Plutoid Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Har sett på mFT og 60mm makro objektiv. Men olympus har også MCON‑P02 Makro konverter som man setter på et objektiv som ikke er makro, feks olympus 45mm. Hva er fordeler og ulemper med slik konvertere. Har fotografert lite makro, men det virker spennende. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Har sett på mFT og 60mm makro objektiv. Men olympus har også MCON‑P02 Makro konverter som man setter på et objektiv som ikke er makro, feks olympus 45mm. Hva er fordeler og ulemper med slik konvertere. Har fotografert lite makro, men det virker spennende. https://www.dpreview.com/forums/thread/3634428 Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Har sett på mFT og 60mm makro objektiv. Men olympus har også MCON‑P02 Makro konverter som man setter på et objektiv som ikke er makro, feks olympus 45mm. Hva er fordeler og ulemper med slik konvertere. Har fotografert lite makro, men det virker spennende. Har ikke brukt denne selv, men slike forsatser av god kvalitet er en rimelig måte å få bedre makro/nærbilder. Den er også veldig liten og lett å ha med sammenlignet med en ekstra markrolinse. Ulempen sammenlignet med egen makrolinse er at det optisk ikke blir like bra - men fullt brukbart så lenge du ikke har krav til abslolutt høyeste kvalitet. Jeg synes tråden fo2re linket til viser at det er mulig å få bra bilder med denne konverteren. Som regel (igjen uten å ha testet MCON-P02) er kvalitetstapet med en konverter mest merkbart ut mot kantene av bildet, men for mange typisk makrobilder av f.eks blomster betyr ikke det så mye. En annen ulempe er at du ikke kan fokusere til uendelig uten å ta den av igjen. Jeg har en makrolinse og bruker den en del, men har likevel vurdert å skaffe en lignende konverter for å ha med når jeg ikke vil dra på (ennå) en ekstra linse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå