Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkoblingen til nettet ble borte. Trenger hjelp.

Anbefalte innlegg

Jeg mistet plutselig tilkoblingen til nettet og klarer ikke å koble meg inn igjen. Jeg har prøvd å sette inn et ekstra nettverkskort, men får beskjed om at dette ikke har gyldig IP-konfigurasjon.

Dette gjelder på min stasjonære maskin. Jeg klarer å koble til med samme kabel med en bærbar pc, så problemet må ligge i maskinvaren eller innstillingene på den stasjonære pc-en.

Det som er merkelig er at dette skjedde mens jeg allerede var tilkoblet nettet, så et eller annet merkelig må ha skjedd.

Hvordan kanjeg klare å finne ut av dette? Er det noen her som kan hjelpe meg å feilsøke dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-135366

Ugyldig IP konfigurasjon kan bety 2 ting her:

1) IP adressen til default gateway er endret.

2) Ugyldig subnet mask.

Bruke du DHCP server så må du selvsagt sette nettverkskortet til å til å motta adresser automatisk. Tviler på at du ikke har prøvd dette, men greit å ta det opplagte først.

Lenke til kommentar

Ugyldig IP konfigurasjon kan bety 2 ting her:

1) IP adressen til default gateway er endret.

2) Ugyldig subnet mask.

Bruke du DHCP server så må du selvsagt sette nettverkskortet til å til å motta adresser automatisk. Tviler på at du ikke har prøvd dette, men greit å ta det opplagte først.

Jeg har kabel fra Get og aner ikke hvilken server de bruker. Hvordan forandrer jeg evt. nettverkskortet til å motta adresser automatisk?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

1) Du høyreklikker på nettverkikonet

2) Velger "Open Network and Sharing center"

3) Change adapter settings

4) Høyreklikk på adapteret og velg properties

5) Velg IPv4 og properties

6) Obtain IP address automatically, det samme på DNS server

7) Kryss også av på "validate settings upon exit"

Lenke til kommentar

1) Du høyreklikker på nettverkikonet

2) Velger "Open Network and Sharing center"

3) Change adapter settings

4) Høyreklikk på adapteret og velg properties

5) Velg IPv4 og properties

6) Obtain IP address automatically, det samme på DNS server

7) Kryss også av på "validate settings upon exit"

Instillingene var allerede slik du har beskrevet, men "validate settings" teksten hadde en grå farge og gikk ikke an å trykke på.

Nettverkskortet som jeg satte inn var en god del år gammelt, faktisk fra Windows 98 epoken. Tror du at det kan ha noe betydning? Driveren til kortet ble innstallert og kortet vises under enhetsbehandling.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Da må du finne eterminal vindu ikonet, og høyreklikke på og velg kjør som administartor.

Her skriver du ipconfig /release og trykker ENTER

Så skriver du ipconfig /renew og trykker ENTER

Legg merke til om du nå får en ny ip adresse. Hvis du får en adresse som begynner på 169.254.x.x, så er det et tegn på at DHCP server ikke er funnet, og du har ingen fysisk adgang, eller at noen har blokkert deg. Sørg for å slå av brannmuren temporært hvis du ikke får noen adresse annet enn 169.254.x.x.

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...