Gå til innhold

6 uker gammel kattunge funnet ute

Anbefalte innlegg

Hei!

I dag fant vi en 6 uker gammel kattunge på parkeringsplassen. Den var veldig kald og beskjeden.

Vi har tatt den med hjem og meldt i fra på sosiale medier om noen savner den.

Mest sannsynelig hsr noen latt den være igjen ute på parkeringsplassen i borettslaget. Så derfor har vi tatt ansvar for å passe på dette lille nurket. Vi er begge nye når det kommer til å eie katt så tenkte kanskje vi kunne få noen tips og triks her inne. Katten er bare ca 6 uker gammel så er relativt tidlig borte fra mammaen sin.

Vi kommer til å beholde katten hvis ingen melder deg så tar i mot alt av tips, så langt har vi bare fått den inn i hus. Kjøpt junior mat/melk og dekker alle behov til leker og til toalettbesøk.

Hva burde vi tenke på mtp alt som skal/burde gjøres med katter?

Til info så er det en jente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mange idioter som kvitter seg med katten/kattungene sine på fæle måter.
At noen har "mistet" den er lite sannsynlig.
Moren kan ha vært gravid og født utendørs, men hvor vanlig dette er vet jeg ikke.
Hadde vår katt vært spreng-gravid hadde vi holdt henne innendørs.

Det sies at kattunger ikke bør forlate moren før de er 12 uker.

Katt(unger) er veldig underholdene og kan bli veldig gode familiemedlem om de ikke lærer seg uvaner (klore møbler, hoppe på bord, gjøre fra seg på golvet osv.)
F.eks sandkasse er det stort sett bare å sette dem oppi så finner de det ut av seg selv.
Selv synest jeg det har funket bra med et bestemt "nei" og gjerne vise dem en pekefinger når kattene ikke oppfører seg.
Har hatt mange katter opp gjennom årene og de har heldigvis ikke hatt noe særlig til dårlige vaner.
Håper det ordner seg.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjedde det samme med meg for en liten tid tilbake, var dog en eldre unge, kanskje 4-5 måneder. Kikket først på nett on noen var meldt savnet, men etter lite hell så kikket jeg opp numrene til alle naboene i nærheten. Da ordna det seg innen et par timer selv om det var litt jobb for min del.

Det kan jo være at dette er et tilfelle av forlatelse, men er ikke så godt å si. Moren ville trolig ikke forlatt en såpass liten unge.

Dersom det ender med at du beholder ungen så kan jeg selv anbefale kastrering og chipping når den er gammel nok, i tillegg til vanlige vaksiner. Blir noen kroner av det, men man får en roligere katt når den er kastrert (kanskje spesielt hannkatter da), og en ekstra sikkerhet ved chipping. Skaffet meg to katter da jeg flytta hjemmefra der den ene ble påkjørt dessverre. Men pga. chipen så fikk jeg beskjed samme kvelden det skjedde da noen hadde funnet henne og tatt med til dyrlegen. Jeg synes det tross alt er bedre enn å gå rundt og tenke og bekymre seg. I tillegg så skal kattunger ha eget for (mer næring og kalorier) enn vanlig kattefor. Dette selges ikke i vanlig matbutikk det jeg har sett, men fås hos dyrebutikker eller dyrleger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpt junior mat/melk

Katter tåler ikke melk...

Du får kjøpt melk som kattene tåler. Husker ikke hva det heter men alle dagligvarebutikkene har dette (.

Om det er for kattunger vet jeg ikke. Kjøper det en gang iblant til vår voksne katt.

Edit: Er en variasjon av denne de selger i butikkene.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Kjøpt junior mat/melk

Katter tåler ikke melk...

Du får kjøpt melk som kattene tåler. Husker ikke hva det heter men alle dagligvarebutikkene har dette (.

Om det er for kattunger vet jeg ikke. Kjøper det en gang iblant til vår voksne katt.

Edit: Er en variasjon av denne de selger i butikkene.

1902179-9-1412706237791.jpg

Det er denne kattunger uten mor skal ha. Det er morsmelkerstatning, og dem skal ha det til de er 2 mnd gamle.

Den du linket til blei våres 3 katter dårlige i magen av da dem var 4-5 uker gamle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Katter er laktoseintollerante og skal derfor ikke ha melk (morsmelkerstatning for katter er noe annet). Noen katter blir faktisk laktoseallergiske.

Ta med katten til dyrlege for en generell helsesjekk, ormekur, og vaksine. Legg inn en chip når du først er der.

Kastrering/sterilisering tas ved 6 måneder.

Ellers kan du gjøre boligen din kattevennlig i form av hyller nær taket (og mulighet for katten til å komme seg opp dit). Katter liker å observere fra høyden, og vil elske disse hyllene.

Lenke til kommentar

Mange katter er laktoseintolerante, ikke alle, men det er en grei regel å holde at man ikke gir pus meieri nettopp fordi du ikke har lyst på en katt som har diaree som kravler overalt i huset ditt.

Du er mammapus nå TS, du må lære pus å være en pus. Skaff annen kattemat, IKKE kjøpt fra matbutikken, det er som om ett menneske skulle overleve på mc donalds konstant. Jeg anbefaler josera (nettdyret.no har det og leverer til og med på døren for 50-80 kr ekstra), ett merke jeg har hatt god suksess med (for både hunder og katter). Liker ikke Royal Canin eller Hill's, de lar kundene betale for reklamen og jeg kan ikke skryte av kvaliteten på foret heller.. Er en grunn til at jeg byttet til josera :p Både billigere og pusene og hunden min har NYDELIG pels nå, de stråler! (pelskvalitet er en god indikator på om foret er bra eller ei).

Chip og kastrer så fort som mulig. Ikke la pus gå ut på egenhånd før de er rundt 6-7 mnd gamle, da de har veldig dårlig retningssans før den tiden og kan lett gå seg vill og bli borte for godt.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...