AnonymDiskusjon Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Jeg er student og leier hybel i bofellesskap av en privatperson. Dette er ett av to soverom, med felles kjøkken, gang, stue og bad som jeg deler med en annen student. Har bodd her i snart to måneder.Utleier er ganske grei, men i løpet av tiden jeg har bodd her har det hendt flere ganger at han rett og slett bare låser seg inn i leiligheten uanmeldt. Han kan komme inn mens jeg er på jobb/skole, og påpeke ting på sms. F.eks at oppvasken ikke var tatt akkurat da han bestemte seg for å komme innom, eller at det ikke ser bra ut at det henger klær til tørk i gangen (på tørkestativ). Han sier altså ikke fra at han har planer om å komme, eller hvorfor han er der. Nylig skjedde dette på morgenen en lørdag, jeg hadde nettopp stått opp og holdt på å lage frokost i pysjamasen. Plutelig kom han inn. Han skulle levere et brev til den andre studenten jeg deler med, som ikke var hjemme, og var veldig pågående om jeg hadde vært i kontakt med vedkommede. Jeg syns det var veldig ubehagelig, for han virket oppskaket og litt sinna. Jeg syns egentlig ikke at det er greit at han bare kommer uanmeldt slik som dette, da jeg setter stor pris på "privatlivets fred" og muligheten til å slappe av der jeg bor.Det jeg lurer på er vel egentlig hvorvidt han har rett til å komme i hytt og pine på denne måten. Han eier huset, men hele huset er utleid til forskjellige personer. To hybler med felles fasiliteter i kjelleren, en tre-roms leilighet i 2. etasje og en tre-roms leilighet i 3. etasje, hvor 2. og 3. har felles trappeoppgang, mens vi har egen inngang. Jeg vet ikke om de andre som leier har tilsvarende problemer med dette - men har mistanke om at han kun gjør dette med oss fordi vi er studenter som leier hybler. Anonymous poster hash: 43d7d...057 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Blir sikkert bare bråk hvis du foretar deg noe og det vil vel si at det blir flytting... Du bør vel bare flytte med en gang. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Nei. Huseier kan ikke låse seg inn som han vil. Innlåsing uten varsel kan kun skje i nødtilfeller. Skal han inn utenom nødtilfelle, så skal dette avtales i rimelig tid før besøket. https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-6 § 5-6.Utleierens adgang til husrommet Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn. Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side. Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Huseier har null og niks med hvordan det ser ut i leiligheten, om det er rotete eller mangler oppvask. han vet nok ikke reglene selv tipper jeg og tenker det er jo mitt hus da kan jeg gå hvor jeg vil. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå