Gå til innhold

Første i verden: Her skal batterier erstatte motor i kritiske situasjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Her skal batterier erstatte motor i kritiske situasjoner

Hvordan kan batterier få akslinger til å rotere? Mangler det ikke et mellomledd der? ;)

Miljøets kraft er koblet direkte til propellen, der det eneste kapteinen trenger å gjøre er å gjenta en eller annen absurd miljø-mantra og det hele "bare fungerer".

Lenke til kommentar

Hvordan kan batterier få akslinger til å rotere? Mangler det ikke et mellomledd der? ;)

Selv om "dieselgenerator" (som det står lenger nede i artikkelen) eller "generatorsett" er litt mer spesifikke uttrykk, så skal du være rimelig korka for å ikke skjønne at de mener motorer til generatordrift og ikke fremdriftsmaskineri.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan batterier få akslinger til å rotere? Mangler det ikke et mellomledd der? ;)

Selv om "dieselgenerator" (som det står lenger nede i artikkelen) eller "generatorsett" er litt mer spesifikke uttrykk, så skal du være rimelig korka for å ikke skjønne at de mener motorer til generatordrift og ikke fremdriftsmaskineri.

de fleste nyere supply båter er Diesel elektriske nå til dags vet ikke om disse eidesvik båtene er det men uansett er det en del og hente på bow/stern thrustere men tipper det er diesel elektrisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her skal batterier erstatte motor i kritiske situasjoner

Hvordan kan batterier få akslinger til å rotere? Mangler det ikke et mellomledd der? ;)

Det er snakk om båter med dynamisk posisjonering!

Det betyr vel normalt 2 eller flere thrustere som senkes ned under skroget, kan dreies 360 grader og reguleres på turtall.

 

Jeg kan ikke se for meg at et slikt system kan være helmekanisk, går ut fra at det alltid er elektromotorer som driver thrusterne. Dermed er det rimelig enkelt å drive dem fra batterier. 1600 KW og 653 KWt tilsier at batteriet varer i 24 minutter på full effekt.

24 minutter er relativt lang tid sammenlignet med bølger og vindkast, og det er antagelig også nok for å dreie eller flytte båten raskt noen meter.

 

Et DynPos-system styres forøvrig av en datamaskin som også måler vind, strøm og posisjon (GPS + andre systemer). Kapteinen forteller bare systemet hvor båten skal ligge, eller flytte på seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...