aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Ledning fra en ende av rommet til den andre, så gjennom veggen, i åpent anlegg, skulle ikke tro det var så mye utfordringer å støte på. Pluss koble på osv da, vet jo det er mer enn å bare strekke kabelen Skal ikke gjennom noen rør eller noen vanskelige steder, nå har jeg ikke sett hva som faktisk har blitt gjort enda da jeg ikke vil stå over folk som jobber, vet selv hvor plagsomt det er. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Tror forresten det er lærling/helt nyutdannet, det var en annen innom i starten for å finne ut hva som skulle gjøres, men det betyr vel bare at jeg lønner begge, eller er veilederen til lærlingen gratis? Ser for meg at jeg blir fakturert for en time for veilederen og to timer for lærlingen og kjøring for begge... Endret 27. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Lærlinger bruker å ha halv timelønn. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Joda, men minst dobbel tid også ser det ut som, pluss en påbegynt time med veilederen og kjøring for to? Tvilsomt at jeg bruker de igjen ser det ut som, men får vente til regninga kommer... Endret 27. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Vel håndverkere bruker å være dyrt. Og du kunne jo gjort nesten alt selv (borring av hull, trekking og spikring av kabelen) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Jeg vet jo det er dyrt, men det er tidsbruken jeg reagerer på. Ser for meg å betale for en minst 3 timer for noe som ikke burde tatt en time engang. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Lærlinger skal ikke jobbe uten tilsyn av faglært. Men det er heller ikke ditt problem. Jeg ville krevd at fakturerte timer er antall timer rasjonell drift, og det å gjennomføre en briefing på en så liten jobb er ikke rasjonelt. Lærling skal heller ikke ha betalt for km når han sitter på i servicebil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 De hadde jo hver sin bil. Nå vet jeg ikke om det faktisk var lærling eller en nyutdannet, men virket ikke som om han ikke fikk ta noen avgjørelser og ble fortalt hvor han måtte legge kabelen, hvor koblingsboksen skulle stå osv, så jeg antar det. Håper for hans skyld at han er førsteårs-lærling egentlig Men, han koblet da alt selv etter veilederen hadde dratt, og dro uten at noen så på jobben. Får se på regningen når den kommer, men jeg stusset jo litt på at det kom 2 biler for å montere en kontakt uten... Briefingen tok jo ikke mer enn ett par minutter, "sett boks der, så legger du ledningen langs den listen og borrer der". Men å legge ledningen tok jo nesten 2 timer. Altså, koble på en koblingsboks, spikre kabelen fast i en trelist, borre hull i grunnmuren(tok bare noen få minutter), og skru på en apparatbryter ute. Virker som om han brukte 1,5 time på de to første punktene. Jeg har sett penere opplagte kabler også "ikke noe problem å legge ny kurs" sa han når han kom, er veldig glad jeg ikke valgte det, for da hadde de vel ikke vært ferdig enda... Lenke til kommentar
Akse Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Ærlig talt, det er enkelt å stå på sidelinjen og si hvor enkelt og kjapt ting skal gjøres. Timene går fort når man er på en jobb. Jeg var elektriker før, og en veldig enkel jobb kan fort ta litt tid. At de kom to stykker kan være såpass enkelt som at de kom sammen fra en annen jobb eller at han, som du sier, er lærling. Men det å legge opp et stikk fra en annen stikk på treverk er vel rundt en times jobb, ja. Pluss kjøring selvsagt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Også må ikke skjemaveldet glemmes. Materialliste, timeliste, kilometer, risikovurdering, sluttkontroll og samsvarserklæring. Er nesten ikke noe som heter 1 times jobb lengere uansett hvor lite det er som skal gjøres. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. november 2016 Forfatter Del Skrevet 3. november 2016 Jobben her varte i 2 timer. Alt annet kommer jo i tillegg, men har ikke får faktura enda så vet ikke hvor mye eller hva de fakturerer for. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 3. november 2016 Del Skrevet 3. november 2016 Jeg skal ikke uttale meg om denne elektrikerens tidsbruk, til det kjenner jeg litt for lite til detaljene men bare nevner at det i tillegg ligger et skjemavelde bak. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 5. november 2016 Del Skrevet 5. november 2016 Moderatormelding En del innlegg er flyttet over i tråden angående tråden Elektriske arbeider, da det passer seg bedre å ha en slik generell diskusjon angående hva som er lov og ikke der. Fra nå av så holder vi oss til denne trådens tema når vi er i denne tråden. Kommentarer på moderering tas på PM eller i egnet tråd for tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå