Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere tv på vegg utenom stendere?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 65" plasma, tung sak altså.

Den veier vel rundt 40kg ett sted.

Men, jeg har brukt stenderfinneren min for å finne hvor jeg skal sette den, men den finner ingen.

Veggen består av ett lag kryssfiner og ett lag smartpanel, hva som er under der aner jeg ikke, men jeg antar det kanskje ikke er stendere eller at stenderfinneren min ikke klarer å se gjennom begge lagene.

Men hva tror dere om å skru den fast i den veggen? Evt hva annet kan jeg gjøre?

Jeg har for sikkerhet skyld kjøpt veggfeste jeg kan dra ut slik at belastningen på veggen blir enda større...

11a67753-2839-43a2-bd73-a49ae7377c8e.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en tykk finèrplate? Finèr tåler noe helt sykt med vekt hvertfall og hvis det ikke er altfor langt mellom stenderne så tåler de mer (duh). Jeg har stått på finèr av ok tykkelse (12-15mm) uten at den har knekt, veier litt over 70kg, men da har det ikke vært på midten av en 2 meter plate, kanskje 1.5 meter spenn.

Jeg hadde tatt sjansen, men pass på å forbor først så det ikke blir noen svakheter pga at skruen "utvider" for mye.

Lenke til kommentar

Det går sansynligvis helt fint, bruk mange skruer, eller evt. et par gode ankere. De fungerer veldig godt bak sånne plater også. Den utrekkeren er dog en stor ekstra belastning. Hvis det er vanlig lettvegg, er det sikkert stålstendere, som er veldig tynne. Ikke sikkert du klarer finne de.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Hvis TVen veier 40kg er det ikke noe problem med veggfestet i kryssfinér. Kryssfinér har veldig god skruefasthet forutsatt riktige skruer og at platen er 12/15mm. Tipper også det er som Revolution sier at du har stålstendere (er huset relativt nytt?), og at det er grunnen til at du ikke finner de.

Jeg syns vekten hørtes svært lav ut for 65" plasma, sikker på at den ikke er det dobbelte?

Lenke til kommentar

Huset er ikke så nytt at det er stålstendere, huset er fra 80-tallet, fikk sjekket litt mer og det er stenderfinneren min som ikke klarer å finne noe bak der. Veggen er mye nyere enn huset, så jeg vet ikke. Skulle hatt ett inspeksjonskamera så jeg kunne sett bak :)

Ang vekt, så har jeg denne: https://www.cnet.com/products/panasonic-tc-pst50/specs/

Det blir 43 kg inkl fot i følg siden der, men jeg skal jo ikke ha med fot :)

Platen er 12mm tykk.

Hvilke anker kan jeg bruke?

Testet med en vanlig skrue i veggen bare for å få den festet, virker som om den sitter veldig godt i en skrue men så veggen bøyde seg så vidt ut.

Litt usikker på hvor mye jeg belastet festet, men det var nok sikkert en 20-30 kg

Lenke til kommentar

Hadde du da belastningen ute på armen, eller inne ved vegg?

Når du får skrudd i flere skruer på tvers av festet vil lasten fordele seg flere steder på veggen, over flere skruer i platene, og over minst to stendere. Jeg kan ikke se at det skal bli noe problem. Kryssfinér er helt topp til akkurat det her.

Tror ikke du trenger anker, men du kan evt bruke en Molley-plug som er designet for veggtykkelsen du har, det er vel i dette tilfellet 16-28mm. Ulempen med slike plugger er at du må bore 8mm hull i veggen, og pluggen er vanskelig å få ut igjen. Sånn sett er det mer elegant med 6-8 skruehull som man enklere kan sparkle/fuge og male dersom man møblerer om.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Armen helt ute så klart, hva den tåler når armen er ikke er jo ikke så viktig :)

Det er bare der som der er naturlig at TV'n står, alle andre steder vil bety at man må sette sofaen midt på gulvet.

Så er det jo allerede ett stort hull i veggen der, som har strøm og en rør ned slik at jeg ikke har noen synlige kabler i det hele tatt. Ser bra ut uten kabler, men skal jeg flytte TV'n har jeg jo ett par store, stygt hull i veggen.

Så noen plugger/hull bryr jeg meg lite om, det er mye jobb å få den i skikkelig stand uansett.

Veggen ble bygget mtp å henge tv av de som bodde her før, men jeg vet jo ikke hva som er bak veggen.

Jeg vet jo fortsatt ikke om/hvor stenderene der er...

Lenke til kommentar

Hvilken stendersøker har du, hvilket søkedyp takler den (noen funker fint på enkelt platelag, mens noen klarer to eller mer), har du forstått bruksanvisningen, virker den og finner den stendere på andre vegger?

Det er hele en knapp på den, holder man den inne er den på :)

Aner ikke type, men er av billigste biltema-type, inen funksjoner, ingen instillinger. Og ja, den finner stendere andre steder, men har aldri brukt den på så tykke vegger før.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

fant en stender, skrudde inn 2 bolter i den, men er jo langt under 60cm lang det feste, så det er umulig til neste, om denne er 60cm unna da.

Men, belastet den med  ~60kg helt dratt ut og uten at jeg har festet alle de skruene jeg skal sånn bare for å være sikker og det var ikke noe problem.

Det er jo 20kg over den den trenger og holde, og den er ikke festet helt, så jeg har sånn smått troen på at det skal gå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...