Gå til innhold

Elkjøps prisløfte, 30 dagers åpent kjøp. Gjelder dette for "bedre" produkt?


Tanner

Anbefalte innlegg

Det er vel åpenbart for alle at dersom folk konsekvent "kjøpte" ting på lån i en måned eller to og leverte de tilbake, ville denne ordningen fort forsvinne. Da jeg jobbet i på Elkjøp kunne vi også spesifisere at returretten ikke skal gjelde for bestemte enkeltpersoner dersom vi så ordningen bli "misbrukt" gang på gang. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har alltid handlet alt jeg har trengt på Elkjøp, blitt noen hundre tusen totalt. Aldri brukt åpent kjøp.

 

Det siste året har jeg gått over til lefdal da butikken ligger på et kjøpesenter i nærheten av meg, moren min kan gå rundt og kikke mens jeg er på lefdal.

 

Greia er at jeg bare har kjøpt 5 produkter der det siste året, av disse fem har jeg brukt åpent kjøp 2 ganger. Får alltid en skyldfølelse når jeg går dit for åpent kjøp. Men første gangen var det Apple tv, leverte den tilbake da jeg foretrakk chromecast etter å ha testet i tre uker.

 

Nå for en uke siden fikk jeg chromecast ultra i gave, så leverte tilbake den gamle Chromecasten min.

 

På Black friday kjøpte jeg flere ting, blant annet en tv. Men det eneste produktet jeg kjøpte fra lefdal fant jeg fort ut at jeg ikke får nytte av.

 

Så blir nok til å returnere den. Så da har jeg levert tilbake 3 av 5 produkter på et år. Ofte han samme som tar i mot produktene hver gang, tror dere jeg blir svartelistet eller de ikke vil ta tilbake det siste produktet?

 

De eies jo av samme eiere som Elkjøp, kan de sjekke i systemet alt jeg har kjøpt uten å ha returnert hos Elkjøp?

 

Har lagt ut den 8tb harddisken jeg kjøpte på finn for å slippe å returnere. Men returnerer i så fall om ingen på finn kjøper, lenge før 80 dager.

Lenke til kommentar

Har alltid handlet alt jeg har trengt på Elkjøp, blitt noen hundre tusen totalt. Aldri brukt åpent kjøp.

 

Det siste året har jeg gått over til lefdal da butikken ligger på et kjøpesenter i nærheten av meg, moren min kan gå rundt og kikke mens jeg er på lefdal.

 

Greia er at jeg bare har kjøpt 5 produkter der det siste året, av disse fem har jeg brukt åpent kjøp 2 ganger. Får alltid en skyldfølelse når jeg går dit for åpent kjøp. Men første gangen var det Apple tv, leverte den tilbake da jeg foretrakk chromecast etter å ha testet i tre uker.

 

Nå for en uke siden fikk jeg chromecast ultra i gave, så leverte tilbake den gamle Chromecasten min.

 

På Black friday kjøpte jeg flere ting, blant annet en tv. Men det eneste produktet jeg kjøpte fra lefdal fant jeg fort ut at jeg ikke får nytte av.

 

Så blir nok til å returnere den. Så da har jeg levert tilbake 3 av 5 produkter på et år. Ofte han samme som tar i mot produktene hver gang, tror dere jeg blir svartelistet eller de ikke vil ta tilbake det siste produktet?

 

De eies jo av samme eiere som Elkjøp, kan de sjekke i systemet alt jeg har kjøpt uten å ha returnert hos Elkjøp?

 

Har lagt ut den 8tb harddisken jeg kjøpte på finn for å slippe å returnere. Men returnerer i så fall om ingen på finn kjøper, lenge før 80 dager.

http://www.dinside.no/okonomi/martin-ble-nektet-elkjop-garanti/61019409

med mindre du driver med slikt, så er nok alt i orden.

også fra salgsbetingelsene

  • Vi tar forbehold om at returretten kan frafalle ved gjentagende misbruk"
Lenke til kommentar

De eies jo av samme eiere som Elkjøp, kan de sjekke i systemet alt jeg har kjøpt uten å ha returnert hos Elkjøp?

 

 

Både Lefdal og Elkjøp kan se hverandres lagerbeholdning, og også gjøre oppslag i begges kundedatabaser, inkludert dine kjøp.

Lenke til kommentar

Så blir nok til å returnere den. Så da har jeg levert tilbake 3 av 5 produkter på et år. Ofte han samme som tar i mot produktene hver gang, tror dere jeg blir svartelistet eller de ikke vil ta tilbake det siste produktet?

 

 

Du kan ta det helt med ro; det finnes ingen svarteliste, selv om noen tror det (og det har blitt sagt i tråden her). Du vil ikke bli nektet retur om det ikke er helt åpenbart at du bevisst misbruker ordningen. Ordningen er til for at du skal kunne slå til på tilbud og tenke deg om en ekstra gang når du kommer hjem. Det skal ganske hyppige og grove misbruk til for at du skal bli nektet noe som helst der. For å si det enkelt: om varen du leverer tilbake er i forseglet emballasje, vil du aldri bli nektet retur. Om du har åpnet og brukt produktet, men pakket det pent ned igjen, slik at det fremstår i noenlunde samme stand som da du kjøpte det, vil du heller aldri bli nektet retur. Om du derimot forsøker å returnere en vare som åpenbart er skadd, vil du nok bli nektet retur.

 

Returordningen er ganske heftig, og de eneste tilfellene jeg, i løpet av mine hittil 7 år i konsernet, kjenner til at kunder har blitt nektet retur/blitt fortalt at de ikke lenger får returnere, er når de konsekvent har returnert produkter og kjøpt identiske fordi de ikke har villet rengjøre produktene selv, f.eks. Kommer kun på to tilfeller, og i det ene tilfellet var det en som en sesong kjøpte ny grill hver 30. dag, for så å returnere en velbrukt grill innen fristen igjen. I det andre tilfellet var det en café som returnerte godt brukte vaffeljern hver 30. dag. 

 

Og om du er bekymret: det gjøres overhodet ingen bakgrunnssjekk på deg når du returnerer. De ansatte har mulighet til å finne kvitteringer på dine tidligere returer, men det er ikke av interesse for dem å sjekke dette, da det bare tar tid og ikke vil utgjøre noen forskjell uansett. Noen har fått intrykk av at det på en eller annen måte finnes en karakterskala på hvor god enkeltkunder er, og at gode kunder får bedre vilkår/flere fordeler enn kunden som bare handler i kjeden en gang i blant. Det stemmer altså ikke. Alle kunder er like viktige og gode, og alle saker behandles på sak-til-sak-basis, og om du nektes retur på en vare (av en eller annen grunn), vil det ikke påvirke mulighetene til å få retur i en senere sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Returordningen er ganske heftig, og de eneste tilfellene jeg, i løpet av mine hittil 7 år i konsernet, kjenner til at kunder har blitt nektet retur/blitt fortalt at de ikke lenger får returnere, er når de konsekvent har returnert produkter og kjøpt identiske fordi de ikke har villet rengjøre produktene selv, f.eks. Kommer kun på to tilfeller, og i det ene tilfellet var det en som en sesong kjøpte ny grill hver 30. dag, for så å returnere en velbrukt grill innen fristen igjen. I det andre tilfellet var det en café som returnerte godt brukte vaffeljern hver 30. dag. 

 

 

 

Hahaha, snakker om kyniske typer. 

Lenke til kommentar

Returordningen er ganske heftig, og de eneste tilfellene jeg, i løpet av mine hittil 7 år i konsernet, kjenner til at kunder har blitt nektet retur/blitt fortalt at de ikke lenger får returnere, er når de konsekvent har returnert produkter og kjøpt identiske fordi de ikke har villet rengjøre produktene selv, f.eks. Kommer kun på to tilfeller, og i det ene tilfellet var det en som en sesong kjøpte ny grill hver 30. dag, for så å returnere en velbrukt grill innen fristen igjen. I det andre tilfellet var det en café som returnerte godt brukte vaffeljern hver 30. dag.

Her må man bare nekte retur om produktet ikke er rengjort før de returnerer det! :p
Lenke til kommentar

Tilbake til tråden.. Som regel null stress å få godtgjørelse på mellomlegget nå om man henviser til at produktet er billigere annet sted..

 

Rent teknisk krediterer man produktet og kjører det tilbake til lagerbeholdningen, før man så selger det igjen til samme kunde for rimeligere pris.. (Problemet internt er hvem som skal få selve salget, er jo bonusordninger og prisen det er snakk om nå er jo tap for elkjøp)

 

Kan nevne at elkjøp vil som regel tilby kunden tilgodelapp, uten å informere at de kan få mellomlegget kontant i kassen eller overført på konto ;)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Problemet internt er hvem som skal få selve salget, er jo bonusordninger og prisen det er snakk om nå er jo tap for elkjøp

 

Kan nevne at elkjøp vil som regel tilby kunden tilgodelapp, uten å informere at de kan få mellomlegget kontant i kassen eller overført på konto

 

 

Og jeg kan opplyse om at det ikke er tilfellet. Det er ingen policy om å tilby tilgodelapp i stedet for å tilby pengene tilbake. Ved større beløp vil man kanskje ikke få tilbake cash, da kassen kanskje ikke inneholder nok veksel i øyeblikket. Gavekort/tilgodelapp brukes stort sett kun i tilfeller hvor det ikke er betalt med kontanter i utgangspunktet (om handelen er gjort opp med gavekort kan det ikke utbetales kontanter. Og om handelen er gjort opp med betalingsutsettelse vil mellomlegget føres i kreditt mot DNB/Cresco).

 

Ellers fungerer ikke bonusordningen slik at det er noe problem for noen å fikse slike ting som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet internt er hvem som skal få selve salget, er jo bonusordninger og prisen det er snakk om nå er jo tap for elkjøp

 

Kan nevne at elkjøp vil som regel tilby kunden tilgodelapp, uten å informere at de kan få mellomlegget kontant i kassen eller overført på konto

 

 

Og jeg kan opplyse om at det ikke er tilfellet. Det er ingen policy om å tilby tilgodelapp i stedet for å tilby pengene tilbake. Ved større beløp vil man kanskje ikke få tilbake cash, da kassen kanskje ikke inneholder nok veksel i øyeblikket. Gavekort/tilgodelapp brukes stort sett kun i tilfeller hvor det ikke er betalt med kontanter i utgangspunktet (om handelen er gjort opp med gavekort kan det ikke utbetales kontanter. Og om handelen er gjort opp med betalingsutsettelse vil mellomlegget føres i kreditt mot DNB/Cresco).

 

Ellers fungerer ikke bonusordningen slik at det er noe problem for noen å fikse slike ting som dette.

 

 

Elkjøp i Ålesund bruker konsekvent tilgodelapper hvis du får godkjent reklamasjon på et produkt som ikke kan leveres lengre, og der tilsvarende ikke finnes.

Lenke til kommentar

Elkjøp i Ålesund bruker konsekvent tilgodelapper hvis du får godkjent reklamasjon på et produkt som ikke kan leveres lengre, og der tilsvarende ikke finnes.

 

Det er en litt annen sak, og ikke det vi diskuterer her. Her er det snakk om den vanlige 30 dagers returretten Elkjøp tilbyr, og ikke reklamasjon/omlevering. Ved reklamasjon utover de første 30 dagene, er gavekort/tilgodelapp vanlig rutine om du ikke kan få samme/tilsvarende vare.

Lenke til kommentar

 

Elkjøp i Ålesund bruker konsekvent tilgodelapper hvis du får godkjent reklamasjon på et produkt som ikke kan leveres lengre, og der tilsvarende ikke finnes.

 

Det er en litt annen sak, og ikke det vi diskuterer her. Her er det snakk om den vanlige 30 dagers returretten Elkjøp tilbyr, og ikke reklamasjon/omlevering. Ved reklamasjon utover de første 30 dagene, er gavekort/tilgodelapp vanlig rutine om du ikke kan få samme/tilsvarende vare.

 

 

Man får ikke kontanter tilbake, selv om man har krav på det...

Lenke til kommentar

Mange butikker som bare ikke spør om du vil ha kontanter da de tjener mer på å gi deg tilgodelapp og kunder godtar uten å spørre

Men jeg spurte og fikk ikke... Gadd ikke krangle, byttet til cash med en kompis som skulle handle der uansett.

Lenke til kommentar

Man får ikke kontanter tilbake, selv om man har krav på det...

 

Jeg kjenner ikke den konkrete saken, men generelt sett er det en utbredt misforståelse av hva man faktisk har krav på. I utgangspunktet har man som forbruker ikke noe krav på å få pengene tilbake etter at handelen er gjennomført i det hele tatt, med mindre det er nettbutikk/telefonsalg, og man kan bruke angrerettsskjemaet. At butikker ofte lar deg bytte varer overhodet, er noe de gjør som kundeservice, og ikke fordi de er pålagt dette. Tilfeller man kan ha krav på pengene tilbake, er f.eks. tilfeller hvor det blir aktuelt med heving av kjøp (jmf forbrukerkjøpsloven), og ı disse tilfellene er det i Elkjøp ingen motvilje mot å gi tilbake i kontanter eller å sende penger til konto.

Lenke til kommentar

 

Man får ikke kontanter tilbake, selv om man har krav på det...

 

Jeg kjenner ikke den konkrete saken, men generelt sett er det en utbredt misforståelse av hva man faktisk har krav på. I utgangspunktet har man som forbruker ikke noe krav på å få pengene tilbake etter at handelen er gjennomført i det hele tatt, med mindre det er nettbutikk/telefonsalg, og man kan bruke angrerettsskjemaet. At butikker ofte lar deg bytte varer overhodet, er noe de gjør som kundeservice, og ikke fordi de er pålagt dette. Tilfeller man kan ha krav på pengene tilbake, er f.eks. tilfeller hvor det blir aktuelt med heving av kjøp (jmf forbrukerkjøpsloven), og ı disse tilfellene er det i Elkjøp ingen motvilje mot å gi tilbake i kontanter eller å sende penger til konto.

 

Hvis du leser hva jeg skrev: "Elkjøp i Ålesund bruker konsekvent tilgodelapper hvis du får godkjent reklamasjon på et produkt som ikke kan leveres lengre, og der tilsvarende ikke finnes."

 

Jeg hadde med andre ord et produkt som sluttet å funger slik det skulle(innafor 5-års reklamasjonsretten). Siden dette produktet var gått ut av produksjon og tilsvarende ikke fantes i sortimentet til Elkjøp, fikk jeg beskjed om at jeg skulle få tilbake kjøpesummen. Jeg fikk tilbud som et alternativ om å kjøpe en lignende vare fra en annen produsent, og betale et mellomlegg på et par tusen, noe som var uaktuelt.

Da var eneste alternativet nevnte gavekort... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...