Undertøysfantomet Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 I Januar startet jeg opp et enmannsforetak slik at jeg kunne være kunde hos grossister. Jeg handlet et par ulike varer i store kvantum som skulle selges til inntekt for min søsters fotballag, slik at de kom seg til treningsleir i Barcelona i sommer. Det visste seg fort at når du nylig har registrert deg i Brønnøysundregistrene, vil du bli nedringt av de som skal "hjelpe" bedriften på ulike måter. Jeg ble oppringt av 180.no, hvor jeg vanligvis ville sagt at jeg ikke var interessert, men akkurat dette var et unntak. Vi (jentene og jeg) ble enige om at det kanskje var greit at det kom opp en profil med bl.a. kontaktinfo når kundene søkte oss opp. Tanken var å fremstå mer "legit" og dermed skape mer tillit hos kundene. Selgeren fra 180 fortalte meg at han kunne gi oss et halvt års prøveperiode for noen usle kroner (som ble betalt ved salg av varene), og dermed takket vi ja. Han spesifiserte at dette ikke var forpliktende, noe det i teorien ikke var.Det han ikke sa, var at om jeg ikke meldte min skriftlige oppsigelse før prøveperioden var over, forpliktet jeg meg til minst ett års samarbeid med 180. Dette fant jeg ikke ut av før en saftig faktura dukket opp, og det allerede var "for sent" i følge kundebehandlerne på 180. Med bakgrunn i dette føler jeg meg lurt, da de nå krever at jeg betaler for ett år med profilering av en bedrift som ikke egentlig er en bedrift, og som hvertfall ikke brukes (haha ). Hadde de gjort det klart og tydelig at jeg måtte si opp for å ikke forplikte meg, hadde jeg tatt dette på min egen kappe og bitt i det sure eplet. Det eneste jeg fikk høre var at prøveperioden var nærmest gratis, og ikke forpliktende. Nå må jeg gi mange kroner rett fra egen lomme (da alle pengene som var, gikk med til treningsleiren i Spania). Essensen av dette er at jeg betaler mye for ett år med ingenting, og med bakgrunn i akkurat det føler jeg meg lurt. Har jeg noen rettigheter? Er det noe som kan gjøres? Eller må jeg virkelig gi fra meg penger til ingenting? Som dere sikkert skjønner, er jeg ikke stor på forbrukerrett, eller kjøpslov. Setter dermed stor pris på alle konstruktive svar! Hadde det hjulpet om jeg ringte de og sa at jeg var begjært konkurs? Jeg har forklart situasjonen slik jeg har i avsnittene over, men de virker fortsatt meget interessert i pengene mine. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Nå mener jeg å huske at jeg har lest et innlegg av samme karakter her på diskusjon. Hvis jeg husker rett så kom man frem til At dette er mer eller mindre svindel da forretningsideen er basert på at små bedrifter ikke skal forstå hva de betaler for (ingenting) og at som bedrift har man veldig lite rettigheter som angrerett osv. Jeg fant ikke tråden med et kjapt søk nå, men det skal være her inne et sted. Andre kan sikkert komme med mer konkrete svar. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Andre lignende erfaringer med lignende firmaer finnes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1571544 og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1726340 Dette er også postet i feil kategori. Dette er firma, ikke forbruker/forbrukerrett. Kanskje noen kan flytte den til mer korrekt kategori? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Moderatormelding Flyttet til juss.Tilbakemeldinger tas på PM. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Les avtalene du inngår, og ta dette som en lærepenge. Det kan være avtalerettslig grunnlag for å gå fra avtalen, du gir ikke nok detaljer om hva som faktisk ble sagt, hva som ble kommunisert skriftlig og hva som sto i kontrakten. Det kan også være at de ikke gidder å forfølge kravet hvis du nekter å betale, fordi de av erfaring vet at de har mange dårlige saker og ikke vil pushe for hardt. Men som utgangspunkt må du betale selv om dårlige avtalevilkår bare står med liten skrift, om du faktisk har signert avtalen eller på annen måte akseptert den. Å si at du er begjært konkurs hjelper ikke stort. For det første fordi de kan sjekke dette veldig enkelt, det er bare å åpne brreg.no. For det andre har ikke konkurs noe å si for kravene dine, så lenge du driver enkeltmannsforetak. Du må fortsatt betale etter en konkurs, konkursen bare sørger for at det du eier går til kreditorene for å betale ned krav. Etter at bobehandlingen er avsluttet gjenstår alle krav. 2 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) 180 er forøvrig en kjent svindelbedrift som sender ut tilbud som ser ut som fakturaer så bedrifter bare betaler i god tro. De er også meget vanskelig å ha med å gjøre når man klager. Folk kan si ja til å prøve noe i noen mnd, for så å få regning på "katalogoppføring" på 9000 også. Endret 10. oktober 2016 av Bytex Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 ALLE tjenester som du ikke selv har bestilt er svindel Firmaer får ofte spørsmål om de vil betale for ditt og datt, uten at de faktisk får noe for det Ja, du kan havne på førstesiden i eventuelle søk, men om det er flere som biter på så er du plutselig på 2. siden eller noe og iogmed at du ikke driver noen butikk.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Her er det sentrale hva som ble kommunisert til deg. Hvis begrensninger i oppsigelsesadgangen ikke ble kommunisert til deg er de heller ikke bindende for deg. Det som ble kommunisert muntlig og konkret går foran det som ble kommunisert skriftlig og generelt, ved eksplisitt motstrid (her vil jo problemet være å føre bevis for hva som ble kommunisert muntlig). Det skal imidlertid ikke mye til før noe regnes som "kommunisert til deg". Har du fått en SMS eller en mail som viser til fullstendige avtalevilkår på nettsiden, og begrensningen står i de avtalevilkårene, så fanger bordet. Et annet spørsmål er hvorvidt de faktisk er villige til å forfølge deg dersom du nekter å betale. Slike selskaper priser kravene sine slik at risikoen for skyldner ved å nekte å betale fremstår som høy (i form av inkassosalærer, gebyrer, og rettskostnader sammenholdt med størrelsen på kravet), men det betyr samtidig at de ikke har særlige incentiver til å forfølge det enkelte krav (fordi det enkelte krav ikke er særlig stort). Dersom du bestrider kravets gyldighet straks vil de ikke ha adgang til å kreve deg for inkassosalærer og gebyrer. Et bestridt krav skal, når innsigelsen mot kravet er rimelig, tas inn for forliksrådet/retten med en gang. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå