AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hei, Dette er casen: Mine besteforeldre lever enda, men er så gamle at de kommer til å gå bort ganske snart. Mine besteforeldre har fire barn hvor to av de er døde, blandt disse min far. De er så gamle (90++) og de tuller en del, derfor har eldste datteren kontroll over økonomien deres. De to gjenlevende barna deres bor i nærheten av mine besteforeldre og har hjulpet de en god del med praktiske ting. Jeg bor 8 timer unna (bil) og har ikke anledning til å komme å hjelpe, men snakker med de via telefon en til to ganger i uken. Fikk vite at de to gjenlevende barna til mine besteforeldre har gitt de 200.000 hver i pengegaver. Mulig det er fortjent, men hva er jussen bak dette, er det lovlig? Kanskje vanskelig å bevise at mine besteforeldre var bevist på dette og at de er blitt urimelig overtalt til å gjøre det. På en annen side så bor de på eldresenter, mistet førerkort og de trenger hjelp til å styre økonomi. Vil si de kanskje er et lett offer til å bli overtalt til noe slikt. Hva bør jeg gjøre? Jeg mister en betydelig del av arven til min far nå, men også en prinsippiel sak. Anonymous poster hash: 268f7...68e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg skrev feil i førstepost: gave fra mine besteforeldre til de to gjenlevende barna. Anonymous poster hash: 268f7...68e Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det er ingenting som forhindrer besteforeldrene dine å gi bort gaver. Det skal en del til for at disse gavene er ugyldige etter avtalerettslige regler, og det er helt håpløst å bevise. Men en gave kan altså være ugyldig fordi noen har utnyttet en annens "nødstilstand, letsind, forstandssvakhet, uerfarenhet eller det avhengighetsforhold som som denne står i til ham", jf. avtl. § 31. Hvor terskelen går for hva som er "utnytte" her vet jeg imidlertid ikke. Ellers: Som hovedregel kan man gi bort gaver uten at det får betydning for arven. For at det skal få betydning for arven må ett av to vilkår være oppfylt: Enten må det være en dødsdisposisjon, hvilket i praksis betyr at de enten ligger for døden, eller at det er en type gave som ikke får noen betydning for dem før de dør. Pengegaver er vanligvis ikke av denne typen, fordi det å ha mindre penger på konto har betydning for dem. Alternativt så må det godtgjøres at det ville være i tråd med deres ønsker at det ble tatt hensyn til disse gavene ved arveoppgjøret. I så fall forkortes arven til de som fikk penger med beløp tilsvarende det de allerede har fått. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hva bør jeg gjøre? Jeg mister en betydelig del av arven til min far nå, men også en prinsippiel sak. Så du er sur fordi du får mindre arv? Gir de bort pengene uten å bli lurt og ikke er senile så har du ikke noe du skulle sagt. De kan kjøpe flakslodd for alt de har hvis de vil det. En ting jeg stusser veldig på er at den eldste datteren har kontroll på økonomien. Det tilsier vel at de ikke kan styre det selv og tilsier vel også at det er datteren som har fikset med gavene. Det virker veldig mistenksomt. Jeg synes du bør ta en prat med besteforeldrene dine og din tante. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Takk for gode svar! Det ser da ut til at dette blir en kinki sak å ta videre, dessuten vil det skape misnøye i familien hvis jeg tar det videre. Er ikke sur fordi jeg ikke får penger. Men ønsker heller at mine besteforeldre bruker pengene på private helsetjenester slik at de får bedre dager den siste tiden. Nei, ønsker ikke å ta det med mine besteforeldre, de har så liten tid igjen og de er ikke helt klare i toppen. Vil at de skal få en fredlig slutt. Anonymous poster hash: 268f7...68e Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det er vel der problemet hans ligger. At besteforeldrene ikke er tilregnelige nok til å kunne føre sin egen økonomi. Jeg vil si at datteren deres har en interessekonflikt når hun gir seg selv en gave på 200 000 på vegne av sine foreldre. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Det er vel der problemet hans ligger. At besteforeldrene ikke er tilregnelige nok til å kunne føre sin egen økonomi. Jeg vil si at datteren deres har en interessekonflikt når hun gir seg selv en gave på 200 000 på vegne av sine foreldre. Det kan vere slik du framstiller det, at dottera gjev seg sjølv ei gåve, men ho kan også bare vere sekretær/rekneskapsførar og ta seg av det praktiske etter ordre. Gamle folk er ofte glømske og synest det er ei lette å få sleppe å halde auga med betalingsfristar, kome seg til banken(!) og slike ting. Likevel kan dei vere klare nok i toppen og vite kva dei vil. Så vi veit rett og slett ikkje. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Instituttet for slike dobbeltroller er Fylkesmannen og vergemålsordningen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Har barnebarn egentlig noen rett på arv? (Tipper de får farens arv fordelt på antall barn) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Barnebarn trer inn i forelderens sted, med arven fordelt likt på hver gren. Hvis vi tenker oss tre barn, ett død, avdøde hadde to barn har vi fire arvinger, hvorav to arvinger (barna) arver en tredjedel hver og to arvinger (barnebarna) arver en sjettedel hver. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Det skal ganske mye til (lite klar i toppen) for å få et vergemål. Jeg tror det er ennå vanskeligere å få omgjort disposisjoner tilbake i tid. Men det er bare å kontakte fylkesmannen og vergemålsordningen og høre hvilke muligheter som finnes. Ta vare på dokumentasjon på både gaven og nåværende mental helsetilstand, til arv blir aktuelt. Ta kontakt med tante og forklar saken så det ikke kommer som et sjokk når dine besteforeldre går bort. Da er hun forberedt på at det kan bli kompensert i arveoppgjøret og vil antagelig skape mindre dårlig stemning i familien enn om det kommer som en overraskelse. Lenke til kommentar
guest_anon Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Har kontroll over økonomien deres? Er de umyndiggjorte og hun er verge? hvis ja, er det vergen som har gitt gaver? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Ta kontakt med tante og forklar saken så det ikke kommer som et sjokk når dine besteforeldre går bort. Da er hun forberedt på at det kan bli kompensert i arveoppgjøret og vil antagelig skape mindre dårlig stemning i familien enn om det kommer som en overraskelse. Trådstarter bør tenke seg grundig om og lodde stemninga i familien før han følger dette rådet. Faren er stor for at familien mener at de to fortjener denne påskjønnelsen, og at trådstarter, som aldri har hjulpet besteforeldra nevneverdig, er uspiselig grisk. I verste fall kommer han ingen veg, og blir dessuten utstøtt av familien. Så kjenn på vannet før du hopper uti! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå