Gå til innhold

«Nytt batteri med særlig høy energitetthet» er snart klart til produksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken.

 

De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi.

 

Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger.

Lenke til kommentar

Er du her for å fortelle oss at Tesla driter seg ut i ett og alt? Igjen?

 

Fordelen med å 'gifte seg med Panasonic' er selvfølgelig at de er garantert å få batterier i store nok volum. De slipper å gå tom for batterier fordi en underleverandør prioriterer en bedre betalende kunde, eller at underleverandøren ikke kan levere nok fordi de ikke tok behovet helt på alvor.

 

Ulempen *kan* være at de ikke får tilgang til det nyeste nye innen teknologi *men* jeg tror enhver som utvikler ny teknologi på området helst vil selge teknologien sin til alle som er villig til å betale. Jeg ser ingen grunn til at Tesla gir avkall på en sånn mulighet, så fremt teknologien er bra nok og billig nok.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Slår Li-S igjennom, så kan Tesla inngå ett samarbeid med de som har den beste teknologien innenfor Li-S om Gigafactory 2. Og så kan Gigafactory 1 kun produsere NMC til stasjonær lagring.

NMC har levetid opp til 10.000 cycler, mens Li-S har 120 cycler i dag og om det skal være noen vits trenger det nok nærmere 1000 cycler. Altså uansett om Li-S slår gjennom så vil det fortsatt være behov for NMC.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken.

 

De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi.

 

Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger.

 

Tesla er ikke gift med Panasonic, de er partnere så lenge det gir mening for begge selkapene. Hva solarcity oppkjøpet angår mener jeg du tar feil, de kan tjene stort på synergier mellom selskapene. En batteriprodusent og en energiprodusent er godt partneremne. Sammen vil de revelusjonere hvordan folk bygger husene sine og betaler for energien sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken.

 

De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi.

 

Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger.

 

Skal ikke du snart beskylde noen for å jobbe for Tesla igjen snart, da? Du gjør det jo hele tiden.

 

Men hvem jobber du for, og hvorfor angriper du Tesla ved enhver anledning?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eliminering av thermal runaway er jo veldig bra allerede, men hvor bra fungerer cellen etter to av dens viktigste elementer for lengst har gått over til flytende tilstand? Og hvordan når den kjøles ned igjen? Sannsynligvis ikke så bra, men hvis cellen fortsatt er operasjonell etter å ha vært gjennom dette, kan det tenkes at processen kan brukes for kondisjonering og nullstille ladesykluslevetiden. I så fall begynner dette å ligne litt på Sadoway's molten metal celler, som er operasjonell fra 270 grader C og oppover... http://news.mit.edu/2016/battery-molten-metals-0112

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...