Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppgradering av vedovn/peis

Anbefalte innlegg

Overtatt gammel hytte med gammel åpen peis og en klassisk Jøtul F602 liten vedovn med kokeplate installert på siden. Kokeplata er utrolig nyttig til å varme opp vann til både oppvask, dusjevann og varme drikker. Ser at den gamle Jøtul-ovnen fungerer, men den spiser jo ved til både frokost og kvelds. Er vant med rentbrennende ovner at det holder å fyre opp og legge i et par kubber så er det god kok hele kvelden og det blir fort for varmt. så det må vel være en ide å oppgradere denne.

Ønsker primært både konveksjonsovn, glassrute som gjør det enklere å følge med samt kokeplate. Skikkelig kokeplate får en vel kanskje bare med disse (som bare er stråleovner):

F602 i moderne utgave : http://jotul.com/us/products/stoves/jotul-f-602

http://www.dovrepeisen.no/produkter/detaljer/dovre-4045-cb-med-topp/31/7/

Andre ovner med flate topper vil jo varme vannet, men er det noen som er gode på å koke det skikkelig?

I tillegg så ønsker en jo også en ovn som ikke har altfor kort vedlengde. Da ber en om mye på en gang, vet det. En som leverte alt dette var en ovn fra Handöl vi kjøpte en gang, nå er de kjøpt opp av Contura og noen liknende modell finner jeg ikke hos dem.

Er ganske liten hytte på ca 50 kvm, så skal også passe seg nøye for å ikke få for kraftig ovn.

Vurdert også på å installere peiskassett i den åpne peisen, men det blir kanskje unødig dyrt for noe en ikke bruker så ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en Jøtul 602 uten "F", altså den ikke reintbrennende forgjengeren du har? Med en diger lufteventil på døra med utseende omtrent som en BMW-logo? Står denne ventilen på full åpning, spiser den ved fort. Men lukker du den helt når du har fått god fyr og fylt ovnsrommet til topps før du legger deg, så "brenner den rundt", det er fortsatt glør om morgenen så du slipper å tenne på nytt, og den har gitt OK grunnvarme natta gjennom - hytta er ikke helt iskald...

Ulempen med den måten å fyre på, er at den da er alt annet enn reintbrennende, og ikke bare lufta ute men også pipa tilføres sot og tjære, fyrer du på den måten må du passe på å feie pipa minst en gang i året...

Det ideelle er derfor å fyre med mellom halv og kvart åpning på ventilen. Da får den luft nok til en noenlunde rein forbrenning, og må mates med ved omtrent like ofte eller sjelden som en nyere reinbrennende ovn, er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar

Så det du sier er egentlig at rentbrennende ovner IKKE brenner mer effektivt, dvs mer varme per vedkubbe. At det er kanskje bra for miljøet eller noe sånt, men for varmens del og vedbusjettet så er det faktisk ingenting å hente?

Min erfaring med mange ovner av begge typer er i hvertfall at som sagt så er de moderne ovnene helt overlegne hva angår både å produsere varme (faktisk ofte litt for effektive for det kan bli for varmt) og en må ikke mate på så hyppig som gamle ovner. Og da har en ikke engang begynt å snakke om miljøet. Det eneste jeg kan være med på at er at det kan godt være det tar noen år før man tar igjen kostnaden det er å bytte ut en vedovn som i seg selv ikke er ubetydelig! Men i mellomtiden har en kunnet nyte et godt produkt i flere år.

Hvis noen sitter oppe til 4-5 om natten og de første står opp 6-7 så kanskje glørne varer gjennom natten så sterke at ikke behøver å tenne opp. Men ellers stemmer det der veldig dårlig med min erfaring. Hvis en lukker igjen helt så er resultatet gjerne at noe brenner av på sterke glør men mye rester av kubber ligger igjen ubrent og alle glør er døde neste morgen.

Jeg antar at dette går også litt på hva en er vant med. Bevares, mange gamle ovner gjør en god jobb og fungerer. Men det blir litt med samme som å drikke Ringnes etter tsjekkisk, spise Freia etter Belgiske trøfler osv. Det er veldig vanskelig å gå tilbake. Det er i hvertfall min mening, men det var absolutt ikke dette jeg hadde til intensjon å diskutere. Sett nå at jeg er en vriompeis som bare skal ha en ny ovn.

Lenke til kommentar

Det jeg mener å si er at moderne ovner er lettere å brenne reint og energieffektivt i enn i gamle, ja man kan faktisk ikke strupe lufttilførselen så mye at de brenner ureint, men om man vet hva man gjør kan man i mange gamle ovner brenne like reint og energieffektivt som i mange av de nyere reintbrennende. 

Bytt gjerne ovn hvis du vil det, men som du selv sier: Utvalget i ovner med kokeplate er begrenset, så om du finner en virkelig god moderne ovn ved lavere vedforbruk som også kan koke oppvaskvann, tar jeg gjerne med tips, da vi på vår hytte har samme problemstilling. Så langt har jeg kommet til at alternativet er å bytte gammel 602 med ny F602, noe jeg har kommet til at ikke er mye å vinne på. 

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...