madammim Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Dere kan vel avtale at eventuelt overskudd ved salg innen x år tilfaller deres felles sønn? Hva hvis din eks flytter rett inn hos en med god økonomi? Da ville jeg følt meg ganske snytt hvis jeg måtte gi deler av overskuddet til deres felles hushold. Tanken din er god, men å gjøre det uten forbehold virker litt "dum-snilt". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Tanken hennes med dette var visst at hun mente huset i dag ville blitt solgt over takst - altså den taksten en megler ville gitt og anbefalt oss å legge det ut til salgs for. Snakket litt sammen om dette, og tror jeg fikk henne til å innse at prisen vi får er en nøytral, profesjonell mening om hva huset ville gått for, og at dette i dag skal avgjøre oppgjøret oss imellom, uten avtaler utover dette. Megleren som solgte oss huset for 5 år siden kommer til uka. Har forklart ham situasjonen og ba om pris, men han sa han skulle gjøre det kostnadsfritt. Har bedt en megler fra et annet eiendomsmeglerfirma om å gi en pris også, så får vi to uavhengige vi kan bruke snittet av. (Ved veldig stort sprik kan vi vurdere å bruke en tredje også). Mer rettferdig enn dette kan det vel ikke gjøres når det kommer til kroner og øre. Neste nå er innboet. Hun kommer til å leie møblert nå, så for å bli ferdig med alt med en gang er det fristende å sette seg ned, bli enige om verdien på alt av hvitevarer og møbler, for så at jeg kjøper hennes halvdel av dette også. Da får hun pengene og kan bruke dette til å kjøpe seg nytt inventar når hun kjøper leilighet litt frem i tid. Jeg tror hun også ser på dette som en god løsning. Håper bare ikke det blir for tricky å skulle anslå prisen på en brukt dobbeltseng, en sofa kjøpt på tilbud for 2 år siden, kjøleskapet vi hadde med oss fra forrige leilighet osv. Anonymous poster hash: 36014...d1f Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 4. januar 2017 Del Skrevet 4. januar 2017 Den gangen jeg delte med min ex så kjøpte jeg ut hennes del av møbler for 60-70% av nykjøpspris. Kommer litt an på hvor nytt eller slitt ting er. Avrundet oppover. Det ble litt over hva ting hadde blitt solgt for på finn, men slapp da videre diskusjoner i etterkant. Skal sies at vi var begge studenter så var ikke allverden av verdier, men jeg ville avslutte med hodet hevet og ikke bli "han gniene vanskelige fyren som hun bør være glad hun ble kvitt". Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 4. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2017 Det samme tenker jeg. Dessuten har vi, tross alt, et sivilsert og vennskapelig oppgjør så langt. /TS Anonymous poster hash: 36014...d1f 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 23. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2017 Okay, nå har vi kommet et stykke avgårde. Har hatt to meglere på besøk, som helt uavhengig av den andre ga hver sin verdivurdering som lå 50.000 unna hverandre. Siden det var såpass lite differense vil jeg være grei å la den høyeste av disse ligge til grunn fremfor å ta snittet. Jeg taper 25.000, men bidrar til samarbeidet her. Vi setter opp et ark med fordeling av innbo, og en kolonne med pris for hver gjenstand jeg kjøper av henne. Typisk "store" ting som jeg må ha uansett, kjøleskap, komfyr, vaskemaskin osv. Min far har gjennom årene hjulpet oss med en del penger, og dette har vi vært enige om at skulle tilfalle meg ved et brudd. I tillegg skylder (snart eks-)kona min mor et beløp for et billån hun fikk av henne. Jeg kladder et helt enkelt, 1-sides ark der dette avklares, og vi signerer alle parter når oppgjøret er utbetalt hennes konto. Vil følgende være tilstrekkelig for at jeg skal kunne gå til banken og kartverket for å få skjøte og lån fullstendig over på meg? Eller må det brukes standardskjemaer e.l. for dette?Er det andre instanser som skal inn i bildet for å fullføre dette? (beløp tatt litt løselig for eksempelets skyld) --------- Avtale om oppgjør av eiendom og innbo ved separasjon --------- Mellom: <hennes navn, født dd.mm.åå> og <mitt navn, født dd.mm.åå>Følgende ligger til grunn for oppgjøret: Eiendommens verdi vurdert til: 4.000.000 (vedlegg 1+2)- resterende boliglån pr. 11/1-17: 2.300.000- <min fars navn>s tilskudd til <mitt navn>: 500.000= skal deles likt: 1.200.000/2 <hennes navn>s andel av eiendomsverdien: 600.000- <hennes navn> skylder <min mors navn> for bil: 200.000+ oppgjør for innbo: 50.000 (vedlegg 3)= utbetalt til <hennes navn>: 450.000 Nedenfor er signatur fra involverte parter på at de sier seg enige i beløpene som ligger til grunn, og at oppgjøret på 450.000 er overført til <hennes navn>.Dette signerte dokumentet gjelder som bekreftelse på at: - Skjøtet på eiendommen <adresse> kan overdras 100% til <mitt navn>- Boliglånet kan overføres med 100% ansvar til <mitt navn>- <hennes navn> er gjeldfri ovenfor <min mors navn> med hensyn til bil <regnr>- Eiendeler er fordelt som oppgitt i vedlegg 3(Dato, sted og signatur fra alle 4) Vedlegg:1: Verdivurdering fra megler 12: Verdivurdering fra megler 23: Avtale om fordeling av møbler, hvitevarer og annet innbo ------------------------ Anonymous poster hash: 36014...d1f Anonymous poster hash: 36014...d1f Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Kartverket kommer nok til å kreve skjøte på deres standardformular, som du finner her: http://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-eierskifte/skjote/ Hva banken krever aner jeg ikke, det enkleste vil nok være å spørre dem. Har dere andre utestående mot hverandre enn det dere nevner her? Hvis ikke, bør du skrive det. ("Etter dette oppgjøret har partene ingen krav utestående mot hverandre" e.l.) 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 23. januar 2017 Del Skrevet 23. januar 2017 Hva med å ha vitner fra hennes side? Ikke for å være negativ, men hvis forholdet mellom dere i ettertid blir dårligere og din eks føler seg "lurt" antar jeg det vil være mulig å hevde at avtalen ble underskrevet under tvang. Da ser det ikke særlig pent ut på papiret med 3 mot 1. Dette kan vel muligens juristene her inne svare på. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 24. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2017 Gode innspill begge to, dette tar jeg med. Fint å gjøre dette grundig, solid og gjeldende nå så det ikke blir mer snakk om det i fremtiden. Anonymous poster hash: 36014...d1f Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 24. januar 2017 Del Skrevet 24. januar 2017 Kjøleskap, komfyr, taklamper og mer følger med leiligheten når man kjøper og er nok inkludert i prisantydningen fra meglerne om dere ikke har bedt dem om annet. http://www.nef.no/ordbok/losore_og_tilbehor/ Ikke at det nødvendigvis er noe å krangle på, men så du nevnte disse tingene spesifikt lenger opp. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. januar 2017 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2017 Siden vi hadde med oss alle disse tingene sammen TIL huset da vi flyttet hit, så ser jeg det som naturlig av de betraktes som innbo og ikke en del av huset. Har snakket littegrann med henne, og hun virker å ha tenkt for seg selv at rubbel og bit av inventar til en ny bolig vil koste 100.000, og kom med et slags "motbud" til forslaget mitt. 50.000, og jeg kjøper ut alt fra henne. Har funnet nypris på en del av de største tingene: - Kjøleskap: 6000,- i 2009- Komfyr: 7500,- i 2009- Kaffetrakter: 1700,- i 2009- Sofa: 14300,- i 2014- Seng: 16000,- i 2011- Vaskemaskin: 5000,- i 2009- Tørketrommel: 3800,- i 2009- Spisestuebord: 3500,- i ?- Stol: 3000,- i ?- Vitrineskap: 3000,- i ?- Kommode: 1000,- i ?Dette er rundt 65.000 i nypris. Er jeg raus, rund og omtrentlig av meg, så anslår vi at dette er verdt halvparten (for meg) i dag, og en fair share for å kjøpe ut disse tingene ville vært 16.500 til henne. Da gjenstår resten av inventaret, og jeg betaler 33.500 for å kjøpe det ut fra henne. Dette er kjøkkenapparater, bilder, kniver, glasstøy, TV, anlegg, spisestoler, , støvsuger, diverse lamper, skap, hyller, 1 barneseng og 1 gjesteseng, gressklipper, snøfreser, utemøber, verktøy, hageredskap, grill mm.Hun føler hun får hjelp til å kjøpe halvparten av det hun trenger nytt, jeg slipper en masse hassle med å finne pris på hver minste lille ting og krangle med henne på det.Frister å skrive en avtale på dette, selv om jeg trolig betaler overpris. Anonymous poster hash: 36014...d1f Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. januar 2017 Del Skrevet 26. januar 2017 Høres ikke ut som en ublu løsning, det. Jeg vil ikke si du blir lurt eller presset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå