Gå til innhold

Hvor lang reklamasjonstid er på dyre moderne smartphones?


Stigma

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hvordan tolkes reklamsjonrett i forhold til smartphones i disse dager - når telefoner gjerne koster 5-6-7 tusen? Reklamasjonretten opererer typisk med "2 år" og "betydelig mer enn 2 år" som i praksis gir 5 år reklamasjonrett.

 

Finnes det noen uttalelser fra forbrukerrådet eller lignende som fungerer som en veiledende pekepinn på hvilke rettigheter man har i disse dager? Dette har jo forandret seg veldig mye over de siste årene da (high-end) mobiltelefoner har blitt like dyre og avanserte som laptopper i praksis.

 

Takk for all feedback :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bransjen følger "mobildommen" fra Høyesterett i 2007. Ser ut som alle leverandørene følger dette (men noen følger bare egen fabrikkgaranti og forhandler må "krangle" for å få gjennom reklamasjonssaker) og Forbrukerrådet sier ikke imot. Da er praksisen denne: "Bransjen ble deretter enig om at det er fire år som er normen. Dette betyr at dagens mobiltelefoner har fire års reklamasjonsfrist, men en forbruker må gjerne reklamere også det femte året, men man vil da ikke få medhold.".

Lenke til kommentar

I følge TV2 er det fem år: http://www.tv2.no/a/2720005

Også i følge Dinside: http://www.dinside.no/okonomi/dette-kan-du-kreve-av-butikken/61207432

 

Reklamasjonsfristen er to år etter kjøp, eller fem år ved varer som er ment å være vesentlig lenger enn to år. PC-er, nettbrett og mobiler er typiske eksempler på sistnevnte.

I følge Elkjøp (http://www.elkjop.no/cms/20131205_142848/aftersales-0016-din-garanti-reklamasjon-og-servicevilkar/): 

 

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel TV, PC, hvitevarer, stasjonære hi-fi-anlegg og mobil- og smarttelefoner. 

 

Jeg vil altså påstå at det er 5 år.

 

Edit: Etter loven opereres det med to reklamasjonsfrister. To år, og fem år for produkter ment å vare i mer enn to år. Elektronikkbransjen har derfor ikke lov til å sette 4 år som reklamasjonsfrist. Det er enten to år, eller fem år.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Jeg mener ganske sikkert at dommen i Høyesterett i 2007 slo fast at en mobiltelefon bør ha levetid på minst 3 til 4 år slik at bransjen ble enig om fire års levetid ved reklamasjon.

 

At lovverket sier 2 eller 5 år reklamasjonsfrist betyr ikke det at dette er en fasit, man vektlegger også rettspraksis og med en såpass tydelig avgjørelse i Høyesterett om opptil 4 år så virker det som om at det er denne avgjørelsen bransjen holder seg til, inntil det kommer nytt lovverk eller en ny domsavgjørelse av prinsipiell betydning som sier noe annet.

 

Det er uansett ingen hindring fra å reklamere på en mobiltelefon etter 4,5 år men det er godt mulig man blir avslått og må ta hele runden i rettsystemet i ett forsøk på å få igjennom kravet sitt.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Jeg vil altså påstå at det er 5 år.

 

Edit: Etter loven opereres det med to reklamasjonsfrister. To år, og fem år for produkter ment å vare i mer enn to år. Elektronikkbransjen har derfor ikke lov til å sette 4 år som reklamasjonsfrist. Det er enten to år, eller fem år.

Det er 5 års reklamasjonsrett på mobiler og Elektronikkbransjen har ikke satt en egen frist. Det er snakk om praksis etter en dom. Hvis du leser dommen fra Høyesterett så kom man fram til at en mobiltelefon har en forventet levetid på 3 til 4 år. Dette er vesentlig mer enn 2 år, men man kan ikke reklamere på noe som har levd lengre enn forventet levetid. Dette ble gjennomgått grundig av jurister etter dommen og har vært praktisert i snart 9 år uten at Forbrukerrådet har gjort noe mer med det. Jeg mener at en høyesterettsdom og juristers tolking av denne i tillegg til Forbrukerrådets "godkjennelse" veier en smule tyngre enn din personlige mening.

 

 

 

 

Edit/tillegg:

En annen ting er at problemstillingen gjelder svært få i praksis. De fleste bytter telefoner så ofte at dette ikke er relevant. Og av de tilfellene som gjelder telefoner mellom 4 og 5 år, så er det en stor andel som har fysiske skader som gjør at de blir avvist uansett.

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må vi jo holde oss til hva loven sier - og hva som er avgjort i høyesterett:

 

Forskjellen på reklamasjon og garanti

Forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å reklamere på mangler ved en vare innen to år, eller fem år for ting som er ment å vare vesentlig lenger.

En garanti skal gi deg rettigheter utover de du får gjennom Forbrukerkjøpsloven, og kan variere i tid og omfang.

 

 

http://www.dinside.no/bolig/hvor-lang-reklamasjonstid-er-det-pa-smaelektronikk/61575086

__________________________

 

Uansett er 5 år lang tid for et utsatt produkt som en mobil er, men i praksis utgjør vel ikke dette noe stort problem, nei. - Samtidig er den jo ment å vare lengre enn to år - og da blir det fem.

Endret av GeirHH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...