Gå til innhold

Utgir font med 110.000 tegn og støtte for 800 språk

Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Utviklingen av en slik font burde strengt tatt vært kjørt i FN regi eller noe.

Forøvrig;

Det er en rekke nummer i Unicode definisjonen som ikke skal representeres av et tegn. F.eks den gode gamle ascii serien 0-31 (kommandotegn, inneholder TAB, Linjeskift, EndOfText og denslags) . Slike koder blir i unicode tabeller vist med et firkant symbol. Samme firkanten blir benytttet dersom fonten i bruk ikke hadde definert et tegn for et gitt nummer. Firkantet er også en blokk med tofu (soyaprodukt). Noen så likheten og slik oppsto vel navnet på "ikke noe tegn"-firkanten.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

Har alltid pleid (på windows i alle fall) å avinstallere ubrukte/unødvendige fonter pga resursbruk. Tipper en kembofont som denne stjeler en god del. :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QVZmonLc

"Under en fri lisens" og "for bevaring av kulturarv". Og derfor er Google et bedre selskap enn MS.

To påstander fra en av verdenshistoriens mest forjævelige selskap som har r**p**t deg fra første stnd (og overvåket deg underveis), og du hopper rett på?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Når en tenke på hvor forskjellige f.eks. europeiske, kinesiske og russiske tegn ser ut, er det da mulig å si at de er skrevet med samme font?

Lenke til kommentar

Når en tenke på hvor forskjellige f.eks. europeiske, kinesiske og russiske tegn ser ut, er det da mulig å si at de er skrevet med samme font?

Hmm det blir et deffinisjons spørsmål, jeg vil di ja så lenge alle tegnene har ver sittunocodeummer og er tilgjenelig for bruk sammtidig (ie ingen bytte av tegnset eller annen config), men man kan jo spørre seg om dete er en font eller en font familie, kan rn ekspert venligest opplyse oss om forskjelden eller må vi dyole på wikipedia?

Lenke til kommentar

"Under en fri lisens" og "for bevaring av kulturarv". Og derfor er Google et bedre selskap enn MS.

To påstander fra en av verdenshistoriens mest forjævelige selskap som har r**p**t deg fra første stnd (og overvåket deg underveis), og du hopper rett på?

Høres ikke ut som du overdriver i det hele tatt.

AtW

Lenke til kommentar

man kan jo spørre seg om dete er en font eller en font familie, kan rn ekspert venligest opplyse oss om forskjelden eller må vi dyole på wikipedia?

Etter innføringen av datamaskiner og idiotgenerasjonen(e) som kaller skrivere for printere og printer istedenfor å skrive ut (og er "loss for words" istedenfor målløse - inkludert feil i den engelske versjonen) er det i dagligtale ikke noe skille mellom skriftsnitt, skrift og skriftfamilier utvisket. Alt kalles font.

Mer informasjon er imidlertid tilgjengelige for ekstra spesielt interesserte (eller nørds som vi kalles i dag): http://www.typografi.org/font_skrift/fonter_eller_skrifter.html

Lenke til kommentar

Hmm det blir et deffinisjons spørsmål, jeg vil di ja så lenge alle tegnene har ver sittunocodeummer og er tilgjenelig for bruk sammtidig (ie ingen bytte av tegnset eller annen config), men man kan jo spørre seg om dete er en font eller en font familie, kan rn ekspert venligest opplyse oss om forskjelden eller må vi dyole på wikipedia?

Ok litt tvilsomt å svare seg selv men jeg kan ikke se noen edit så tengte bare jeg skulle dele denne linken https://www.fastcodesign.com/3064303/the-impossibly-complex-art-of-designing-eyes. Og korrigere meg selv, det gogle har lsget er en typface bestående ev er antall fonter ( detaljer om fprskjelld og historikk i link)

Lenke til kommentar

Ja, siden fonten teknisk sett er fila som inneholder skriftsnittet. I forhold til den opprinnelige betydningen av skriftsnitt blir det litt meningsløst. Et skriftsnitt er en utforming av et tegnsett - og her har man laget en font som støtter mange forskjellige tegnsett (skriftsystemer). Flere tidligere unicode-fonter har samlet ulike skriftsnitt. Siden de har holdt på med dette i flere år er det ikke umulig at Noto faktisk er enhetlig utformet for alle disse skriftsystemene - jeg gidder ikke sjekke - og i så fall vil det være korrekt å si at det er skrevet med samme skriftsntt også, selv det ikke finnes noen historiske paralleller.
Lenke til kommentar

Ja, siden fonten teknisk sett er fila som inneholder skriftsnittet. I forhold til den opprinnelige betydningen av skriftsnitt blir det litt meningsløst. Et skriftsnitt er en utforming av et tegnsett - og her har man laget en font som støtter mange forskjellige tegnsett (skriftsystemer). Flere tidligere unicode-fonter har samlet ulike skriftsnitt. Siden de har holdt på med dette i flere år er det ikke umulig at Noto faktisk er enhetlig utformet for alle disse skriftsystemene - jeg gidder ikke sjekke - og i så fall vil det være korrekt å si at det er skrevet med samme skriftsntt også, selv det ikke finnes noen historiske paralleller.

Klarte ikke la være.... "support all languages with a harmonious look and feel" - det betyr at de tar sikte på å lage en skrift/skriftfamilie som omfatter ulike skriftsystemer. Ambisiøst!
Lenke til kommentar

Ok litt tvilsomt å svare seg selv men jeg kan ikke se noen edit så tengte bare jeg skulle dele denne linken https://www.fastcodesign.com/3064303/the-impossibly-complex-art-of-designing-eyes. Og korrigere meg selv, det gogle har lsget er en typface bestående ev er antall fonter ( detaljer om fprskjelld og historikk i link)

Jeg må lære å sjekke linker før jeg poster :( her er den rette https://www.fastcodesign.com/3028971/whats-the-difference-between-a-font-and-a-typeface. Beklager ev forvirribg. Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Google er i alle fall åpne og ærlige om sine intensjoner og hva de kommer til å gjøre med deg. Om analsex ikke er din greie så får du takke nei. Hos Google får du vite hva som vil skje samtidig somdu får ubegrensede mengder høykvalitets glidekrem med på kjøpet.

Hos FB f.eks så får du partydop og våkner sår i ræva uten å forstå hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...