Br?stopp Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Jeg har installert noe Windows versjoner gjennom tidene, men denne gangen har jeg gjort en feil. Jeg valgte Norsk hele veien under installasjonen. Det som er merkelig er at alt fra mapper so for eksempel nedlastinger, så står det Hämtade filer. Hjelpetekster kommer også på svensk. Er det noen der ute som kan gi meg et tips om hva jeg har gjort feil under installasjonen? Selv velkomsthilsen på skjermen ved oppstart er på svensk. Ellers så står alt annet på norsk. En annen sak er at jeg får ikke pekeplata til å skrolle verken opp eller ned (må bruke piltastene). Her ser jeg ikke bort i fra at jeg kan ha gjort en "fingerfeil" Dette gjelder en brikkny Lenovo IdeaPad 500-15ISK På forhånd takk! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Hvor har du kjøpt denne? Virker som du har kjøpt en IdeaPad som er satt opp for svenskt marked Alle slike PC'er kommer jo ferdig satt opp fra leverandør med ett standard språk (og det er faktisk ikke helt enkelt å få helt vekk). Når du så velger ett annet språk ved installasjon (jeg velger *alltid* engelsk) så har du nå to språk.Så må du etterpå velge hva som skal være standard (Language settings, Regional settings). Men som sagt: Det opprinnelige språket(default) fra installasjons-partisjon er der fremdeles og vises ved boot, updates.. osv.. før din profil lastes inn. Så det beste rådet er som vanlig å formattere og gjøre en *clean* install.Da kan det være en fordel å ha lastet ned "sære" drivere fra produsent (Levono) for den versjon av Windows du skal installere. Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 9. oktober 2016 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2016 Hvor har du kjøpt denne? Virker som du har kjøpt en IdeaPad som er satt opp for svenskt marked Alle slike PC'er kommer jo ferdig satt opp fra leverandør med ett standard språk (og det er faktisk ikke helt enkelt å få helt vekk). Når du så velger ett annet språk ved installasjon (jeg velger *alltid* engelsk) så har du nå to språk. Så må du etterpå velge hva som skal være standard (Language settings, Regional settings). Men som sagt: Det opprinnelige språket(default) fra installasjons-partisjon er der fremdeles og vises ved boot, updates.. osv.. før din profil lastes inn. Så det beste rådet er som vanlig å formattere og gjøre en *clean* install. Da kan det være en fordel å ha lastet ned "sære" drivere fra produsent (Levono) for den versjon av Windows du skal installere. Hjertelig takk for rask tilbakemelding! Jeg fikk en misstanke om at noe ikke stemte. Jeg kjøpte maskinen på Elkjøp, etter å ha byttet inn en Acer jeg ikke var fornøyd med. Da jeg jeg startet Acern for første gang for noen dager siden, så kom velkomsthilsen på norsk, og etter å ha definert region, språk og alt det som hører med, forble den norsk. Forbasket irriterende når man betaler et 1/8 trillebårlass med penger for å få en "midt på treet maskin". Det første jeg gjorde var å sjekke om plomberinger på emballasjen var intakte, og det var de. Har brent meg på "B" vare en gang tidligere hva angår PC fra Lefdal. Du skriver "clean" installering. Det er noe jeg svært gjerne kunne tenke meg å få. Jeg er til tider så lei av all den søpla de putter inn i maskinene, at det halve kunne være mer enn nok. Bruker sjelden noe av det uansett. Kunne du være behjelpelig med en link til en forståelig installasjon som en med litt under midt på treet med peiling på Windows. send den gjerne som en PM. Hvis jeg nå skulle finne ut at jeg ikke ønsker å beholde denne maskinen, er det mulig å sette den tilbake til sin opprinnelige tilstand (fabrikkopsett)? Takker igjen for rask tilbakemelding. Ha en fin søndag. Beste hilsen Paal P.S. Jeg regne med at det ikke er noe prblem å returnere maskinen til Elkjøp på bakgrunn av dette, Uansett, så er det 30 dagers åpent kjøp. D.S. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Fra windows 8 kan du bytte windows språk i OSet på "alt" inklusive windows utseende , dialogbokser , velkomst bilde før boot. Separat fra keyboard launguage. http://www.howtogeek.com/232659/how-to-change-the-display-language-in-windows-10/ Du må bare gjøre alle tingene og på rett plass. Mangler windows 10 en localization når du stiller det inn vil denne automatisk laste seg ned i bakgrunnen. Programvare og drivere som støtter localization detekterer og installerer seg med den regionen windows er oppsatt med om det ikke spør deg om "language". Glem "clean installering" i tradisjonell forstand. I windows 10 gjør men dette uten å fjerne windows oem operativ systemet på pcen.(Reset PC) Uønsket programvare er bare å uninstalle. Endret 9. oktober 2016 av syar2003 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Glem "clean installering" i tradisjonell forstand. I windows 10 gjør men dette uten å fjerne windows oem operativ systemet på pcen.(Reset PC) Uønsket programvare er bare å uninstalle. Nå har jeg ikke gjort noe "clean install" av Win10 selv. Faktisk har jeg vært lite aktiv med sliktt (installering) på en stund. Så jeg må derfor anta at du vet mye mer om dette. Likevel ser jeg fort (Google) at det er fullt mulig å gjøre en "clean install" av Win10 også, noe jeg tror er å foretrekke for de som vil ha *all* plass på HD/SSD og/eller liker å ha mest mulig "manuell" kontroll på partisjoner. Og det er vel ikke alltid slik at "Uønsket programvare er bare å uninstalle". I det minste er det unødvendig bruk av tid å fjerne all den s**la mange produsenter velger å legge inn på en "preinstallert" maskin. Endret 9. oktober 2016 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Ja , men man bruker ofte mye lengre tid på å gjøre det slik og kan få noe overraskelser underveis som gir ulike problemer/utfordringer en ikke har sett i forkant Utsagnet baserer jeg på gjentatte innlegg her på forumet "Windows" "Maskinen fungerer ikke" . Det er alltid masse spesifikke drivere til laptopper man først ikke tenker over. Mye er koplet internt i laptoppen via usb og det er ikke alltid lett å identifisere hvilket type webcam f.eks. Ofte er det mange ulike drivere for ulike modeller av en laptop versjon. Og mange har vanskeligheter med å finne drivere å få dette opp igjen skikkelig (det lages da poster på dette forumet om hjelp). Det neste er at brukeren ikke har fått noe installasjons media sammen med en ny oem windows laptop i form av DVD eller USB. Reset PC funksjonen i windows 10 = clean install. Man slipper driver problematikk aktiverings problematikk boot og installasjons media problematikk Og ikke minst er laptoppen intakt med den leverte oem programvare og recovery om man skulle kreve kostnadsfritt retur,garanti,rma. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Ja, har lest meg opp nå, og du har selvfølgelig rett. Det er for de fleste beste løsning å gjøre en Reset i Win 10. Kan være en utfordring å få på plass alskens sære drivere på en laptop dersom man velger den litt "tunge" veien. Helt tomme (formaterte) SSD/HD for installasjon av OS, og deretter alle drivere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå