PantZman Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Hei.Har vært en del i Filippinene og leker med tanken på å importere møbler av tropiske treverk og bambus (og div andre gjenstander) til Norge, i første omgang som hobby/enkeltmannsforetak for så å se hvordan det går.Et problem jeg ser er at Regnskogfondet forbyr folk å kjøpe varer av disse tresortene.Ikke helt relevant, men har også lest at stat og flere kommuner i Norge ikke har lov til å bruke slikt tømmer i bygg.Likevel er det flere møbel og byggekjeder som selger møbler, parkett og lignende av disse tresortene. Så ulovlig ser det altså ikke ut til å være (mer et moralsk dilemma?).Sjangsen for å ikke få solgt varene er selvfølgelig til stede men har ikke planer om å bruke mer penger enn vi (jeg og madammen) har råd til å tape.Har selvfølgelig mange spørsmål og det å filtrere all den nyttig og unyttig informasjonen som er på internett er ikke lett.Noen som vet noe om import av trevarer til Norge? Må de behandles med noe f.eks for å drepe eventuelle små blindpassasjerer som er uønskede i Norge?Vil jeg bli lynsjet av rabiate miljøaktivister (o.l.) for dette? Edit:Kom over noe info angående behandling av treverk som kan være relevant: Metoden som anvendes av virksomhetene i denne ordningen er varmebehandling som er en internasjonalt anerkjent metode for å eliminere skadegjørere i trevirke. Behandlingen innebærer at trevirket oppvarmes til minst 56°C kjernetemperatur og at temperaturen holdes på dette nivået i minst 30 minutter. Edit: Litt mer Endret 9. oktober 2016 av PantZman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå