AnonymDiskusjon Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Jeg hadde en idé til en app, og tok kontakt med et mindre utviklingsfirma og presenterte idéen. De kom så tilbake til meg etter en ukes tid med et kostnadsestimat og en fin beskrivelse av en første versjon av app-en. Dessverre hadde jeg ikke særlig med penger den gang, og sa til firmaet at jeg trengte å gå sammen med noen venner for å få dette finansiert. Dette viste seg vanskelig, disse vennene mine hadde visst andre ting å bruke pengene sine på. Så det endte med at jeg fortalte utviklingsfirmaet at dette dessverre måtte legges på is. Nå har jeg fått beskjed etter et år at IT-firmaet på egen hånd har laget app-en og tydeligvis ønsker å selge den til meg og andre. Er dette greit? Jeg tegnet ingen avtaler eller taushetserklæringer eller slikt (ser jo at kanskje det var litt dumt). Jeg er ikke nødvendigvis ute etter å lage noe bråk, men jeg vil bare sjekke om de kan ha forbrutt seg mot f. eks. Åndsverksloven, eller må jeg bare ta skylda for at jeg fortalte disse om idéen min og så ikke evnet å finansiere utviklingen som de tilbød å stå for? Anonymous poster hash: aaffd...9c3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Åndsverksloven beskytter idéer, ikke produkter (derav tittelen "åndsverk"). Produkter beskyttes via lovene om patent, design, varemerke, etc. Det finnes en del regler som kan være brutt her - åndsverksloven (hvis de har tilegnet seg ditt åndsverk), markedsføringsloven (urimelig forretningsskikk næringsdrivende imellom), den implisitte avtalen mellom dere (illojal opptreden i avtaleforhold). Det at åndsverksloven kun beskytter åndsverket, altså den skapende vilje, betyr at man ikke bryter åndsverksloven dersom man parallelt kommer frem til samme resultat som en annen. Dersom man har brutt åndsverksloven gjelder det imidlertid veldig strenge regler om erstatning - man har plikt til å frastå enhver fortjeneste til opphavsmannen, uavhengig av om man har opptrådt klanderverdig. Har man opptrådt klanderverdig blir erstatningen større. Opphavsrett er et veldig spesialisert område innen jus. I slike saker bør man vurdere advokatbistand. 2 Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Her er i vertfall lovteksten, så kan du jo se selv hva du får ut av den. Åndsvek uten tvil, men likevel et produkt, noen ganger fysiske ting som et ferdig maleri og noen ganger tekst abstrakte ting som et dataprogram: Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket. Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som 1) skrifter av alle slag, 2) muntlige foredrag, 3) sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill, 4) musikkverk, med eller uten tekst, 5) filmverk, 6) fotografiske verk, 7) malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst, 8) skulptur av alle slag, 9) bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket, 10) billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket, 11) kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art, 12) datamaskinprogrammer, 13) oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran. Endret 11. oktober 2016 av medlem-135366 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Og det sentrale i nevnte bestemmelse (åndsverksloven § 1, hvis noen lurer) er "[m]ed åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform". Det er idéen, den skapende innsats bak byggverket, som er vernet, altså bygningskunsten, ikke selve byggverket som sådan. Byggverket er vernet som et uttrykk for bygningskunst. Å trekke nr. 9 til inntekt for at åndsverksloven verner produkter, ikke idéer, er grov skivebom. Endret 11. oktober 2016 av krikkert Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366 Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Og det sentrale i nevnte bestemmelse (åndsverksloven § 1, hvis noen lurer) er "[m]ed åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform". Det er idéen, den skapende innsats bak byggverket, som er vernet, altså bygningskunsten, ikke selve byggverket som sådan. Byggverket er vernet som et uttrykk for bygningskunst. Å trekke nr. 9 til inntekt for at åndsverksloven verner produkter, ikke idéer, er grov skivebom. Enig i det du sier. Skjønner tankegangen. Det viktigste er jo at vedkommende får hjelp. Ingen problem med det. Hvis du kan hjelpe han er det ingenting som er bedre enn det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Tror ikke krikkert jobber gratis for forumbrukere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå