AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg har fått tilbud om forbrukslån fra flere forskjellige tilbydere, men vet ikke hvordan det fungerer og det er litt irriterende. Jeg kommer fra en familie som ikke gadd å lære bort grunnleggende økonomi til meg, sannsynligvis fordi de er idioter som ikke kan noe om det selv slik som økonomien deres går til helvete, og dette er en av tingene jeg ikke har lært. Det jeg lurer på er om det fungerer som et kredittkort hvor man ikke betaler noe før man bruker av lånet, at det er en lånegaranti liksom, eller om man får det på konto og betaler renter fra første dag selv om man ikke bruker pengene. Har fått med meg såpass at det må betales "etableringsgebyr" eller hva det kalles, når lånet gis. Er det noen som kan mye om dette som kan opplyse meg? Anonymous poster hash: f1258...1c2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Min oppfatning er at forbrukslån er en uting, men nå er ikke jeg noen økonom. Personlig lever jeg etter prinsippet om å ikke bruke penger man ikke har. Eneste unntaket for min del er huset, da det skal godt gjøres for hvermannsen å hoste opp et par millioner. Slik jeg har forstått det så blir det vel i samme gata som kredittkort. Så lenge man kan betjene det og ha kontroll så er det ikke noe problem. Men vi er ofte bygd slik at mye vil ha mer og da sliter man fort hvis man bruker over evne. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Først og fremst: Ikke ta opp forbrukslån. Det finnes fornuftige måter å bruke kreditt på, men forbrukslån er et veldig dårlig produkt. Betalingsutsettelse kan være fornuftig for eksempel om det er veldig lang leveringstid (da kan du rette samme innsigelser mot kredittgiver som du kan mot selger, så lenge kreditten er gitt etter avtale med selger), eller du vet med sikkerhet at du får større beløp inn på konto snart men trenger penger nå (f. eks. i forbindelse med bytte av bolig. Har megler fått oppgjør på konto men det tar tid å få utbetaling, er det ikke noe problem å låne i mellomtiden og ikke betale renter). Kredittkort kan gi store fordeler, og kan stort sett betales ned rentefritt. Forbrukslån derimot, er dyrt og gir ingen fordeler. Det sagt: Forbrukslån innebærer at du får penger inn på konto umiddelbart, det er ingen kreditt du kan trekke på som kredittkort. Det betyr at renter løper på hele beløpet, vanligvis fra fra utbetalingsdag, uavhengig av hvordan du bruker det. Hva skal du bruke lånet på? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) TS: Veldig flott at du spør om dette. Mange mangler elementær kunnskap om økonomi, noe som gjør det vanskelig å ta de riktige valgene. Vi som foreldre bør lære våre "barn" basiskunnskapen om dette, men skjønner at dette er noe som har vært fraværende i ditt tilfelle (slik det blir der foreldrene mangler økonomisk innsikt og forståelse). Når du tar opp lån, er det den sikkerheten som stilles til disposisjon for banken som avgjør hvilken rente du får på lånet. Med sikkerhet for et lån menes noe som du eier, men som banken kan ta pant i, og ta fra deg og selge dersom du ikke oppfyller dine forpliktelser. Den beste sikkerheten for en bank er fast eiendom, derfor er det lavest rente på boliglån. Sikkerhet i bil er også ansett som brukbart, så billån er ikke så mye dyrere enn boliglån. Forbrukslån brukes mye til, som navnet viser, forbruk, som kan være alt fra sydentur til ny TV og what not. Fellesnevneren er at de som tar opp forbrukslån vil skaffe seg noe de egentlig ikke har råd til, og ender opp med at det blir enda dyrere. Når du tar opp et forbrukslån, gir banken deg et lån uten at du må stille noen sikkerhet. Renten på lån uten sikkerhet blir myyye høyere enn lån med sikkerhet, så de som har mulighet låner heller opp på boligen enn å ta forbrukslån. Et forbrukslån får du overført til din brukskonto, og kan bruke med en gang. Rente og gebyrer løper selvsagt fra dag 1. Et kredittkort kan du bruke når du vil, og du får en faktura en gang i måneden på det du har brukt. Dersom du betaler innen fristen, vil det som regel ikke være hverken rente eller gebyrer på dette. De som roter seg bort innen personlig økonomi er de som får kredittkort og bruker dette til grensen, tar opp forbrukslån for å betale kredittkortet, bruke kredittkortet til maks neste periode, ta opp nytt forbrukslån for å dekke dette, osv til banken sier stopp. De sitter da med et stort og dyrt forbrukslån (eller gjerne mange mindre forbrukslån) til høy rente, og ubetalte men forfalte kredittkortkrav med enda høyere rente. Endret 9. oktober 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 TS: Veldig flott at du spør om dette. Mange mangler elementær kunnskap om økonomi, noe som gjør det vanskelig å ta de riktige valgene. Vi som foreldre bør lære våre "barn" basiskunnskapen om dette, men skjønner at dette er noe som har vært fraværende i ditt tilfelle (slik det blir der foreldrene mangler økonomisk innsikt og forståelse). Det er desverre mange foreldre som ikke eier økonomisk innsikt. Kan jo nevne at det kun er jeg i familien som har en ordnet økonomi, de andre, heller ikke foreldrene mine, skjønner dette med utgifter over tid og hvor mye man sparer på å heller ha en god buffer i stedet for ta opp forbrukslån. Men, ang forbrukslån, så er det som nevnt ett lån man kan bruke til hva som helst. Vil du ha ny tv til 15 000 og ikke har råd kan du ta opp forbrukslån. Men den vil da koste deg kanskje 20 000 men over tid det har du ihvertfall ikke råd til. Forbrukslån er en fin måte for de med for lite penger til å få enda mindre penger... Har man ikke råd til det man vil ha har man ikke råd til forbrukslån heller da det fordyrer det man vil ha. Anonymous poster hash: 7f802...a66 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Takker folkens Da er ikke forbrukslån noe for meg. Anonymous poster hash: f1258...1c2 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Skal en ha nytte av kredittkort så bør sperren være på det du maks klarer å betale tilbake i måneden Jeg har falt i den fellen flere ganger (ja jeg er dum..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå