Eirik Helland Urke / TU Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Fremtidens tog er tema i ukens podcast.Nå starter Hyperloop-racet Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Et luftslott. Altfor dyrt å bygge, noe som er grunnen til at Maglev teknologien ikke er særlig utbredt, fordi den også er for dyr, og teknologien mangler visse nøkler for å kunne ta av. Noen påpekte at den minste lille vibrasjonen i en slik fart hyperloop forutser vil føles som en eksplosjon eller jordskjelv. Sikkerhetsrisikoen er altfor høy. Dessuten må man akkurat som med Maglev bygge nye linjer, noe som sikkert ikke vil være populært i bebygde områder (mindre problem i USA enn Europa). USA har dessuten ingen interesse av tog, der liker alle å sitte i fossilbilen sin, selv om de bare skal til butikken noen få hundre meter unna. I USA elsker de bilen. Selv håper jeg teknologien kan vise meg feil, men jeg tviler på det. Europeiske selskaper har begynt å se på Maglev varianter med delvis vakuum som kan gjøre Maglev til en bedre teknologi (raskere, tryggere, "nøklene", billigere). Det virker mer realistisk. En av problemene med Maglev er luftmotstanden i store hastigheter som eksponentielt øker prisen per km/h farten økes over en viss fart (rundt 350km/t). Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 13. oktober 2016 Del Skrevet 13. oktober 2016 Det er vel bare én ting vi kan være sikker på: Her i Norge blir det ingen hyperloops uansett hvor effektivt og bra det blir i utlandet, Man skal da ikke skjemme folk bort med fungerende kollektivtrafikk eller effektive veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå