Gå til innhold

Be om permisjon pga eksamen?


Anbefalte innlegg

Hei! På min nåværende jobb har beg vakter annenhver helg. Problemet er at jeg har eksamen alle mandagene i november + en tirsdag. Det vil si at jeg neppe kan bruke dagene rett før eksamen på jobb. Jeg lurer med dette på om noen vet rettighetene mine i forhold til å be om permisjon (ulønnet selvsagt) på grunn av utdanning/eksamen? Og Evt om det er noen krav på frist for å be om permisjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nesten se i kontrakten, evnt. tariffavtale. I verste tilfelle er det vel bare å spørre om fri, de fleste pleier ved å være litt medgjørlig.

 

De tariffavtalene som Utdanningsforbundet er part i, har bestemmelser om rett til fri med lønn for lesedager og eksamensdager.

I hovedtariffavtalen i KS er bestemmelsene slik:

I forbindelse med avleggelse av eksamen gis permisjon med lønn for eksamensdagen(e) samt to lesedager før hver eksamen. Ved eksamensformer som varer 3 sammenhengende dager eller mer, skal det drøftes en ytterligere tilrettelegging. Det er en forutsetning at vedkommende ville hatt ordinært arbeid de to dagene umiddelbart før eksamen, og at faget har betydning for kommunen.

Lignende bestemmelser gjelder på andre tariffområder. I PBL-A og FUS er bestemmelsene tatt i inn i hovedavtalen pkt. 5.3.

 

https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tema-A-A/Arbeidsforhold/Permisjon/

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...