Gå til innhold

Telia Mobilt bredbånd dårligere etter "Fri Hastighet". Må betale for å si opp?


Ekinorak

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Telia mobilt bredbånd 200GB som eneste nett i 7-8 måneder nå. Det har fungert utmerket og jeg har fått veldig god support da jeg installerte eksterne antenner på for å peile disse mot senderene til Telia. 

 

Men 1.september da de ga alle fri hastighet begynte jeg å oppleve at responstiden innimellom gikk opp til alt mellom 400 og 1000 ms når jeg spilte spill som Dota 2 og Counter-Strike. Før har jeg lagt på rundt 50ms. (Problemet ligger hos meg og ikke serveren til spillet, da alle andre som er tilkoblet ikke opplever det samme)

 

Etter å har prøvd å stille inn modemet mitt på forskjellige frekvenser av 4G, og prøvd det meste, så får jeg fortsatt problemer med at responstiden går opp i blant. Er ikke noe jeg opplever ofte, men er kjedelig når det skjer, og en kanskje taper runden en spiller. 

 

Jeg så derfor på muligheten til å si opp bredbåndet, men er da nødt til å betale bruddgebyr på 1500kr. Har tilbydd å levere tilbake modemet også, men de står på sitt. Klarer å leve med nettet til bindingen er over, men syntes det er litt dårlig gjort.

 

Her har de som bestiller 100GB og 200GB pakkene blitt lokket med fri hastighet, når de gir alle andre fri hastighet så går det utover oss som i utgangspunktet har betalte en premium pris for produktet. 

 

Er dette i det hele tatt lov? Burde jeg ta dette med forbrukerrådet? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Tror ikke du kommer langt med det, men du er ikke alene med å oppleve hvor dårlig kundeservicen til Hellia er. 

 

Var kunde hos Netcom for mange år siden, bytta til Telenor pga dårlig kundeservice. I sommer ble jeg fristet til å gi "nye" Telia en ny sjanse, og hoppet på 40GB mobilabonnement med datasim. Bruker kun 4G på jobb, har gjort det i et par år, og alltid hatt nytte av det. Samtidig viste mobilen til en kompis 4G på et par steder hvor jeg datt ned til Edge, så tenkte det kanskje var noe i disse påstandene deres. 

 

Vel tilbake på jobb viste det seg fort å ikke stemme. Ja da, Hellia har 4G-dekning de, men hastigheten er en annen sak. På det verste var jeg nedi 2/0.5 mbit på jobb, og hastigheter for lave til at jeg fikk gjort jobben min viste seg å være regelen, ikke unntaket. Kontaktet Hellia, som ga skylda til alt mulig fra å være innendørs til enhetene (flertall) jeg brukte, men til syvende og sist så var saken klar: Hellia klarte ikke å komme halveis i nærheten av å levere samme tjeneste jeg hadde hos Telenor, og forskjellen var stor nok til at jeg neppe fysisk ville klare å bruke datakvoten jeg betalte for. 

 

Tenkte de da ville være skamfulle nok til å i det minste ville ta litt av støyten hva bruddgebyr gjaldt - hadde fått avslag på mobil, men ikke nok til å rettferdiggjøre bruddgebyret, men den gang ei. Policyen er at de opererer med hastigheter "opp til", og ikke har noe som helst garanti for at du kan streame såpass som en MIDI fil på nettet deres. 

 

Jeg tok regninga på bryddgebyret, er tilbake på telenor, og har gjort det til en hobby å vise Hellia-brukere hvor bedritent det de betaler for er. Ikke vanskelig, når jeg sitter på jobb med jevnt og trutt 10-15 ganger raskere nett enn kolleger som har Hellia. Jeg får aldri tilbake bruddgebyret jeg måtte ut med, men Hellia har nok allerede tapt igjen de pengene hos andre, og vi er bare et par måneder inn i hevnoppgjøret. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Har merket selv telia påstår selv 200 GB pakken er gyldig i 14 dager før man mister dette.

Så godt mulig på grunn av dette har de blitt strengere.

 

Synd det er lureri man bli tvunget å betale hvis man betaler alt slipper man bindingstid.

Så var nære på jeg holdt å bestille, men vet her jeg bør la være.

Lenke til kommentar

 

 

Du får jo ikke det du betaler for, så jeg vil si at det er grunn til oppsigelse uten gebyr

Hva eksakt er det han ikke får? Han betaler for 200GB datapakke, noe han får.

 

nja, han betaler for en tjeneste som ifølge han ikke virker som avtalt

 

Slik jeg ser det (om det ikke er noe jeg har misset) så har han betalt for 200GB datapakke, noe som han får.

Tidligere i år så har Telia åpnet opp "Fri datafart" på de andre abbonomentene, noe som gjør at han periodisk kan få høy ms (forsinkelse) på nettet.

 

Men igjen. han får jo det han betaler for.. eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Nei, det jeg mener er relevant og når en får 1000ms så får en ikke det en har betalt for

"Ping"-tiden har aldri vært en del av avtalen mellom Telia og kunde. Jeg er enig i at 100 ms er mye, men mobilt bredbånd selges i antall GB, forventet bitrate, men aldri ms. Uansett Ping, så får du det du har betalt for.

Lenke til kommentar

TS: Har du klaget til Telia? Godt mulig at det er en annen feil som kan rettes opp..

 

Har klaget til Telia, de har sendt meg over til dekknings-gruppen sin, og har sagt de skal se nærmere på området. Tviler litt på det, ettersom jeg har 2 modem og 2x simkort, hvor alle kombinasjoner produserer samme problemer på 2 separate maskiner koblet til med kabel. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Testet akkurat min hastighet på mobil, 9,92 Mbps ned og 17,70 Mbps opp, 26 ms ping. Bor ikke i by, men ser ut som det er mange som bruker mobilnettet til datanedlasting, mens opplastingen er det mye mindre press på. Har fri hastighet inntil 50GB og fri data ut året fra Onecall med prøvekjøp abonnementet.

 

REDIGERT: Nå testet jeg igjen og fikk 28ms ping, 21,06 Mbps ned og 11,17 Mbps opp. Så jeg tror hastigheten varierer ganske mye ut ifra hvor mange som til enhver tid bruker mobilnettet i området.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...