Redaksjonen. Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Testes neste år.«Nytt batteri med særlig høy energitetthet» er snart klart til produksjon Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken. De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi. Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Er du her for å fortelle oss at Tesla driter seg ut i ett og alt? Igjen? Fordelen med å 'gifte seg med Panasonic' er selvfølgelig at de er garantert å få batterier i store nok volum. De slipper å gå tom for batterier fordi en underleverandør prioriterer en bedre betalende kunde, eller at underleverandøren ikke kan levere nok fordi de ikke tok behovet helt på alvor. Ulempen *kan* være at de ikke får tilgang til det nyeste nye innen teknologi *men* jeg tror enhver som utvikler ny teknologi på området helst vil selge teknologien sin til alle som er villig til å betale. Jeg ser ingen grunn til at Tesla gir avkall på en sånn mulighet, så fremt teknologien er bra nok og billig nok. 6 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 ca 10-20% potensiell forbedring fra de beste li-po-ion batteriene er neppe noe "særlig høy energitetthet". og TU; det finnes ingenting som heter "litiumione" litium-ionbatteri heter det. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Slår Li-S igjennom, så kan Tesla inngå ett samarbeid med de som har den beste teknologien innenfor Li-S om Gigafactory 2. Og så kan Gigafactory 1 kun produsere NMC til stasjonær lagring.NMC har levetid opp til 10.000 cycler, mens Li-S har 120 cycler i dag og om det skal være noen vits trenger det nok nærmere 1000 cycler. Altså uansett om Li-S slår gjennom så vil det fortsatt være behov for NMC. Endret 9. oktober 2016 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken. De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi. Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger. Tesla er ikke gift med Panasonic, de er partnere så lenge det gir mening for begge selkapene. Hva solarcity oppkjøpet angår mener jeg du tar feil, de kan tjene stort på synergier mellom selskapene. En batteriprodusent og en energiprodusent er godt partneremne. Sammen vil de revelusjonere hvordan folk bygger husene sine og betaler for energien sin. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 Kjipt for Tesla at de har giftet seg med Panasonic, i og med at Panasonic eier produksjonsutstyret for batterier i Gigafabrikken. De andre bilfabrikkene benytter seg stort sett fritt av underleverandører, og kan således velge dem som til enhver tid har best teknologi. Oppkjøpet av Solarcity er også en gigantisk tabbe, mye bedre for Tesla å kjøpe solcellepanel der de til enhver tid er billigst. Eneste grunnen til oppkjøpet var nok at aksjekursen til Solsrcity holdt på å kollapse, slik at største aksjonær Elon Musk ville tapt masse penger. Skal ikke du snart beskylde noen for å jobbe for Tesla igjen snart, da? Du gjør det jo hele tiden. Men hvem jobber du for, og hvorfor angriper du Tesla ved enhver anledning? 4 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 9. oktober 2016 Del Skrevet 9. oktober 2016 (endret) Hvorfor snakker vi i det hele tatt om Tesla? TU sine kommentarfelt er som en papegøye som bare kan to ord: "Tesla" og "Rekkevidde". Endret 9. oktober 2016 av Gavekort 2 Lenke til kommentar
n.v.t. Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Eliminering av thermal runaway er jo veldig bra allerede, men hvor bra fungerer cellen etter to av dens viktigste elementer for lengst har gått over til flytende tilstand? Og hvordan når den kjøles ned igjen? Sannsynligvis ikke så bra, men hvis cellen fortsatt er operasjonell etter å ha vært gjennom dette, kan det tenkes at processen kan brukes for kondisjonering og nullstille ladesykluslevetiden. I så fall begynner dette å ligne litt på Sadoway's molten metal celler, som er operasjonell fra 270 grader C og oppover... http://news.mit.edu/2016/battery-molten-metals-0112 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå