EnderTheBender Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hei alle sammen. Jeg vurderer å bestille en Sondors elektrisk fatbike, men spesifikasjonene av sykkelen gjør at den faller på "uregistrert moped" kategorien: 350W motor og akselerasjon uten pedaltrykk fra 0 km/t. Den er ikke farligste el-sykkelen der ute, og jeg anser 350W motor som et minimum for elektriske fatbikes mtp. tyngden og behov for litt ekstra trøkk om vinteren. Mitt spørsmål er, er det risky å investere i en slik sykkel mtp. forsikring? Generell innboforsikring dekker ordinære sykler og el-sykler. Kan et forsikringsselskap bruke den "overkraftige" motoren som et argument for å ikke dekke evt. tyveri? Er det noen her som har erfaring fra slike caser? Takker på forhånd for svar P.S. 250W grense på el-sykler i Norge er helt absurd. Vi deler ikke samme topografi som Nederland. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Helt klart, det er risikabelt. El-"sykkelen" du beskriver vil falle inn under kategorien motorvogn etter gjeldende lover og regler, og vil da være registreringspliktig. Det betyr også at du må tegne ansvarsforsikring, det er lovpålagt etter bilansvarsloven. Glem innboforsikring, den vil ikke på langt nær være tilstrekkelig. Hvis du blir innblandet i en ulykke med en uregistrert motorvogn, og du har skylden, hvor du også mangler lovpålagt ansvarsforsikring kan det få konsekvenser på flere plan. Om du mener 250W grensen er absurd er fullstendig irrelevant. Grensen er der, og den må du forholde deg til. Selv er jeg helt for en slik grense, "overkraftige" el-"sykler" utgjør en potensiell fare for andre syklister og har ingenting på sykkelveier, g/s-veier og sykkelfelt å gjøre. Endret 10. oktober 2016 av stigfjel 2 Lenke til kommentar
EnderTheBender Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Gode poeng, Stigfjel. Kan ikke si jeg er uenig. Alternativet faller sannsynligvis på fatbike som går på 100% menneskekraft. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 (endret) Mener å ha lest at det går på "nominell effekt" og ikke maks effekt. Så hvis denne er oppgitt til 250w på nominelt, skal du være innenfor grensene, og 350w kun er en maksimumseffekt som overskrides i spesielle situasjoner (som tyngre stigninger). Det viktigste er at du ikke får motorhjelp over 25km/t. Endret 24. oktober 2016 av Misantropen 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Og at man må tråkke for at motoren skal virke. 2 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 24. oktober 2016 Del Skrevet 24. oktober 2016 Sant nok. Har forresten sett at disse mopedlignende "elsyklene" som selges under navnet Scootipuff, også kan kjøres på håndgass fra 0-6km/t (samme fartsgrense som for leketøy). Etter dette må man tråkke for å få elektrisk hjelpekraft opp til 25km/t. http://scootipuff.no/ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå