Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Servicekostnader på forskjellige merker


Anbefalte innlegg

Jeg ser på å kjøpe ny bil, og som en faktor der har jeg lyst å undersøke hva det koster å ha service på de forskjellige merkene. Forstår jo at det er forskjell på de forskjellige servicene, og om man har registerreim kontra registerkjede (for å nevne noe). 

 

Jeg har forsøkt å søke rundt, men finner egentlig ingen god oversikt. Noen som vet om en oversikt? Evt. Kunne vi prøvd å samle info fra forskjellige eiere? Jeg ser på en C klasse 2013. 

 

Har hatt Ford i noen år, vil si jeg ligger på mellom 3 og 4 tusen i snitt på servicene. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt endel Citroën, og har stadig blitt positivt overrasket over edruelige priser på service. Ikke billig, i mitt hode er alle verksteder dyre (pga lønnsnivå, etc), men Citroën har altså gitt meg positivt inntrykk, har aldri fått sjokkregninger fra de.
Igrunnen det samme med Opel, som på meg virker til å være forholdsvis flinke til å lage servicevennlige biler og dertil kostnadsnivå. Dog ikke uten unntak, det er modellavhengig.

VAG later til å prøve å ta inn den lave nybilprisen gjennom servicene. I utgangspunktet normale priser på servicene, men når det ofte kommer tillegg til servicen så blir det ikke så rimelig likevel. 12.000,- for en registerreimbytte på en Golf er ran på høylys dag! Samme jobben på en Mitsubishi ligger på 6-7.000,-.....

I familien har vi 4 Mercedeser. E, C og B. Alle er godt fornøyd med kostnadsnivået, selv om det har vært altfor mye verkstedsbesøk med de eldre E-ene (stort sett garanti, men det tar jo mye tid). Det som gjør at jeg er litt nysgjerrig på en Mercedes i fremtiden, er at alle jeg kjenner som har det merket virker til å slå seg til ro med bilen. Det forteller meg endel om bilens kvaliteter.

Lenke til kommentar

Unngå motor med registerreim, gå for registerkjede istedenfor. Verkstedtimer i Norge er for kostbart til å styre med reim.

 

Jeg kjører selv en Toyota Prius. Jeg slipper å bytte bremser siden den bremser som regel med elmotoren, og den har ikke registerreim, men kjede.

 

 

Lenke til kommentar

Unngå motor med registerreim, gå for registerkjede istedenfor. Verkstedtimer i Norge er for kostbart til å styre med reim.

 

Jeg kjører selv en Toyota Prius. Jeg slipper å bytte bremser siden den bremser som regel med elmotoren, og den har ikke registerreim, men kjede.

I en ideell verden skulle alle motorer hatt kjede, som varte. Slik er det dessverre ikke. Det er mange motorprodusenter som har utfordringer med kjede også. Kjedestrekk, svikt i kjedestrammermekanismen, m.m. VAG har hatt mye utfordringer med dette på div bensinmotorer, men også andre har hatt motorutgaver med svikt i kjedemekanismen.

Prius er vel mer kjent for å måtte bytte bremser som har vært brukt for lite enn for mye :-D Men ja, Prius er i sannhet en bil med lite verkstedskostnader. Ikke uten grunn at det går fjorten på dusinet av de, som drosjer.

Lenke til kommentar

Har også tenkt tanken om at det med kjede vs. rem er et enkelt valg, men har ikke så lyst å velge bil bare pga. Det :) 

 

Jeg har jo alltid trodd at MB var voldsomt dyre, men dem er faktisk rimeligere enn jeg trodde. 

 

Andre erfaringer på servicekostnader? 

Lenke til kommentar

....

VAG later til å prøve å ta inn den lave nybilprisen gjennom servicene. I utgangspunktet normale priser på servicene, men når det ofte kommer tillegg til servicen så blir det ikke så rimelig likevel. 12.000,- for en registerreimbytte på en Golf er ran på høylys dag! Samme jobben på en Mitsubishi ligger på 6-7.000,-.....

...

 

Jeg ser helt klart poenget. Men; når man ser på forskjellene mellom bilmerker på denne måte må man vel også se på sluttsummen, altså totalkostnaden ved å eie. Da kan jo dette tenkes å gå "opp i opp". 

Lenke til kommentar

De fleste merker tilbyr serviceavtaler, med eller uten vedlikehold inkludert. Altså enten betaler du fast pris på kun service, eller så kan de bytte vinduspussere, væsker, bremser etc dersom det trengs. Dette kan også gi utvidet garanti dersom noe skjer med hjuloppheng etc.

Ift leasing f.eks hvor kunden er svært opptatt av å ha oversikt over utgifter så er dette kjekt. Dyrere? Ikke dyrere enn vanlig service - jeg pleide å anbefale vedlikeholdsbiten til mine kunder som "bodde i bilen" da de måtte bytte bremser hyppigere enn Kari som pendler til togstasjonen. Da var utlegget for vedlikeholdsbiten fort spart inn over tid.

 

Det enkleste for deg er å spørre de forhandlerne du kunne tenke deg å kjøpe bil hos - de burde ha en Cost of ownership lett tilgjengelig. Småbiler med forhjulstrekk koster en 10-12 øre pr km ved 15.000/år på en type Golf og så øker det på til det flerdobbelte, alt avhengig av motor og drivverk. Firehjulstrekk og automat øker satsen, det samme med kilometer pr år (selvfølgelig).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å finne en bil du har lyst på først også stikke på et merkeverksted for å høre hva det koster med mellom og hovedservice. 

En hovedservice med bytte av registerreim og vannpumpe havner fort på 15-20 tusen. 

Har hatt en del Opel. 2011 Astra 2 liter diesel i huset her. Der kom full service og rengjøring av bremser på 8000 kr. 

På min Vectra 06 så har jeg fått pris på alt fra 4 til 6 tusen. 

Kjøper deler selv og leverer på verksted. Betaler da 2000 kr for jobben. Det er nok ikke mange verkstedene du får lov til å ta med egne deler med mindre du kjenner de som driver verkstedet. 

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å finne en bil du har lyst på først også stikke på et merkeverksted for å høre hva det koster med mellom og hovedservice. 

En hovedservice med bytte av registerreim og vannpumpe havner fort på 15-20 tusen. 

Har hatt en del Opel. 2011 Astra 2 liter diesel i huset her. Der kom full service og rengjøring av bremser på 8000 kr. 

På min Vectra 06 så har jeg fått pris på alt fra 4 til 6 tusen. 

Kjøper deler selv og leverer på verksted. Betaler da 2000 kr for jobben. Det er nok ikke mange verkstedene du får lov til å ta med egne deler med mindre du kjenner de som driver verkstedet. 

Deg ventet jeg å høre fra (Altså Opel). Veldig greit å høre, dem gjør det jo bra i Europa. Tror også det med å levere deler er særbehandling :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg kjørte Opel i mange år før jeg byttet merke, og var svært fornøyd med mitt lokale verksted. De byttet også deler jeg hadde med, de skaffet "uorignale" deler og byttet når vi var enige om at Opel-deler var for dyre (det er ikke ofte), og var alltid bra og billig på både service, reparasjoner og PKK. De leste ut og slettet feilkoder, og oppgraderte bilens elektronikk, uten kostnader, og ga meg gode tips til hvordan jeg skulle fikse feil som ga feilkoder (de visste hva jeg kunne om bil). Noen når siden nå, men pleide å betale ca 1800 for en stor service, mens på den jeg har nå (VAG) koster det fort 5000 bare for å få den innenfor døren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er dette norske priser?

Med priser i $ (USD) og flere bilmerker som stort sett kun finnes i USA (og med bilmerker som har vært borte i flere år (Mercury, Pontiac og Saturn (og Scion i år)), fremstår denne listen som amerikansk og gammel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har kjørt Citroën i 20 år, og jeg har aldri hatt så lave service-kostnader som det du lister opp TS. Å kjøre Citroën er fantastisk, å eie derimot... Jeg ville styrt godt unna Citroën.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Habla Møberg skrev (På 9.10.2016 den 12.59):

Har hatt endel Citroën, og har stadig blitt positivt overrasket over edruelige priser på service. Ikke billig, i mitt hode er alle verksteder dyre (pga lønnsnivå, etc), men Citroën har altså gitt meg positivt inntrykk, har aldri fått sjokkregninger fra de.
Igrunnen det samme med Opel, som på meg virker til å være forholdsvis flinke til å lage servicevennlige biler og dertil kostnadsnivå. Dog ikke uten unntak, det er modellavhengig.

VAG later til å prøve å ta inn den lave nybilprisen gjennom servicene. I utgangspunktet normale priser på servicene, men når det ofte kommer tillegg til servicen så blir det ikke så rimelig likevel. 12.000,- for en registerreimbytte på en Golf er ran på høylys dag! Samme jobben på en Mitsubishi ligger på 6-7.000,-.....

I familien har vi 4 Mercedeser. E, C og B. Alle er godt fornøyd med kostnadsnivået, selv om det har vært altfor mye verkstedsbesøk med de eldre E-ene (stort sett garanti, men det tar jo mye tid). Det som gjør at jeg er litt nysgjerrig på en Mercedes i fremtiden, er at alle jeg kjenner som har det merket virker til å slå seg til ro med bilen. Det forteller meg endel om bilens kvaliteter.

 

Gjest Bruker-245639 skrev (På 13.10.2016 den 15.34):

Har kjørt Citroën i 20 år, og jeg har aldri hatt så lave service-kostnader som det du lister opp TS. Å kjøre Citroën er fantastisk, å eie derimot... Jeg ville styrt godt unna Citroën.

Blåser liv i denne. Vurderer for første gang en Citroen (2012 mod). Har lite erfaring med franske biler, men siden man har hørt at det ofte blir feil med eldre franske biler samt dyre reparasjoner, så blir man jo litt skeptisk. Hvordan er erfaringen til de som har kjørt citroen siste 10-20 år, er det en myte eller er de knotete å skru på og dyre deler? (ergo høye service og verksted kostnader)?

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (10 timer siden):

Blåser liv i denne. Vurderer for første gang en Citroen (2012 mod). Har lite erfaring med franske biler, men siden man har hørt at det ofte blir feil med eldre franske biler samt dyre reparasjoner, så blir man jo litt skeptisk. Hvordan er erfaringen til de som har kjørt citroen siste 10-20 år, er det en myte eller er de knotete å skru på og dyre deler? (ergo høye service og verksted kostnader)?

At det er mye feil på franske biler er noe som henger igjen fra flere tiår tilbake. Jeg har hatt 3 forskjellige Citroën'er i den perioden, og er godt fornøyd med både kvalitet og nivået på service-kostnader. 

Lenke til kommentar

Når det er 10 år gammel bil man ser på, så ville jeg brydd meg mindre om merke, og mer om teknologi.

Styr unna:

  • Diesel
  • V, boxer og wankel motor
  • Dobbeltkclutch girkasse
  • turbo
  • Kompressor
  • Luftfjæring
  • registerkjede, eller les deg opp på motorens lede og strammesystem i hvert fall.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...