LMH1 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Noen som har erfaringer med canaldigital GPON og splitter? Fra tidligere tråder ONT er merket 2.5G / 1.25G, som skal bety at båndbredden er 2.5 Gbps fra sentral, og 1,25 Gbps på retur. Da det er kjent: Video på 1550 nm, Ethernet er nedstream 1310 nm og oppstream 1490 nm. Vil noe slik fungere? SC/UPC 1*4 1x4 1 to 4 Module Singlemode Fiber Optical PLC Splitter Wide Operating Wavelength: from 1260nm to 1650nm Så avslutte med TP-LINK's TX-6610 Så har noen antakelse dette vil virke eller ikke? Da jeg antar TX-6610 ikke kan kobles sammen selv om den hadde hatt motsatt bølgelende på fiberen. Slik som TP-LINK MC220L kan. Eller tror dere mangeler på ipv4 adresser gjør man ikke man splitte ytteligere? Da man måtte ha 3-4 ipv4 adresser per kunde hvis dette skal fungere? Burde man i terorien få 500\500 mbit hastighet eller mere på alle porter de deler på denne kapasiteten? Endret 10. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Du kan ikke kjøre vanlige SFP'er på en PON-linje, da knekker du PON i hele nabolaget/bygget. PON oppstrøm går på timeslots mens vanlige punkt-til-punkt SFP'er ikke kan kommunisere med en ONU. Videre så trenger du uansett en RF-modul for å få video. Hvorfor kan du ikke bare bruke ONT'en som følger med? Edit: Det er uansett ONU som bestemmer båndbredden din, både opp og ned. Du kan ikke overstyre det fra klient-siden om det er det du prøver på. Endret 10. oktober 2016 av Rim 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Fordi, jeg vil teste det ut, men mener GPON Splitter blir samme som hub? Da i teorien kan få 10 TB\S hastighet da fiberen begrenser, men problemet her er vel mediaconverterene som må kryperes? Og slik belaster nettverket unødvendig? Da f.eks hadde man leiet ut huset hadde naboen eller leietakeren fått full tilgang til mitt nett bare som eksempel eller løses dette med forskjellig kryptering på CPE\ONT eller mediaconverteren? Synd TP-LINK's TX-6610 muligens ikke støtter kryptering? Trenger ikke video, er kun bredbånd jeg trenger. Men vil gjerne vite om det finnes andre mediaconveter som kan fungere uten å ødlegge hele utstyret? TP link T-6610 er eneste man kan muligens for kjøpt fra butikk. Da TP-LINK MC220L er beregnet på P2P linjer med andre bølgelengder. Tror du hvis man hadde riktig ONT så funger splitteren? Eller må man ha Huawei MA5600T Series OLT eller ligdene i tilegg? Endret 10. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Fordi, jeg vil teste det ut, men mener GPON Splitter blir samme som hub?Nei, det er en optisk splitter. GPON er i prinsippet en buss med timedivision, i motsetning til ethernet som levde på kollisjonsdeteksjon. Da i teorien kan få 10 TB\S hastighet da fiberen begrenser, men problemet her er vel mediaconverterene som må kryperes?Nei, du kan ikke teoretisk få 10TB/s med en lysbølge. Optikken i motsatt ende støtter det uansett ikke. Mediekonverteren må ikke krypteres. Datastrømmen må krypteres, men det gjør den ikke større. Og slik belaster nettverket unødvendig?Nei. Hvorfor insisterer du konsekvent å synse om ting uten å ha snev av grunnlag for det? Da f.eks hadde man leiet ut huset hadde naboen eller leietakeren fått full tilgang til mitt nett bare som eksempel eller løses dette med forskjellig kryptering på CPE\ONT eller mediaconverteren?Det står på wikipedia. Og ja - som kabel er data kryptert. Trenger ikke video, er kun bredbånd jeg trenger. Men vil gjerne vite om det finnes andre mediaconveter som kan fungere uten å ødlegge hele utstyret? Du må åpenbart ha en tranceiver for GPON. Det er forsåvidt hyllevare, uten at jeg gidder lete opp en nå. Hvorfor vil du ikke bruke utstyret ISPen gir deg? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Fordi utstyret begynner å bli gammeldags nå. 2.5 gigabit ethernet burde være rett rundt gjørne. Samme med fjerning av koblingsalg. Så vil gjerne bevise TP-LINK's TX-6610 faktisk funger. Det er den beste jeg finner så langt. https://www.finisar.com/optical-transceivers/ftgn2117p2txn https://routerboard.com/SFPONU http://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/interfaces-modules/transceiver-modules/datasheet-c78-736392.html Er det disse man trenger i så fall? Men det er ikke direkte billig. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Fordi utstyret begynner å bli gammeldags nå. 2.5 gigabit ethernet burde være rett rundt gjørne. Samme med fjerning av koblingsalg. Så vil gjerne bevise TP-LINK's TX-6610 faktisk funger. Det er den beste jeg finner så langt. Hvorfor er utstyret utdatert? Du får uansett ikke høyere fart av å ha nyere utstyr. Og om ISPen tilbyr høyere hastighet på et senere tidspunkt vil de sende deg nytt utstyr, akkurat slik Canal Digital gjør i dag. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Lite tro på det kommer noe annet en 800\800 mbit hastighet. Vet speedtest ofte kan måle mellom 600-700 mbit før det stupes ned til 500 mbit. Hvis ikke telenor kommer med "pilottest fiber fri hastighet" der utstyret hos kunden kan være avgjørende faktor. Litt på samme måte med telenor mobilt bredbånd\netcom neste år? Da de vet det er få kunder som har slik hastighet. Koster det dem lite å tilby. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Lite tro på det kommer noe annet en 800\800 mbit hastighet. Vet speedtest ofte kan måle mellom 600-700 mbit før det stupes ned til 500 mbit. Hvorfor har du lite tro på det? 1Gb er jo det f.eks. Lyse/Altibox leverer. Og speedtest kan utmerket fint måle høyere hastighet - og det strupes heller ikke ned til 500Mb. Igjen kommer du med fri fantasi. Hvis ikke telenor kommer med "pilottest fiber fri hastighet" der utstyret hos kunden kan være avgjørende faktor.De må nødvendigvis ha matchende utstyr i sin ende - og hvorfor i alle herrens dager skal de komme med slikt? Du har ikke fnugg av innsikt i dagens markedssituasjon. Alt over 100Mb/s er i praksis kjapt nok for antakelig godt over 95% av befolkningen. Og av de som vil ha høyere, er fortsatt 100Mb/s mer en nok til at ting funker. Litt på samme måte med telenor mobilt bredbånd\netcom neste år?På mobilt bredbånd selger de overføring, ikke hastighet. Høyere hastighet vil stortsett si at du får brukt det du betaler for fortere. Det er på ingen måte sammenlignbart med markedstilstanden på fast tilkobling. Igjen kommer du jo med fullstendig spinnville påstander! 7 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 (endret) Han må få lov til å spørre og ha meninger da, selv om de ikke alltid er så realistiske. Når det gjelder PON så er det viktig å huske at opptil 64 husstander deler samme fibertråd. Det vil si at når "sentralen" sender trafikk til en kunde så sender den trafikken på fibertråden som går til (opptil) 63 andre husstander. Det kan være kryptering påslått her får å unngå om noen har en hjemme-mekka ONT og sier ja takk til all trafikk. I den trafikken fra sentralen til deg går det noen management pakker (faktisk ikke pakker, men er inkludert i frame'en med nyttetrafikken) hvor ONU får vite hvilke timeslots den kan få lov til å sende data til sentralen. Når den da sender til sentralen vil den samtidig fortelle hvor mye tid den trenger neste gang og så er det opp til ONT å se om du får lov til det eller ikke (bl.a. pga hvilken hastighet du betaler for). Du sender da trafikk på den samme fiber-tråden som går til alle naboene dine da på en bølgelengde som ikke de (eller du) "lytter" på. Det er altså en helt annen protokoll som ligger i bunn her som ikke vanlige SFP'er støtter. Du kan kjøpe en ONU SFP og kjøre det inn i en hvilken som helst svitsj (nesten) men disse er gjerne dyrere enn en ONT. Du vil uansett ikke få noe mer hastighet da ONU bare kan "prate" når ONTen bestemmer det. Om du kommer med en ræva/ikke-kompatibel ONT/SFP ONT så kan du fuck'e opp din og naboenes trafikk. For å ta tankegodset ditt litt videre så kan man teoretisk kjøre GPON på én bølgelengde, video på en annen og f.eks. 4x1 Gbps bølgelengder på samme fiber. Da må du, som du er inne på, kjøre splittere for å skille mellom gpon/video og 1 Gbps i begge ender (sentralt og hjemme), men dette er et logistikkmareritt for ISPene så det skjer ikke. Da kan du heller håpe på at f.eks. WDM-PON er (økonomisk) levedyktig. Da deler man fortsatt en fiber med alle naboene men man har en egen bølgelengde per kunde slik at du får en dedikert 1 Gbps bølgelengde. Det er mulig man klarer mer, har ikke sett på det på noen år nå. Uansett så begrenses kapasiteten din til utstyret som står i sentralen (som alltid). Endret 10. oktober 2016 av Rim 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Men WDM-PON så er problemet alt bortsett fra fiberen blir byttet? Kan noen si kostnadforskjell på Gpon vs P2P vs WDM-PON. I borettslag må vel lønne seg å ha en fiber per husstand? Uansett veldig godt svar fra rim, men alikevell forstår jeg ikke helt hva som setter hastighet, eller om mac adressen\CPE eller mediaconverteren er den som låser hastigheten. Da du sier ONU bestemmer hastigheten, men hvordan gjøres det mac adresse? Sambåndnummer? Som ofte er serienummer på hjemmesentralen? Godt mulig du har rett hjemmesentralen er låst til levrandøren. Men vet fremdeles ikke sikkert om TP-LINK's TX-6610 kan brukes. Om bølgelegden er nedstrøm\oppstrøm etc. Veldig mye hensyn å ta. Eller vil du si i mitt tilfelle bør jeg gå over til p2p og ha egen linje? Da telenor\canaldigital og get tar mere for raskere hastighet og fremdeles koblingsalg. Så vet ikke om GPON\WDM-PON er dyrere i drifskostnader ved raskere hastighet? Antar når man går over til 10 gigabit PON vil prisene bli stive? Samme antar man med docsis 3.1 full duplex at fiber er like greit. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Når det gjelder kostnader så må man se på TCO (Total Cost of Ownership) som er en kompleks øvelse avhengig av mange faktorer og som er grunnen til at samme ISP kan rulle ut VDSL2 ett område, PON et annet, AON et tredje osv. så her får du ikke noe klart svar. Det vil også variere fra ISP til ISP. Det vil uansett bli en fiber per husstand, uansett hvilken løsning du velger. Med AON må du ha en switch som krever strøm, med PON så har du en passiv splitter som du kan grave ned i bakken. Switchen vil stå i kjelleren eller en egen hytte som ISP setter opp. All fiberen fra hver husstand går da til en splitter eller switch og så går det en fiber fra den til ISPs aggregeringspunkt hvor enn det måtte være. Som sagt så konfigureres ONT med hvor mye kapasitet du skal få. Dvs om du betaler for 10 Mbps og får 50 Mbps trafikk fra Internett så kastes 40 Mbps og 10 Mbps sendes til deg. Når du får denne trafikken så sier ONT til ONU hvor mye du får laste opp. Når ONU sender opp trafikk sier den hvor mye den vil sende neste gang. ONT vurderer da om du får lov til det. Om du f.eks. ber om få sende opp 50 Mbps (egentlig går dette i micro-sekunder men i praksis blir det det samme) men bare får lov til å sende opp 10 Mbps så gir ONTen ONUen bare nok tid til å sende 10 Mbps med data (så kan naboen sende). Hvilken teknologi du bruker for å overføre dataen din er egentlig fullstendig relevant. Om du bundler VDSL2 linjer, har en punkt-til-punkt fiber, PON, Coax, radio, whatever så får du en viss kapasitet som koster x penger. Hva som er tilgjengelig er avhengig av eksisterende infrastruktur og hvor mye det ev. koster å utvide kapasiteten på dette. Siden det er mest (salgs)volum på AON og PON så vil dette ha lave produksjonskostnader og økt konkurranse som vil si at det er billigere for ISP å kjøpe inn, men det må også regne inn lønninger, kursing, RMA, SLA, management, overvåkning, vedlikehold, osv så det er et ganske kompleks kostnadsbildet som viser seg når du ser hvor mye makt økonomene/controllerene har for se om det er lønnsomhet i ev. investeringer. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Så det er ikke mulig å beregne f.eks større borettslag på la oss si på 100 boliger. For et størrre området hva kostnadene er f.eks GPON mot AON. Mener det er slik GPON siden den er splitter ikke får så langt rekkevidde kanskje tilsvarene multimode fiber. Selv om det kan oppgraderes til 10 gigabit PON blir dette vesentlig dyrere en AON. Da SFP+ kan brukes på AON men ikke GPON slik jeg forstår det. Men Splitting av fiber kan ikke brukes på AON. Er driftkostnadene høyere på docsis\ GPON\Gfast? Derfor Get\canaldigital og telenor den eneste levrandør som tar linjeleie. Eller innrømmer du det er kun for å tjene ekstra? For gleder meg til den dagen informasjonen er i media. Tviler på canaldigital klarer å bevise det er dyrere å drive en altibox\homenet tar i utgifter. Men godt mulig homenet\altibox vil ende som vinneren i 2020 hvis de klarer å bygge ut fiberen rask nok. Endret 12. oktober 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Rim Skrevet 12. oktober 2016 Del Skrevet 12. oktober 2016 (endret) Så det er ikke mulig å beregne f.eks større borettslag på la oss si på 100 boliger. For et størrre området hva kostnadene er f.eks GPON mot AON. Nei. Hvor langt unna har ISP'en fiber? Hvordan blir fremføringsveien til borettslaget? Hva slags utstyr er det der ISP har fiber? Hvor mange porter, kan man utvide med flere porter, switcher, hva er uplinken, hvor mye trafikk er det der nå, er det nok strøm, nok back-up batteri, osv. osv. Mener det er slik GPON siden den er splitter ikke får så langt rekkevidde kanskje tilsvarene multimode fiber. Nei, det er samme fiber, det eneste er at du får dempning for hver splitter og litt per connector. Selv om det kan oppgraderes til 10 gigabit PON blir dette vesentlig dyrere en AON. 10G PON er nødvendigvis ikke dyrere enn 10G AON. Som med alt annet, it depends. Da SFP+ kan brukes på AON men ikke GPON slik jeg forstår det.Men Splitting av fiber kan ikke brukes på AON. Det er korrekt, men det er bare en del av kostnadsbildet. Er driftkostnadene høyere på docsis\ GPON\Gfast? "It depends". Derfor Get\canaldigital og telenor den eneste levrandør som tar linjeleie. Telenor er regulert på kobberlinje. På coax så har operatørene lokalt monopol og begynner å få press fra myndighetene om mangel på konkurranse. Derfor tilbyr de bitstream før de blir tvunget til det (altså regulert). Eller innrømmer du det er kun for å tjene ekstra? Det er ikke noe jeg kan innrømme da jeg ikke jobber hos en ISP, men samtlige ISP er forpliktet til sine aksjonærer å tjene penger så alt de gjør er for å tjene penger, enten på kort eller lang sikt. For gleder meg til den dagen informasjonen er i media.Tviler på canaldigital klarer å bevise det er dyrere å drive en altibox\homenet tar i utgifter. Men godt mulig homenet\altibox vil ende som vinneren i 2020 hvis de klarer å bygge ut fiberen rask nok. Det er ikke akkurat en hemmelighet at ISPene gjør alt for å tjene penger. Det er ikke noe begrensning på hvor mye penger de får lov til å tjene så om Telenor vil tjene mer penger enn altibox så står de fritt til det. Det er der kapitalisme og markedskrefter kommer inn. I områder med monopol, da spesielt coax, så vurderer som sagt myndighetene å regulere det. Endret 12. oktober 2016 av Rim 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. november 2016 Forfatter Del Skrevet 8. november 2016 (endret) https://www.telenor.no/bedrift/fiber/index.jsp?icid=b-forside-tile-160916-fiber Telenor bedriftkunder kan få 1 gigabit\s eller 10 gigabit. Problemet slik jeg ser det hvis jeg ikke vet, er jeg antar de går for P2P linjer istedenfor GPON. Men finner ingen steder hvor lang rekkevidde GPON faktisk har 500\1000 meter? For det er flere grunner private ikke vil gå for bedriftavtale. For det første er nok prisene minst 4 dobbelt av hva 500 mbit koster for privatperson. Fleste trenger ikke fast ip adresse, med mindre de har egne server. Som i prinsippet er fast frem til strømbrud\ eller routeren kobles ned. For det andre sies det SLA avtalen kanskje har begrensinger med tanke på bruk uten for norge i form for peringavtale? Det finnes noe som heter IPVPN Fiber men vet ikke det internetlevrandørene kan bruke dette i fremtiden å bytte levrandør på fiber og fremdeles beholde fiberutstyret? Hvis noen vet om Altibox\Telenor har samme fiber på bedriftsiden? Da det hele handler om å route trafikk fra et sted til et annet og logge trafikk. Da jeg antar bedriftavdelingen skal ha penger for å hjelpe kunder. F.eks intern support, det kan fort koste 1000 kr timen. Endret 8. november 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 8. november 2016 Del Skrevet 8. november 2016 Da jeg antar bedriftavdelingen skal ha penger for å hjelpe kunder. F.eks intern support, det kan fort koste 1000 kr timen. Tja. Vanlige er vel heller at man betaler ekstra som bedriftskunde nettopp pga. bedre supportrettigheter/muligheter - f.eks. ekstra rask respons ved behov for hjelp, prioritet hvis tekniker må sendes ut osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå