TheNarsissist Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hei, jeg og en gruppe driver og skriver strategioppgave om en møbelbedrift (Noe mer high-end enn Ikea, møbelringen, skeidar osv). Jeg har økonometri dette semesteret, prøvde nettopp å kjøre en regresjonsanalyse på salgsinntekten til bedriften og styringsrenten til Norges Bank. Jeg tenkte at det kanskje ville være en negativ korrelasjon mellom disse, altså at når renten gikk ned, ville flere kjøpe dyre møbler noe som ville øke salgsinntekten til bedriften. Tanken var at dette var noe vi skulle ta med under "Økonomi" på PESTEL analysen i oppgaven. Resultatet: Som dere ser er det en korrelasjon på 0.44. Gir denne analysen i det hele tatt noe mening? Jeg regnet egentlig med at salgsinntekten ville gå opp dersom styringsrenten gikk ned, men siden dette er dyre møbler har kanskje ikke rentenivået noe særlig å si? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Økt rente gjør at konsumenter med gjeld får mindre å rutte med, mens konsumenter med fomue får mer å rutte med. Så det er i utgangspunktet ikke utenkelig at det er en positiv årsakssammenheng med rentenivået og salgsinntektene til en bedrift som selger luksusmøbler. Jeg antar at disse møblene er mest aktuelle for sistnevnte gruppe. Jeg tror likevel det er vel så sannsynlig at årsaken til den sterke, positive korrelasjonen er at begge variablene blir drevet i samme retning av andre faktorer i økonomien. I høykonjunktur stiger gjerne både rentenivået og salgsinntekter på luksusvarer, mens det er motsatt i lavkonjunktur. Å kjøre en regresjonsanalyse med rentenivå som eneste forklaringsvariabel er ikke noe vits, så det ville jeg bare ha droppet om du ikke har en større modell for salgsinntektene. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Tusen takk for svar, det gir absolutt mening.Har du forslag til andre forklaringsvariabler? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Tja, variabler for bedriftens priser og eventuelle markedsføring, samt de potensielle kundenes løpende inntekt og formue for eksempel. Men jeg har aldri gjort denne typen regresjonsanalyser for enkeltbedrifters inntekter, så jeg vet ikke noe særlig om hva man pleier å anse som relevant. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Eviews? Dere kan sammenligne med tal fra lignende virksomheter, og for billigmøbler? Jeg tror også at disse korrelerer da renten som regel blir satt opp på bakgrunn av en bedring i økonomien. en høy rente er egentlig et sunnhetstegn, da det tyder på at folk helst vil bruke pengene sine i dag(de krever godt betalt for å spare). Det vil derfor bli brukt mer penger selv om renten er høy. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Ja, det stemmer. Erfaring med dette programmet selv? Du tenker da at jeg har salgsinntekter til bedriften som y og styringsrente og salgsinntekten til andre bedrifter som forklaringsvariable? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Jeg tror også at disse korrelerer da renten som regel blir satt opp på bakgrunn av en bedring i økonomien. en høy rente er egentlig et sunnhetstegn, da det tyder på at folk helst vil bruke pengene sine i dag(de krever godt betalt for å spare). Det vil derfor bli brukt mer penger selv om renten er høy. Samtidig som invisteringslysten faller pga høye kapitalkostnader på fremmedkapital.... Så vet ikke helt om det er et utelukkende sunnhetstegn..... Lenke til kommentar
Sir Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Jeg tror også at disse korrelerer da renten som regel blir satt opp på bakgrunn av en bedring i økonomien. en høy rente er egentlig et sunnhetstegn, da det tyder på at folk helst vil bruke pengene sine i dag(de krever godt betalt for å spare). Det vil derfor bli brukt mer penger selv om renten er høy. Samtidig som invisteringslysten faller pga høye kapitalkostnader på fremmedkapital.... Så vet ikke helt om det er et utelukkende sunnhetstegn..... De høye rentene er jo nettopp et insentiv for at flere skal spare slik at det igjen blir mer penger å bruke på investeringer i neste omgang. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Ja, det stemmer. Erfaring med dette programmet selv? Du tenker da at jeg har salgsinntekter til bedriften som y og styringsrente og salgsinntekten til andre bedrifter som forklaringsvariable? Ja f.eks. Hadde Økonometri for 5 år siden jeg. Lenke til kommentar
skjamsjung Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 Hadde vært gøy å se hvordan dette korrelerer med andre bransjer også. Sett at dette var en norsk møbelprodusent og du beregner korrelasjonsfaktoren mot for eksempel Statoils aksjekurs. Kan se for meg at du vil få den negative korrelasjonen du ser etter da, siden oljebransjen har så stor innvirkning på kronekursen og kronekursen igjen har så høy innvirkning på eksport. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå