NgZ Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Etter en tur på rundt 50 mil i går, ble jeg stående i stillegående kø en god stund. Køen sneglet seg frem i rundt 10km/t, og gikk for det meste i første gir med minimalt gasspådrag, så problemet er nok neppe kløtsjrelatert. Lyden blir svakere og til slutt borte ved høyere fart, og er ikke hørbar over ca. 30kmt. Lyden er en ganske høyfrekvent pipelyd, og kan minne om den man får fra dårlig innstilte felgbremser på sykkel – men ikke like høyt. Pipingen er ikke konstant, den kommer og går fort, og det høres ut som om hjulet lager lyd omtrent halve veien rundt. Resten av veien rundt er det ikke lyd. Jeg tenker det kan være bremsene, men bremsene tar jevnt, godt og tidlig, og jeg merker ikke noe galt med dem. Dekk ble skiftet hos verksted nylig (nye dekk på gammel felg), men jeg har ikke merket noe før på hjemveien søndag. Kjørte 50 mil fredag også uten å merke noe. Jeg hører ikke ulyden når jeg bremser. Kan det være bremseskjold, klosser eller noe som tar borti skiven? Deformert skive som kommer borti noe deler av omdreiningen? Jeg synes det virker sannsynlig basert på at det kan høres ut som bremsestøy, men ikke kommer når jeg bremser. Bilen er en 2000 mod. Toyota Corolla Liftback. Er det noen enkle måter og sjekke hva som er galt på? Vil helst slippe å betale masse arbeidstimer til verksted for at de skal finne ut hva det er, og vil helst skifte det selv når jeg skal hjemover hvis mulig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Tipper varmeskjold eller noe grums som har kommet seg inn mellom kloss og skive. Ujevnhet i skivene blir som regel til vibrasjoner når en bremser i høyere fart. Jekk opp og snurr på hjulet og se etter om du ser noe. Evt. skru av hjulet og inspiser. Lenke til kommentar
Nilseeen Skrevet 18. juni 2020 Del Skrevet 18. juni 2020 Fant du ut av problemet? Jeg har akkurat det samme og har i dag demontert bremser og smøret de opp igjen osv. Men pipelyd ble ikke borte, Begynner å mistenke pakninger/foringer Etter jeg har vasket bilen så blir den lyden borte men etter tørk så kommer den tilbake igjen. Kansje tørr mansjett V drivaksel? ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå