Venin Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Vi bor i en leilighet i en blokk fra 1999, hvor taket på badet er nedsenket og av gips. Vi ønsker å henge opp et takmontert tørkestativ, som f.eks: http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholding/klesvask-og-stell/klespleie/torkestativer/torkestativ-813150/ Jeg tok kontakt med folka bak http://torkestativ.no/ , som kunne fortelle at over 25 % av kundene deres hadde festet tørkestativet i gipstak. De anbefalte mollyplugger. Hva tror dere om dette? Jeg har prøvd å banke litt med fingeren etter spikerfeste, men alt høres helt likt og hult ut, så jeg aner ikke hvor disse eventuelt er. I tillegg er det jo sikkert en membran et sted over gipsplaten som jeg kanskje bør forholde meg til på et vis? Lenke til kommentar
Venin Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Har man ikke fuktsperre av et slag i taket? Har man det bare i gulv? Endret 10. oktober 2016 av Venin Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Her får du stenderdetektor til 99 kr: http://www.clasohlson.com/no/Stanley-S100-stenderdetektor/40-9445 Sett dingsen inntil taket, trykk på knappen og gli den sidelengs til den største lampa lyser, da har du funnet kanten på en stender (sånn omtrent). Gjenta fra den andre siden. Med riktig ventilasjon er badet et ganske tørt rom, membran er noe man primært har på gulv og på vegger som utsettes for vannsprut. Eller alle veggene dersom badet er lite. I taket har du neppe annen "membran" enn våtromsmaling på gipsplatene. Og membran over gipsplatene ville bli helt feil, da gips ikke tåler vann for godt, de vil kiunne mugne og bli myke om du har dem mellom membranen og et fuktig bad. Når du borer hull på bad for skru fast ting, kan du godt ha litt silikon i hullet og på skruen. Det tetter der du skrur gjennom membran. 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Har man ikke fuktsperre av et slag i taket? Har man det bare i gulv? Hvis du har kaldt loft over skal du ha en dampsperre der, ellers vil det nok bare være gipsplater i bindingsverk av tre. Lenke til kommentar
Venin Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Takk for gode svar. Jeg har ikke fått kjøpt stenderfinner, men jeg brukte noen magneter til å finne skruene. Det kan virke som stenderen ligger omtrent 10 cm ut fra veggen. Jeg har laget en mockup under. De røde firkantene viser hvor jeg fant spikre, den røde streken er der jeg antar stenderen er, de blå strekene er slik jeg tenker stativfeste må være og de hvite streken er bare snorene/stengene på tørkestativet. Vil det der funke hvis jeg har én solid skrue i stenderen og en mollyplugg lengre ute? Har man ikke fuktsperre av et slag i taket? Har man det bare i gulv? Hvis du har kaldt loft over skal du ha en dampsperre der, ellers vil det nok bare være gipsplater i bindingsverk av tre. Det er en leilighet rett over og tilsvarende bad. Endret 11. oktober 2016 av Venin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå