er mottatt av deg. Uansett: Er ikke ditt problem at du er redd for å kjøpe en datamaskin fra en forhandler? Som tidligere nevnt er forhandler ansvarlig fram til du har mottatt pakken. Om PCen er ødelagt når du åpner pakken, så er det en mangel ved tingen og du kan reklamere etter forbrukerkjøpsloven. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Da kan vel du nevne et annet firma som også fraskriver seg alt ansvar? Sånn off the top of my head: Alle oljeselskapene og alle entreprenørselskapene, i standardkontraktene NF og NTK. Så Statoil mfl. i møte med Aker Solutions mfl. Alle andre fraktselskaper, som Schenker. For øvrig var ikke påstanden din at posten er det eneste firmaet som gjør det, men at de er det eneste firmaet som kan gjøre det. Det trengs ikke engang eksempler for å motbevise det, det holder å vise til at det ikke finnes noen regler som forhindrer dem i å gjøre det. Som vanlig har du ingen anelse hva du snakker om. Kanskje jeg skulle spesifisert for private.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Da kan vel du nevne et annet firma som også fraskriver seg alt ansvar? Sånn off the top of my head: Alle oljeselskapene og alle entreprenørselskapene, i standardkontraktene NF og NTK. Så Statoil mfl. i møte med Aker Solutions mfl. Alle andre fraktselskaper, som Schenker. For øvrig var ikke påstanden din at posten er det eneste firmaet som gjør det, men at de er det eneste firmaet som kan gjøre det. Det trengs ikke engang eksempler for å motbevise det, det holder å vise til at det ikke finnes noen regler som forhindrer dem i å gjøre det. Som vanlig har du ingen anelse hva du snakker om. Kanskje jeg skulle spesifisert for private.. Men den aktuelle artikkelen handlet jo ikke om en privatperson! Det står jo klart og tydelig der, at dette er hvordan Posten opererer overfor kunder som er næringsdrivende. Norgespakken for private inkluderer erstatning. 2 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) [...] Men problemet forsikring er det kan hende det er uklarheter hvem som har skylden. Posten kan skylde på kjøperen, forsikringselskapet kan skylde på posten. Men hvem er da ansvarlig? Da slike forsikringer er ofte ikke dekket avokat utgifter slik f.eks boligforskring. Nå vet jeg ikke i praksis hvor strenge forsikring selskap er på dette. Da svindelere kan ødlegge laptopen så sende den med posten så senere, mene at skjermen\harddisken ble knust under frakt. Det går ut over ærlige folk da de kan få skylden. Da forsikringselskapene vet i enkelt tilfeller dette kan skje. Men i slike saker kan det være vanskelig å bevise hvem som har skylden. Men godt mulig butikken\forsikringselskapet blir holdt ansvarlig i tvil tilfeller? Derfor vurder jeg å sende som brev uansett så sant det ikke blir dyrere en norgespakken. Dette "smutthullet" har eksistert lenge og jeg kan garantere at fraktselskaper blir svindlet mer enn privatpersoner i forhold til "ødelagtpakkeproblemet". Si det er to personer som sender en laptop seg i mellom, de kan knuse en skjerm på en laptop og få dekket hele laptopen, da tjener man det laptopen koster minus skjermbytte. Eller alt annet man kan ødelegge "litt" og få dekket hele tingen for så å reparere. Innenfor norges grenser så er det veldig sjelden man får ødelagte pakker, utrolig nok Det store problemet er at når man skal sende tilbake så tenker ikke folk over hvor viktig innpakking er og hvor lett det blir sin egen skyld at ting ryker. Bare tenk på pakker som er stablet oppå hverandre, skal ikke store trykket til før en skjerm sprekker. Da bør man ha solid innpakking og "denne siden opp" lapp så ingenting vil bli stablet på selve skjermen, kun oppå. Det er mye uvitenhet ute å går og folk gir nok litt F helt til de blir litt økonomisk skadelidende pga sin egen "dumhet". Et problem er dog at det ikke er helt enkelt å få tak i god innpakking til visse ting, for eksempel de isoporgreiene rundt skjermer som er "spesiallaget" for akkurat den enheten. Det blir også ganske dyrt å kjøpe skikkelig innnpakking. Man kan heller ikke forvente at folk skal ta vare på mange kubikk med innpakking frem til garanti/ reklamasjon er utgått... Edit; Dere skulle ha sett noen av pakkene jeg har sendt tilbake etter jeg har kastet originalemballasjen. Kan si så mye som at de pakkene hadde tålt å bli kastet ned fra en skyskraper Endret 12. oktober 2016 av SlikGårNoDagan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå