aklla Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg har ett sikringsskap som er bygget inn i ett "rom" med der all strøm og ventilasjon går. Dette er ett rom uten noen form for tilgang fra noen sted, det er vel på ca 50x50cm og går fra loft til kjeller. Ettersom det ikke er noe form for tilgang bakfra, er det mulig for en elektrikker å legge opp noe skjult fra det skapet? Det er jo helt vanlig å ha skapene innebygget i dag, hvordan løser de det egentlig? Skal ha kurs til varmepumpe som han kan legge enten via loft eller i kjeller, men er det mulig for han å legge det dit skjult uten tilgang bak sikringsskapet? Det er ca slik, ingen vegger eller noe som stikker ut, kun en dør. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Kommer han til ovenifra eventuelt? Det som ofte gjøres, er å borre hull i taket i det skjulte rommet, så tar man på hull inne i skapet som går oppover og fisker gjennom en kabel der som går opp til taket. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Han kommer inn ovenifra og underifra, gjennom taket/gulvet i rommet. Det er så vidt jeg kan se ett vanlig tak inni rommet så det er jo bare å borre fra loftet og ned. Kan de legge kabler "løst" sånn, uten rør? så for meg at man måtte ha rør å legge det i, noe som jeg tenker er vanskligere å fiske med enn en kabel. Inni skapet er det heller ingen synlige ledninger eller rør, kun sikringer osv. Men regner med at han skrur ut platen sikringene er festet på slik at han får tilgang bak? Skapet er slik som dette inni(ignorer den røde rundingen): Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Legger som regel prefix, rør med kabel eller ledning. Må borre et hull i toppen av skapet etter man har åpnet frontdekselet før man kan fiske gjennom. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Stemmer, sikringene sitter jo så klart ikke fast i dekselet slik jeg tenkte Men det høres jo ut som en ganske grei jobb for en elektriker, jeg så egentlig litt for meg at jeg måtte lage en stor luke inn bak skapet slik at han kunne drive på bak skapet også. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Går det ikke an å gjøre det slik da? 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Enkel jobb for en elektriker Dekslene er mest for å idiotsikre skapene Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Ikke helt plankekjøring så vidt jeg har skjønt situasjonen, men man blir dreven fisker av å jobbe som elektriker. Den største utfordringen blir vel å feste røret i skapet med muffe, men eventuelt kan man dra røret helt inn med et større hull og tette rundt etterpå. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Er vel ikke det letteste kanskje, men det er vel kanskje en forholdsvis vanlig jobb for de? Står ett innebygget kjøleskap ved siden av det rommet som jeg kan sette en service-luke i om det vil lønne seg veldig, da får elektrikkeren tilgang til baksiden og oversiden via den, nok tilgang til å kunne feste/guide røret inn bak sikringsskapet ihvertfall Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Ja, hvis du hadde gjort det hvis det ikke er til noe spesiell ulempe for deg så vil han se på deg som skikkelig kamerat i så fall. Vet ikke hvor mange kronene det er for en vanlig inspeksjonsluke men er sikkert ikke store kosten. Og hvis det er gips så er det jo rimelig fort gjort. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2016 Må jo gjennom selve skapet og en trevegg, men med feinsag er det jo ikke så store jobben Luke på 30x30 koster jo ikke mer enn 200, det burde holde i massevis. Og hvem bryr seg om det en luke over kjøleskapet uansett, er jo ett sted bare dritt samler seg uansett. Men, ser ikke for meg å legge opp noen nye kurser på veldig lenge, så det blir jo nesten engangs-bruk... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 Så litt bedre i sikringsskapet og skrudde av dekselet for å bare se hvordan det så ut bak Men, la merke til noe, jeg har en egen 16amp sikring til boden rett innenfor der varmepumpen står. Jeg har vært så opptatt av at den må ha egen kurs at jeg ikke har tenkt at det er mulig å bruke en annen. I boden er det jo bare en fryser som står, så jeg kan vel bruke den kursen Men, har denne varmepumpen http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/MSZFH35VEE1/mitsubishi-varmepumpe-fh35 hvor mye strøm har jeg da igjen på en 16amp sikring? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Ganske kurant jobb for en boligelektriker, ja. I verste fall kan man jo fjerne noen av panelbordene for å komme til. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Fjerne noen av panelbordene??? Endret 11. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 Hvis du har trepanel rundt skapet ditt så er det fullt mulig å fjerne en plank pent hvis det ikke er noen andre muligheter. Fjerner bare baksiden av noten når du skal ha den på igjen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2016 (endret) Ahh Nei, det er smartpanel og det blir jo en del styr med lister etterpå Men, tror jeg kan bruke en eksisterende kurs som jeg nevnte litt lengre opp Endret 11. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 Elektrikkeren var enig i at det var en god ide å bruke den 16amp kursen som alt var der. Sjekket litt ekstra hva den går til, hele to kontakter i en relativt liten bod, kan jo lure litt på hva tidligere eier trengte en egen 16amp kurs for i en bod... Hva mener dere forresten er fornuftig tidsbruk på å koble opp en kontakt ute? Må da koble på en eksisterende kurs/ledning, strekke og feste under 10m kabel og koble på en koblingsboks på eksisterende ledning? Pluss borring osv gjennom veggen så klart, Elektrikkeren har drevet på i snart to timer nå, jeg så for meg type en halvtime - en time Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Tja, på en time burde vel mye være gjort synes jeg. Treverk eller mur? Er naturligvis mer jobb hvis det er mur. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2016 (endret) Treverk, og det er jo i en bod, så finishen trenger jo ikke være perfekt heller akkurat. Det er jo en 10 kabler som kommer fra ett hull i taket så det sier seg litt selv. Mulig jeg er godt vant, men elektrikkeren jeg har brukt før har lagt opp strøm i ett helt rom på type en time og all strøm til stue og kjøkken helt fra sikringsskapet på en rundt arbeidsdag(2 personer brukte en halv dag) Endret 27. oktober 2016 av aklla Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. oktober 2016 Del Skrevet 27. oktober 2016 Hørtes litt i overkant ut mm han har støtt på noen betydelige utfordringer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå