Gå til innhold

Ferjefri E39: Ubåtteknologi skal bidra til å finne optimal bruløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Over vann og fundamentering basert på den velprøvde condeep-teknolgien. Dette har vi gjort før, og dette kan vi. Når grunnforholdene er kartlagt så bør resten være plankekjøring.

Lenke til kommentar

"– Her vil det tas stilling til om man ønsker et konsept over eller under vann for å krysse Bjørnafjorden, sier han."

 

Hvorfor enten eller?

En flytebro med fleksible ledd og rørmodul hvor skip kan passere, burde være et alternativ.

Lurer egentlig på om dette alternativet er utredet.

Trolig kan milliarder spares dersom modellforsøk ikke avdekker vesentlige problemer.

Dette er en løsning som ville kunne fungere selv uten anker til bunnen ved moderate lengder, men for å redusere strekkreftene kan anker brukes.

Anker brukes da som på flytebrygger for å hindrer rykk.

Fordelen med denne løsningen er at den kan brukes på alle fjordkryssinger(uavhengig av lengde), og en sparer penger ved å serieprodusere både flyte- og rørmoduler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

"– Her vil det tas stilling til om man ønsker et konsept over eller under vann for å krysse Bjørnafjorden, sier han."

 

Hvorfor enten eller?

En flytebro med fleksible ledd og rørmodul hvor skip kan passere, burde være et alternativ.

Lurer egentlig på om dette alternativet er utredet.

Trolig kan milliarder spares dersom modellforsøk ikke avdekker vesentlige problemer.

Dette er en løsning som ville kunne fungere selv uten anker til bunnen ved moderate lengder, men for å redusere strekkreftene kan anker brukes.

Anker brukes da som på flytebrygger for å hindrer rykk.

Fordelen med denne løsningen er at den kan brukes på alle fjordkryssinger(uavhengig av lengde), og en sparer penger ved å serieprodusere både flyte- og rørmoduler.

Er det noe jeg har null interesse av så er det å kjøre bil i et betongrør som er senket ned midtfjords. Det er for mange ukjente variabler i et slikt konsept. Bruer og tunneler i solid fjell har vi flere hundre år med kompetanse på.

Lenke til kommentar

 

"– Her vil det tas stilling til om man ønsker et konsept over eller under vann for å krysse Bjørnafjorden, sier han."

 

Hvorfor enten eller?

En flytebro med fleksible ledd og rørmodul hvor skip kan passere, burde være et alternativ.

Lurer egentlig på om dette alternativet er utredet.

Trolig kan milliarder spares dersom modellforsøk ikke avdekker vesentlige problemer.

Dette er en løsning som ville kunne fungere selv uten anker til bunnen ved moderate lengder, men for å redusere strekkreftene kan anker brukes.

Anker brukes da som på flytebrygger for å hindrer rykk.

Fordelen med denne løsningen er at den kan brukes på alle fjordkryssinger(uavhengig av lengde), og en sparer penger ved å serieprodusere både flyte- og rørmoduler.

Er det noe jeg har null interesse av så er det å kjøre bil i et betongrør som er senket ned midtfjords. Det er for mange ukjente variabler i et slikt konsept. Bruer og tunneler i solid fjell har vi flere hundre år med kompetanse på.

"Er det noe jeg har null interesse av så er det å kjøre bil i et betongrør som er senket ned midtfjords."

 

Det er snakk om 2 stålrør på 30 m dyp, som ligger med 50 avstand for å få styrke sideveis.

Med 80 km/h er du i røret 30 sek.

Jeg er heller ingen modig mann, men dette skulle jeg tort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...