Gå til innhold

Søksmål: Krever at Apple åpner iOS for andre nettlesermotorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel på tide. Apple liker tilsynelatende ikke å levere noe tilbake for tilgangen til fri programvare. De vil kanskje helst bare ta andres arbeid og benytte det til egen inntjening.

Webkit er basert på KHTML, så de må gi ut alle endringer som fri programvare.

MacOS baserte de også på fri programvare (BSD), men siden BSD-lisensen tillater at de tar i bruk kildekoden uten å bidra med noe tilbake kan de gjøre som de vil der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fantastisk idiotisk sammenlikning, jeg regner med at han ikke klarte å finne en relevant sammenlikning.

"utgjør det samme som at Carrefour (et selskap tilsvarende Walmart) ikke ville selge andre bønner enn dem som er basert på Carrefours frø." Noe så og si alle store kjeder gjør, de selger kun det toppen bestemmer og hvis de ikke vil selge annet enn X så selger de ikke annet enn X.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel to språk som kan brukes på iOs, nemlig Objective-C eller Swift.

 

Er det virkelig noen som tror at noen kommer til å reimplementere en konkurrerende motor i ett av disse språkene når man kan få nesten all funksjonaliteten med et par linjer kode om man bruker integrert webkit?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Problemet er at Webkit er såpass gammeldags og ren hodebry for utviklere akkurat som IE6 var i sin tid.

 

Jeg har faktisk valgt å droppe iOS / Safari støtte i mine siste webapplikasjoner, dei fleste kundene finner dette også akseptabelt. Ekstrakostnaden for å støtte iOS i tillegg er ikkje verdt det.

Lenke til kommentar

Problemet er at Webkit er såpass gammeldags og ren hodebry for utviklere akkurat som IE6 var i sin tid.

 

Jeg har faktisk valgt å droppe iOS / Safari støtte i mine siste webapplikasjoner, dei fleste kundene finner dette også akseptabelt. Ekstrakostnaden for å støtte iOS i tillegg er ikkje verdt det.

Da har du rare kunder. For de aller fleste er det et absolutt krav med full støtte for iOs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nope, en bruker såpass betydelig ekstra tid med iOS / Safari idag at det blir fort økonomisk katastrofe og da er valget enkelt. De fleste bruker ikke Safari, og er enig med at iOS-støtte heller ikke egentlig trengs. Nå skal det noteres at jeg stort sett bare jobber med intranett applikasjoner for bedrifter, og der brukes som regel en desktop med Chrome eller IE. Jeg gjør alt av utvikling i Firefox siden den er veldig nøytral og sluttresultatet blir mest mulig kompatibel mellom de forskjellige nettleserene.

Endret av siDDis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Nope, en bruker såpass betydelig ekstra tid med iOS / Safari idag at det blir fort økonomisk katastrofe og da er valget enkelt. De fleste bruker ikke Safari, og er enig med at iOS-støtte heller ikke egentlig trengs. Nå skal det noteres at jeg stort sett bare jobber med intranett applikasjoner for bedrifter, og der brukes som regel en desktop med Chrome eller IE. Jeg gjør alt av utvikling i Firefox siden den er veldig nøytral og sluttresultatet blir mest mulig kompatibel mellom de forskjellige nettleserene.

Godt poeng! En overvekt av min omgangskrets bruker Epler og orker ikke Vinduer. Men jøje om noen av disse virkelig liker eller bruker Safari. Spesielt på nettbrett og telefon. Hva er greia med skrolling i sirup liksom? Det er rart hvordan et selskap som lager så mye bra som Eple klarer å føkke til med en fin samling kardinalfeil så store at ikke en gang Mikromyk ville tillat dem.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel to språk som kan brukes på iOs, nemlig Objective-C eller Swift.

 

Er det virkelig noen som tror at noen kommer til å reimplementere en konkurrerende motor i ett av disse språkene når man kan få nesten all funksjonaliteten med et par linjer kode om man bruker integrert webkit?

 

C/C++ er også tillatt på iOS (Objective-C er et påbygg til C). Blink motoren i Chrome er en 3 år gammel fork av WebKit og er skrevet i C++, så Google vil nok porte den til iOS ganske raskt om det tillates.

 

At Apple er restriktive med å tillate andre kjøretidsmiljøer på iOS er hovedårsaken til at vi har blitt kvitt avhengigheten til Java/Flash/Silverlight plugins, og det er derfor en god ting. I webutvikling i dag er det et større problem at nye rammeverk og biblioteker tas for raskt og ukritisk i bruk: http://idlewords.com/talks/website_obesity.htm

Lenke til kommentar

 

Aah, da så. Blant mine kunder er ca 75% av mobilbrukere på iOs.

Jeg også, og ikke faen om jeg bruker Safari.

-Bruker også ios på telefon, men bruker ikke safari. -Og om jeg MÅ bruke safari for en bedriftsapplikasjon, stiller jeg spørsmålstegn ved utviklerne, om de ikke støtter chrome eller firefox...
Lenke til kommentar

Dere misforstår, på iOS, så bruker dere "safari" uansett om det heter, Chrome, Firefox eller Opera.

 

På OS X derimot, så bruker nettleserene sine egne motorer, Blink (Chrome, Opera) Gecko (Firefox), Webkit (Safari)

 

Microsoft sine motorer er Trident (IE-serien) og EdgeHTML (Edge)

Endret av siDDis
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel på tide. Apple liker tilsynelatende ikke å levere noe tilbake for tilgangen til fri programvare. De vil kanskje helst bare ta andres arbeid og benytte det til egen inntjening. Webkit er basert på KHTML, så de må gi ut alle endringer som fri programvare.

MacOS baserte de også på fri programvare (BSD), men siden BSD-lisensen tillater at de tar i bruk kildekoden uten å bidra med noe tilbake kan de gjøre som de vil der.

 

Men sånn er det altså ikke. MacOS kjernen Darwin/xnu har stadig en BSD-lik lisens og kode blir f.eks speilet hit: https://github.com/opensource-apple/xnu

Ellers driver Apple en del andre åpne kilde-kode prosjekter:

https://developer.apple.com/opensource/

https://www.macosforge.org/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dere misforstår, på iOS, så bruker dere "safari" uansett om det heter, Chrome, Firefox eller Opera.

 

På OS X derimot, så bruker nettleserene sine egne motorer, Blink (Chrome, Opera) Gecko (Firefox), Webkit (Safari)

 

Microsoft sine motorer er Trident (IE-serien) og EdgeHTML (Edge)

Joda. Men Chrome på iOS har f.eks. fungerende skrolling.

Lenke til kommentar

Fantastisk idiotisk sammenlikning, jeg regner med at han ikke klarte å finne en relevant sammenlikning.

"utgjør det samme som at Carrefour (et selskap tilsvarende Walmart) ikke ville selge andre bønner enn dem som er basert på Carrefours frø." Noe så og si alle store kjeder gjør, de selger kun det toppen bestemmer og hvis de ikke vil selge annet enn X så selger de ikke annet enn X.

 

Er det en dårlig sammenligning bare fordi alle andre gjør det( din påstand)?

Hadde microsoft gjort det samme ville de vært dømt for lenge siden.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel to språk som kan brukes på iOs, nemlig Objective-C eller Swift.

 

Er det virkelig noen som tror at noen kommer til å reimplementere en konkurrerende motor i ett av disse språkene når man kan få nesten all funksjonaliteten med et par linjer kode om man bruker integrert webkit?

 

Ja

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er det vel to språk som kan brukes på iOs, nemlig Objective-C eller Swift.

 

Er det virkelig noen som tror at noen kommer til å reimplementere en konkurrerende motor i ett av disse språkene når man kan få nesten all funksjonaliteten med et par linjer kode om man bruker integrert webkit?

 

ObjectiveC er bare en extensions av C.

Det er fullt mulig å kompilere C/C++ for iOS. Men trenger kun ObjectiveC/Swift wrappers for å bruke API hooks. Så det bør ikke være noe problem for ett stort firma som f.eks å kompilere Blink for iOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...