Gå til innhold

[Løst] Ønsker hjelp til oppgradering av GPU på eldre maskin


Kins

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg ønsker litt hjelp til å finne en passende GPU til min maskin som begynner å dra på årene. Det er vel kanskje på tide å tenke på en fullstendig oppgradering av alt, men jeg har et håp om å kunne drøye det en stund fortsatt.

 

Jeg har lest litt rundt og prøvd å oppdatere meg litt om de nyeste kortene på dagens marked, men det er en del forskjellige versjoner å velge mellom (2, 4, 6, 8 GB). Det gjorde det ikke stort enklere for meg med tanke på hva som kan være passende i mitt tilfelle, eller bare bli en stor flaskehals med de gamle komponentene! 

 

Jeg så først på GTX 750Ti siden det var noe av det billigere jeg fant innen forrige generasjoner, men det var jo ikke så veldig langt opp til de nyere kortene i pris. Jeg er villig til å legge litt mer i et nytt kort dersom det er noe poeng i det.

Jeg har også da sett på de nye RX 460/470/480 kortene og GTX 1060.

 

Vil jeg kunne få noe glede av å oppgradere til ett av disse kortene uten at de blir holdt altfor mye tilbake av de andre, eldre komponentene jeg har? For å være ærlig bryr jeg meg ikke så mye om å holde 60 FPS. Så lenge det holder seg over 30 FPS med så høye innstillinger som mulig, er jeg fornøyd. 

 

Det er vel diverse MMOer av både eldre og nyere dato jeg bruker maskinen mest til når det kommer til spill, og det er her jeg har merket at maskinen drar på årene. Jeg har gått over til å spille nyere spill generelt på min PS4, men hvis maskinen kan greie å takle det igjen også, er det jo definitivt et pluss!

 

Takker for behjelpelige svar!   

 

Detaljer:

 

CPU: i5 750 2.66GHZ

MB: Asus P7P55D Deluxe

RAM: Corsair XMS3 DDR3 8GB (4x2GB) 1600MHZ CL8

GPU: XFX HD 5870 1GB DDR5

OS: Windows 7 64 bit

Skjerm: Samsung SyncMaster XL2370 1920x1080

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet tenkte jeg på noe midlertidig, men det kommer an på hva det oppsettet jeg har nå kan dra nytte av egentlig. Vil vel egentlig prøve å drøye en fullstendig oppgradering så lenge som mulig. Jeg tenker rundt 3000 kr som en øvrig grense, men mindre er å foretrekke!    

 

Edit:

 

Har et spørsmål. Er disse to kortene helt like?

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-radeon-rx-480-nitro-8gb/235925.11110/

 

https://www.komplett.no/product/895422/datautstyr/skjermkort/pci-express/sapphire-radeon-rx-480-nitro#

 

Ser ut som samme navn og produsentnummer, men i spesifikasjonene står det 1208 på klokkefrekvens og 1342 på den andre. Er det feil opplysning hos netonnet tro?

 

 

Endret av Kins
Lenke til kommentar

Takk for forslag. Jeg har begynt å tenke på om jeg skal rett og slett skal gå for å fortsette med videre oppgradering neste år. Så da blir det i så fall å velge ut et skjermkort i første omgang. Ett som da er mer fremtidsrettet. Derfor har jeg sett på det RX 480 8 GB kortet, og jeg lurer fortsatt på om de to jeg lenket til er samme type? Det ene er jo noen hundrelapper billigere.

 

Er fortsatt takknemlig for innspill forøvrig. Tenker at rundt 3000 kr er budsjettet jeg går for fortsatt. Kommer ikke til å bli noe VR eller 4K med det første, så jeg trenger ikke noe som er så kraftig.

 

Har lest at RX kortene støtter FreeSync, og at dette er billigere enn NVIDIAs G-Sync. Hvis jeg kommer til å bytte skjerm, tenker jeg førstnevnte kanskje er noe å tenke på. 

 

Oppdatering:

 

Gikk for dette kortet her: https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/skjermkort/amd/sapphire-nitro-rx-480-4g/235927.11110/

Til 1 990,- tror jeg det gir mest for pengene til mitt bruk. Så får jeg tenke på videre oppgradering senere! 

Endret av Kins
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sitter i samme setting selv sannsynligvis - er på jakt etter et skjermkort som kan gjøre en i7 960 (har ledige PCIe 2.0x16 på hovekortet) til en høvelig spillmaskin. Jeg blir nødt til å tenke penger oppi dette, så gode tips i forhold til pris er fint ;) Kan jeg bruke de nye kortene som for eksempel 1050/1060/470/460 på mitt Gigabyte hovedkort?

 

Om ikke - hva er anbefalt? Skal sies at per dags dato står det et geforce gt 220 i maskinen, lol...

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan jeg bruke de nye kortene som for eksempel 1050/1060/470/460

Ja. Forskjellen til nye kort er bare pci-e 2.0 vs 3.0. Det er bakoverkompatibelt og du vil ikke merke noe forskjell. 

Finn en bra deal slik som trådstarter. Er noen gode tilbud inneimellom.

Forskjell er også om grafikk kortene har legacy vga bios eller uefi vga bios. Man kan få trøbbel med eldre hovedkort f.eks hvis vga bios ikke støtter legacy

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?32906-ASUS-UEFI-vBIOS-tool-for-GTX-600-series-cards!-It-s-Here!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...