Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 29 minutes ago, bzzlink said: Når det er 10 år gammel bil man ser på, så ville jeg brydd meg mindre om merke, og mer om teknologi. Skulle jeg kjøpt en 10+ år gammel bil, ville gått for en bil med: 4-sylindret bensin rekkemotor uten pustehjelp manuell gearkasse (helst uten dual-mass svinghjul) trekk på 2 hjul (foran eller bak blir smaksak, men ikke 4WD) solid registerkjedeløsning, ikke registerreim så lite komfortelektronikk som mulig, helst manuelt klimananlegg servicehistorikk Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Nå er stort sett alle verkstedene i Norge en del av en større kjede eller mafia om du vil. De 4 store er Mobile, Sulland, Møller og Bertel O Steen. De skal alle finansiere sine 150 millioner kroners anlegg i alle store byer. Som Opel-mann har jeg merket at deleprisene på Opel har skutt i været etter at Bertel O Steen tok over. Så det hjelper ikke stort snart hva du kjøper da du havner inn under en av disse kjedene/importørene. Det jeg kan anbefale er å skaffe seg maskinskadeforsikring, noe som regel er under full kasko. Den gjelder til bilen er 8 år gammel og dekker uforutsette skader på motor og drivverk. Ikke uvanlig at du må koste på bilen 20-30-40 tusen i en smell nå om dagen om du er uheldig. Skjønner godt at nettbutikker som selger deler til halv pris går så det suser. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Opelduude skrev (38 minutter siden): Nå er stort sett alle verkstedene i Norge en del av en større kjede eller mafia om du vil. De 4 store er Mobile, Sulland, Møller og Bertel O Steen. De skal alle finansiere sine 150 millioner kroners anlegg i alle store byer. Som Opel-mann har jeg merket at deleprisene på Opel har skutt i været etter at Bertel O Steen tok over. Så det hjelper ikke stort snart hva du kjøper da du havner inn under en av disse kjedene/importørene. Det jeg kan anbefale er å skaffe seg maskinskadeforsikring, noe som regel er under full kasko. Den gjelder til bilen er 8 år gammel og dekker uforutsette skader på motor og drivverk. Ikke uvanlig at du må koste på bilen 20-30-40 tusen i en smell nå om dagen om du er uheldig. Skjønner godt at nettbutikker som selger deler til halv pris går så det suser. Som en liten fra sidelinjen her... Har en Citroen med den etterhvert velkjente 2-liter dieselen (180-ish hk). Motoren står i temmelig mange biler, ikke bare PSA. Etter at BOS overtok som distributør av PSA har ikke bare prisene på deler økt, men de har og gjort noen interessante endringer på service. Nå er tiden på bytt av regreim senket fra 10 år til 5 år. Husker ikke KM men den og er betydelig redusert. 150.000 til 100.000KM, elns. I Sverige, Danmark, Tyskland og Frankrike kjører de fremdeles på samme lange intervall. Kun Norge kjører med veldig kort intervall. Og det er helt unødvendig på disse. De pleier ikke å spise reimer, så svjv ingen saklig grunn for å halvere tiden på reimbytte, annet enn å tjene mer peng. Nylig trengte jeg ny tannstang til bilen. 17.000 for selve delen. Delepusheren på Mobile, en hyggelig kar som har jobbet i Møller tidligere, kunne trøste meg med at samme delen (altså en tannstang, ikke identisk del, men samme tyske fabrikat ZF) ville kostet minst 10.000,- mer hos Møller. Det glade vannvidd av noen priser. Identisk del, identisk fabrikat, koster 11.000,- hos Eurodel. Ble tipset om et firma i Der Reich som renoverer tannstanger så bra at de er bedre enn nye, med garanti, til rundt 4.500,- totalt. Ja takk sa jeg til det. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 Habla Møberg skrev (7 minutter siden): Som en liten fra sidelinjen her... Har en Citroen med den etterhvert velkjente 2-liter dieselen (180-ish hk). Motoren står i temmelig mange biler, ikke bare PSA. Etter at BOS overtok som distributør av PSA har ikke bare prisene på deler økt, men de har og gjort noen interessante endringer på service. Nå er tiden på bytt av regreim senket fra 10 år til 5 år. Husker ikke KM men den og er betydelig redusert. 150.000 til 100.000KM, elns. I Sverige, Danmark, Tyskland og Frankrike kjører de fremdeles på samme lange intervall. Kun Norge kjører med veldig kort intervall. Og det er helt unødvendig på disse. De pleier ikke å spise reimer, så svjv ingen saklig grunn for å halvere tiden på reimbytte, annet enn å tjene mer peng. Nylig trengte jeg ny tannstang til bilen. 17.000 for selve delen. Delepusheren på Mobile, en hyggelig kar som har jobbet i Møller tidligere, kunne trøste meg med at samme delen (altså en tannstang, ikke identisk del, men samme tyske fabrikat ZF) ville kostet minst 10.000,- mer hos Møller. Det glade vannvidd av noen priser. Identisk del, identisk fabrikat, koster 11.000,- hos Eurodel. Ble tipset om et firma i Der Reich som renoverer tannstanger så bra at de er bedre enn nye, med garanti, til rundt 4.500,- totalt. Ja takk sa jeg til det. Jepp. Det er helt sykt og virkelig kunstig høye priser som en dag stopper seg selv, da folk rett og slett ikke har råd. Hvordan personer som har 2 biler og boliglån har råd til å levere bilen sin på merkeverksted og betale full pris for alt skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 Hanhijnn skrev (På 21.1.2022 den 7.36): At det er mye feil på franske biler er noe som henger igjen fra flere tiår tilbake. Jeg har hatt 3 forskjellige Citroën'er i den perioden, og er godt fornøyd med både kvalitet og nivået på service-kostnader. Har du kjørt Citroen C4, stasjonsvogn? Kun 111hk (1,6l) så litt liten motor, men får inntrykk av at det er god kjørekomfort i disse bilene. Setene ser meget gode ut bla. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 24. januar 2022 Del Skrevet 24. januar 2022 Borger___ skrev (19 timer siden): Har du kjørt Citroen C4, stasjonsvogn? Kun 111hk (1,6l) så litt liten motor, men får inntrykk av at det er god kjørekomfort i disse bilene. Setene ser meget gode ut bla. Nei, den bilen og den motoren har ikke jeg personlig vært borti. Men har heller ikke hørt noe negativt om den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå